بیانیه مأموریت دانشکده مدیریت راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی در نظام آموزشی روزآمد دانشکده

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانش‌آموخته دکتری مدیریت راهبردی نظامی دانشگاه عالی دفاع ملی

2 دانشیاردانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران

چکیده

این مقاله با هدف تدوین بیانیه مأموریت با نگاه آینده نگاری درسطح راهبردی مدیریت برای دانشکده مدیریت راهبردی تنظیم شده است.  این تحقیق از نوع کاربردی و توسعه­ای بوده و به روش آمیخته( کمی و کیفی با طرح تبیینی) انجام گرفته است. جامعه آماری خبرگان و اساتید حوزه مدیریت راهبردی بوده اند که به صورت قضاوتی هدفمند انتخاب شده­اند. داده­های کمی گردآوری شده از طریق آمار توصیفی و آزمون رتبه بندی فریدمن و داده های کیفی با استفاده از روشهای "تفسیر"سناریوهای آتی تعلیم وتربیت  و "تحلیل محتوای" بیانیه مأموریت دانشگاههای دفاع ملی و دانشکده های مدیریت راهبردی منتخب  تحلیل شده اند.  نوآوری این تحقیق در تعیین حوزه های کلان پاسخگویی  و امتیاز متمایز دانشکده مدیریت راهبردی و تعیین اهداف اساسی هر حوزه بویژه در حوزه راهبردی مدیریت میباشد. نتایج تحقیق بیانگر این است گرچه رتبه بندی نیات راهبردی و حوزه­های کلان پاسخگویی یعنی؛ تعلیم و تربیت، خدمات اجتماعی و در نهایت تولید و نوزایی علمی متفاوت می­باشد اما این تفاوت با توجه به عدم تائید فرضیه معنادار نیست. و حوزه­های مذکور در سطح اطمینان 95% دارای اولویت یکسان  می­باشند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Mission Statement of Strategic Management Faculty of Su-preme National Defense University Regarding Faculty’s Prevalent Educational System

نویسندگان [English]

  • M Moeinaddini 1
  • A Mobini Dehkordi 2
1 Graduated from Ph.D. in Strategic Military Management at the National Defense University
2 Associate Professor, Department of Entrepreneurship, University of Tehran
چکیده [English]

The present study has been conducted with the aim of preparing the mission statement, with a futuristic vision, at the strategic management level for the Strategic Management Faculty of the Supreme National Defense University. Enjoying a practical and developmental nature, the present study has been done in an integrated fashion (qualitative and quantitative with a descriptive design). The statistical population of the present study is made up of experts and elites of strategic management, who were chosen objectively. The collected quantitative data were analyzed through descriptive statistics and the Friedman rating test, and the qualitative data were analyzed through “interpretation” of the future educational scenarios and the “content analysis” of the mission statement of the faculties of the Supreme National Defense University and its Strategic Management Faculty. The innovation of the present study lies in its determination of response macro domains and the excellent score of the Strategic Management Faculty as well as its determination of major objectives of every single domain in the area of strategic management. The outcomes of the study are demonstrative that although rating the strategic intentions and response macro domains, i.e. education, social services, and ultimately production and renewing sciences, are all different, this difference is not meaningful given the disapproval of the hypothesis, and that the mentioned domains hold the same priorities when the level of significance stands at 95%.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Mission Statement
  • Strategic Management
  • Strategic Management faculty
  • Prevalent
  • Strategic Intentions
  • فهرست منابع

