بررسی تطبیقی مکاتب مدعی سبک زندگی با تاکید بر معیارهای مکتب برتر

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته دکتری مدیریت راهبردی نظامی

2 استادیار دانشگاه عالی دفاع ملی

چکیده

در سبک زندگی بشر، مکاتب مختلف هر کدام ارائه دهنده اصولی هستند که رفتارهای بشر را شکل می‌دهند. خیلی از رفتارهای انحطاطی بشر ناشی از تبعیت و پیروی از این اصول می­باشد. مکاتبی که امروزه بر اثر خستگی از پیروی مسحیت کاتولیک در قرون وسطی به‌وجود آمده ظاهراً دچار یک سردرگمی شده و نتوانسته­اند مدلی برای سبک زندگی ارائه دهند که راه سعادت انسان را تضمین کند. سئوالی که مطرح –می‌شود اینست که چه معیارهای برتری می­تواند زندگی بشر را ضمانت کند و کدام مکتب دارای این معیارها است لذا محققین این پژوهش یازده معیار برتر را احصاء کرده و مکاتب مد نظر این تحقیق (مسحیت «قرون وسطی»، اومانیسم، ماتریالیسم، سکولاریسم، لیبرالیسم و مکتب اسلام) را با آن مقایسه نموده‌اند و مشخص گردید که تنها مکتب اسلام بوده که این یازده فاکتور در یک جا در خود جمع کرده است. و در نهایت به این سئوال پاسخ داده است که چه تفاوتی بین اصول و ویژگی این مکاتب با یگدیگر در مورد مقوله­های سبک زندگی می‌‎باشد؟ که پاسخ این سئوال در جدول شماره چهارم این مقاله آمده است. پژوهش حاضر در زمره تحقیقات اکتشافی جای می‏گیرد. از نظر نوع تحقیق، این پژوهش در زمره مطالعات توسعه­ای است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Schools Claiming Lifestyle in Reliance with the Indicators of the Supreme School: A Comparative Study

نویسندگان [English]

  • Gh.A Qasempur 1
  • A Peykarnegar 1
  • A Beik 1
  • A Amiri 2
1 Doctor of Military Strategic Management
2 Assistant Professor of Higher National Defense University
چکیده [English]

In terms of lifestyle, each one of diverse schools delivers particular principles which shape human's behavior. Many of the decadence behaviors by human derive from following the principles. The schools which have emerged due to being tired of Catholic Christianity in the medieval times are seemingly trapped in confusion because of lacking a model for lifestyle which could guarantee the prosperity. In the meantime, the question posed herein is what supreme indicators could guarantee the human life and which school is equipped with the formers. In the same vein, the authors develop 11 indicators and compare them with the given schools in this study, i.e. Christianity (for medieval times), Humanism, Materialism, Secularism, Liberalism and Islam. Consequently, it was found that it is only Islam which embeds the 11 indicators. In the final phase, the study deals with the difference of principles and characteristics of the schools with each other in relation to the constituents of lifestyle and demonstrates the answers in the frame of a table (4). It is worth noting this study is an exploratory one which lies in the category of developmental studies.

کلیدواژه‌ها [English]

