طراحی الگوی رفتاری مدیریت ترافیک شهر تهران

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری مدیریت‌راهبردی پدافند غیرعامل دانشگاه عالی دفاع ملی

2 استاد‌یار امنیت ملی دانشگاه علوم انتظامی امین

چکیده

کلان شهر تهران با بیش از 8 میلیون نفر جمعیت ساکن و 4 میلیون جمعیت شناور، و ازدحام خودرویی دارای معضلات زیرساختی، مدیریتی و رفتاری با روش‌های مدیریت شهری به‌شیوه سنتی است که آن را به‌یک کلاف سردرگم تبدیل نموده است. در این میان،می توان مؤلفه‌های تاثیرگذار متعددی را برای ترافیک تهران برشماری کرد اما محقق در این پژوهش درپی دستیابی به الگوی رفتاری مدیریت ترافیک شهر تهران در قالب 22 منطقه شهرداری است. این تحقیق از نظر نوع، کاربردی و از نظر روش، توصیفی- تحلیلی همبستگی و در فضای کیفی است جامعه آماری این تحقیق، تعداد 80 نفر از مسئولان  راهبردی و تاثیرگذار ترافیک شهر تهران از شهرداری و پلیس راهنمایی و رانندگی هستند که به شیوه تمام شمار از آنها نظرسنجی شد. میزان پایایی ابزار تحقیق با آزمون آلفای کرونباخ اندازه گیری(0.964) به‌دست آمد. در تجزیه و تحلیل آماری 4 بعد،11 مؤلفه و 34 شاخص با استفاده از آزمون رگرسیون و همبستگی و علامت استفاده شد‌. میزان همبستگی بین ابعاد (0.957) بود‌. سپس با استفاده از روش تحلیل مسیر میزان تاثیرگذاری ابعاد چهار گانه تحقیق بر متغیر اصلی اندازه‌گیری و الگوی رفتاری ترافیک تهران طراحی گردید. 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Tehran,s Strategic behavioral Traffic Model

نویسندگان [English]

  • A Azizi 1
  • E Momeni 2
1 PhD in Passive Defense Strategic Management, Higher National University
2 Assistant Professor of National Security, Amin Police Science University
چکیده [English]

Tehran metropolis with more than 8 million inhabitants and 4 million floating population, in terms of traffic and vehicle congestion has problems of infrastructure, management and treatment of urban management methods in the traditional way is that it has a confused bundle. In the meantime, several effective components for Tehran traffic, but enumerates the researchers pursuing meme traffic management in 22 districts of Tehran municipality. This type of research is applied and the method described in the qualitative analytical-correlation and statistical population, 80 strategic and influential officials in Tehran traffic police and municipal traffic that way all some of them were surveyed. The reliability of research (0.964) were studied with SPSS software. The statistical analysis after 4, 11 and 34 index, dimensions and components using regression and correlation and sign tests were used. The correlation between dimensions (0.957), respectively. Then, using path analysis study on the effectiveness of 4th Dimension's main variable measurement and behavior in Tehran traffic based on priority aspects of research, recommendations were presented

کلیدواژه‌ها [English]

  • behavior-traffic
  • Tehran City
  • pattern
  • behavioral pattern
  فهرست منابع
‒        قرآن کریم، ترجمه آیت ا... ناصر مکارم شیرازی
-            امام خامنه‌ای 26/۱۲/1391 در دیدار با اعضای ستاد سفرهای نوروزی در مورد کارکنان راهنمایی و رانندگی  قابل دسترسی در www.Khamenei.ir
‒        اسماعیلی ، علیرضا (1388) طراحی و تدوین الگوی راهبردی توسعه فرهنگ ترافیک ایران رساله دکتری دانشگاه امام حسین (ع) دانشکده و پژوهشکده منابع انسانی تهران
‒        افروز، غلامعلی؛ (1387) مبانی روا‌نشناختی رفتارهای تهاجمی در رانندگی، مجموعه مقالات دومین  کنفرانس مدیریت ترافیک
‒        امیری، موسی (1393) مصاحبه علمی اختصاصی در مورد تحقیق،تهران
‒        رئیس دانا، فریبرز؛ (1388) بررسی­هایی در آسیب­شناسی اجتماعی ایران
‒        شیان، غلام (1393) مصاحبه علمی اختصاصی در مورد تحقیق،تهران
‒        عبد‌الرحمانی، رضا (1388) مقدمه‌ای بر درک فرهنگ ترافیک، تهران، چاپخانه ایمان، سازمان عقیدتی سیاسی ناجا
‒        همدانی،سید‌مهدی (1393) مصاحبه علمی اختصاصی در مورد تحقیق،تهران