    الف- منابع فارسی

    •  بیانات حضرت امام خامنه ای ( مدظله العالی)، قابل دسترسی در www.khamenei. ir
    • ابلاغیه نظام جامع آموزش و تربیت نیروهای مسلح 18/3/3130 م ن- 25/3/1388
    • اساسنامه دانشگاه عالی دفاع ملی مصوب سی و یکم شهریور 1381.
    • اعرابی، محمد؛ آقازاده، هاشم؛ نظامی وند چگینی، هوشنگ  ( 1389) "دستنامه برنامه ریزی استراتژیک"،  چاپ سوم،  تهران: دفتر پژوهش های فرهنگی
    • برایان تریسی، مدیریت استراتژیک(2003)؛ "رویکرد توربو استراتژی در کسب و کار"، مترجم مرتضی پیری، تهران 1385
    • برایسون. جان . ام.( 1386)، "برنامه ریزی  استراتژیک برای سازمانهای دولتی و غیر انتفاعی"، ترجمه دکتر عباس منوریان؛ مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی
    • ترکزاده، جعفر(1388) "رهبری راهبردی در آموزش عالی". مندرج  در رویکردها و چشم اندازهای نو در آموزش عالی، صص 206-140 به اهتمام محمود یمینی دوزی سرخابی، چاپ اول  (1388)، تهران پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.
      • پرداختچی محمد حسن، بازرگان عباس، آراسته حمید رضا، گرشاسب مظفری؛  (1391)"شکاف پاسخگویی بیرونی دانشگاهها از دید جامعه علمی"؛ فصلنامه پژوهش و برنامه ریز در آموزش عالی، شماره 63، 1391، صص112-91
      • حسن بیگی، ابراهیم، (1391)،”مدیریت راهبردی”، تهران:انتشارات سمت.
      • حقیقی، محمد و همکاران( 1389) "بررسی رابطه میان ویژگی بیانیه مأموریت سازمان و عملکرد سازمانی" پژوهش نامه مدیریت تحول، سال دوم، شماره 4، نیمه دوم 1389، 166- 186
      • دلاور علی، و شیرین کوشکی( 1391) "روش تحقیق آمیخته"، تهران: نشر ویرایش
      • دیوید، فرد، آر.  مترجم علی پارسائیان و محمد اعرابی( 1385) " مدیریت استراتژیک" تهران دفتر پژوهش های فرهنگی
      • ذاکر صالحی، غلامرضا(1383)، "دانشگاه ایرانی درآمدی برجامعه شناسی آموزش عالی"، تهران:کیمیا.
      • رهنورد فرج الله(1390)، "نیازسنجی آموزشی مدیران عالی در بخش دولتی  فصلنامه  " فرایند مدیریت و توسعه؛ شماره 75 ؛  بهار 1390
      • ریچارد اسمیت، (1389)"مفاهیم دانشگاه و نیازهای  جوامع معاصر"، مندرج در "آموزش عالی و توسعه  ملی دانشگاهها و جوامع در حال گذر"، دیوید بریجز و همکاران، ترجمه رضا سیمبر، چاپ اول ، تهران پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
      •  سندنقشه جامع‌علمی‌کشور،(1389)، تهران: دبیرخانه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی.
      • سند انتظارات و مطالبات رئیس هیأت امنای دانشگاه عالی دفاع ملی33/05/ 201/122/1/د 22/6/ 93
      • علی احمدی، علیرضا(1382)، نگرش جامع بر مدیریت استراتژیک( رویکردها، پارادایم ها، مکاتب و...) تهران: نشر دانش
      • قدیمی، سعید( 1390) "شیوه نامه تدوین و بازنگری برنامه درسی"  تهران، دفتر برنامه ریزی و پشتیبانی آموزش عالی وزارت علوم تحقیقات وفناوری.
      • کافمن، راجر و هرمن، جری. (1387) "برنامه ریزی استراتژیک  در نظام آموزشی"  چاپ چهارم ترجمه فریده مشایخ و عباس بازرگان، تهران: انتشارات مدرسه.
      • مطلبی، محمد؛ (1391) "برنامه ریزی راهبردی آموزشی دانشگاه عالی دفاع ملی بر اساس نیاز های مدیریتی سطوح راهبردی کشور"
      • هاشمیان اصفهانی، مسعود؛ (1389)"آینده نگری علم و فناوری"، مجموعه مقالات پشتیبان سند تحول راهبردی علم وفناوری کشور؛ مرکز نشر دانشگاهی
      • هریسون. جفری، (2008)  "مبانی مدیریت راهبردی"،  مترجم، سید محمد اعرابی،   تهران: نشر مهکامه
      • واعظی احمد( 1390)؛ "نظریه تفسیر متن"، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
      • ورنر زد هیرش؛ لوک ای. وبر(1380)، چالشهای فراروی آموزش عالی در هزاره سوم، تهران:انتشارات دانشگاه امام حسین (ع)

    ب- منابع لاتین

    • Bryson. J. M (2008)." strategic planning for public and nonprofit organization A guide to strengthening and sustaining organizational Achievement" Third edition
      • · Burke, Joseph C.(2004): Achieving Accountability in Higher Education: Balancing Public, Academic and Market Demands; Jossey Bass.
    • Clark, T. G. (2005), "Defining a competency frame work to shape the professional education of national security master strategists": a web- based Delphi study.
    • Hirota, S. Katsuyuki,K.Hideaki,M.Hong, P. and Park, Y(2010) "corporate mission, corporate policies and business outcomes: evidence from japan, Management decision". Vol.  48 No 7:pp 1134- 1153
      • James, M .Harward way (2008). "Strategic leader development for a 21st century army".
      • · National defense college New Delhi. India (2013) available at: www. Nic.nic.in
      • · National defense college Nigeria(2013) available at:  www.ndc.gov.ngrndld
      • · National defense college Philippine (2013) available at: www. Ndcp.edu.ph
      • Valerij Dermol (2012)"Relationship between mission statement and company performance" management Knowledge and learning  international conference PP 891- 899
      • World conference on science (Budapest, Jun 1999). www.portal nesco.org
      • · www.derby.ac.uk/online
      • · www.kranet-purdue.edu/academics
      • · www.nationalwarcollege.org..
      • · www.ndu.edu
      • · www.nowand net.com