  • schools delivering lifestyle
  • school of Islam
  • indicators of supreme school
فهرست منابع
-        قرآن کریم، ترجمه مکارم شیرازی
-        نهج البلاغه، ترجمه استاد الهی قمشه­ای، انتشارات فقیه، تهران
-        امام خمینی(رحمت الله علیه)، صحیفه نور، ج 1، 2، 5، 8، 11، چاپ چهارم (1383)، تهران: دفتر حفظ و نشر آثار امام(قدس سرّه)
-        امام خامنه­ای(مدظله العالی)، مجموعه بیانات، قابل دسترسی در:   www.khamenei.ir
-        جعفری، محمد تقی، (1378)، فلسفه دین، تدوین عبدا... انصاری، چاپ سوم، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی،
-        ابراهیم زاده آملی، عبدا...، (1389)، دین باور و دین­مداری، قم: انتشارات پژوهشکده تحقیقات اسلامی
-        ادیب­نیا، محمد، (1391)، معتقدات اومانیسم چیست، مشهد: انتشارات آستان قدس
-        برتراند، راسل، (1379)، تاریخ‌ فلسفة‌ غرب، ترجمه نادرزاده، تهران: موسسة‌ مطالعات‌ و تحقیقات‌ فرهنگی،
-        پرچمی، داوود، (1389)، اعتقاد دانشجویان به لیبرالسیم، علل و پیامدهای آن (علمی پژوهشی)، فصل­نامه ادیان و عرفان،  شماره 22، سال ششم 
-        توفیقی، حسین، (1380)، آشنایی با ادیان بزرگ، تهران: انتشارات سمت
-        جعفری، محمد تقی، (1390) ، مقدمه­ای بر شناسایی اسلام، تهران: انتشارات واحد تحقیقات بعثت
-        دوبووار، سیمون، (1388)، جنس دوم، مترجم قاسم صنعوی، مشهد: انتشارات توس
-        رحیم­پور ازغدی، حسن، (1388)، چهار گفتار، تهران: نشر طرحی برای فردا
-        ری­شهری، محمد، (1391)، حکمت نامه عیسی­بن­مریم (علیه اسلام) ، موسسه دارالحدیث
-        زیبایی نژاد، محمد رضا، (1384)، مسیحیت شناسی­ مقایسه­ای،تهران: انتشارات سروش
-        ژیلسون، اتین، (1373)، نقد تفکر فلسفی‌ غرب، ترجمة‌ احمد احمدی، انتشارات‌ حکمت،
-        شاپیرو، جان­سالوین، (1380)، معنای لیبرالیسم و تاریخ آن، مترجم سعید حنایی­کاشانی، تهران: نشر مرکز
-        صادق مسجدی، آزاده، (1391)، تاثیر تمدن فرهنگ اسلامی بر تمدن غرب در قرون وسطی، پایان­نامه کارشناسی ارشد، مشهد، مدرسه علمیه نرجس(السلام الله علیه)
-        صالح اصفهانی، اصغر، (1387) ، الگوی مدیریت راهبردی نیرو‌های مسلح ج.ا.ا (رساله دکتری)، تهران: دانشگاه عالی دفاع ملی، دانشکده مدیریت راهبردی
-        صالحی, محمد، (1391), زندگی در اروپا،تهران، معاونت فرهنگی و تبلیغات ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق مواد مخدر،
-        فروغی، محمد علی، (1390) ، سیر حکمت‌ در اروپا،چاپ هفتم، تهران: انتشارات زو‌ار
-        قادری، نصراله، (1391)، زن مذهب نسل آینده، تهران: انتشارات زوار
-        قنبری، ایت، (1383)، نقدی بر لیبرالیسم و اومانیسم،قم: انتشارات فراز اندیشه
-        کاظمی، مانی، (8/9/1392)، تاریخ جهان باستان، قابل دسترسی در سایت دانشکده تاریخ دانشگاه آزاد بجنورد.
-        گروه مطالعاتی هفتم مدیریت راهبردی نظامی دانشکده دفاع ملی، (1393)،  طراحی سبک زندگی نیروهای مسلح مکتبی تهران: دانشگاه عالی دفاع ملی
-        لطفی، نقی- علیزاده، محمد علی، (1381)، تاریخ تحولات اروپا در قرون جدید، تهران: انتشارات سمت،
-        لیمونت، (1385)، فلسفه انسان گرایی، ترجمه سید جلال­الدین مجتبوی، تهران: انتشارت حکمت
-        مطهری، مرتضی، (1368)، عدل الهی، تهران: انتشارات صدرا
-        مطهری، مرتضی، (1372)، علل گرایش به مادی­گری،تهران: انتشارات صدرا
-        نبویان، محمود، (1387)، جستارهای در باب دین و دنیای مدرن، قم: نشر پرتوی ولایت
-        نوروزی، محمد جواد، (1379)، فلسفه سیاست، قم: انتشارات مؤسسه­ی آموزشی و پژوهشی امام خمینی(قدس سرّه)
-        واعظی، محمود، (1390)،  علل فروپاشی اتخاد جماهیر شوری، فصل­نامه پژوهشکده تحقیقات پژوهشی راهبردی وزارت امور خارجه، تهران: چاپ اول 1390
-        یزدان­پرست، هاشم، (1391)، مقایسه انسان­شناسی در قرون وسطی- تمدن جدید غرب- و انقلاب اسلامی، پژوهشنامه متین، شماره 55