مقاله پژوهشی:مؤلفه‌های اثرگذار تهدیدهای غیرفیزیکی تروریسم بر احساس امنیت عمومی در سطح ملی

نویسنده

دانش‌آموخته دکتری مدیریت راهبردی پدافند غیرعامل دانشگاه عالی دفاع ملی

چکیده

احساس امنیت عمومی که مقدمه لازم برای حیات هر نظام سیاسی و اجتماعی است، از نیازهای دیرین بشر می­باشد. مقوله احساس امنیت عمومی که شاخصه اصلی توسعه و ارتقای کشور محسوب می­شود، به‌شدت تحت­تأثیر تهدیدهای تروریستی قرار دارد. از جمله تهدیدهای تروریستی که تأثیر زیادی بر احساس امنیت عمومی می­گذارد تهدیدهای غیرفیزیکی تروریسم است، هدف از این پژوهش، تعیین مولفه­های اثرگذار بر تهدیدهای غیرفیزیکی تروریسم است و متناسب با این هدف سئوال تحقیق طراحی شده است. این پژوهش از نظر نوع، کاربردی- توسعه­ای و از نظر روش، توصیفی- تحلیلی با استفاده از روش همبستگی است. یافته­های تحقیق نشان می­دهد که موثرترین عوامل (مولفه­ها) نقش آفرین تهدیدهای غیرفیزیکی تروریسم بر احساس امنیت عمومی در سطح ملی عبارتند از اقدامات روانی رعب‌آور، امکان نفوذ و اختلال در مراکز حیاتی از طریق فضای سایبر، حضور فعال در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به منظور دعوت به پیروی  از تفکرات آنان، ایجاد واگرائی بین حاکمیت و مردم، فاصله انداختن بین امنیت ذهنی با امنیت عینی، جلوگیری از محبوییت یک نظام در سطح بین­الملل، سوء استفاده سرویس­های اطلاعاتی معاند از آنان. ضمناً نتایج تحقیق حاکی از آن است که بیشترین اثرگذاری بین این عوامل بر امنیت عمومی­ اقدامات روانی رعب آور می­باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Influential components of the non-physical threats of terrorism to public safety at the national level

نویسنده [English]

  • M Ghanbari
Graduate of Passive Defense Strategic Management, Higher National Defense University
چکیده [English]

The sense of public safety, which is the prelude to the life of every political and social system, is a long-standing need of mankind. The issue of public safety, which is one of the main attributes of the country's development and improvement, is heavily influenced by terrorist threats. Among the terrorist threats that have a major impact on public safety are non-physical threats to terrorism, the purpose of this study is to determine the components that affect the non-physical threats of terrorism and is designed to answer the research question in accordance with this objective. This research is of a type, applied-developmental and methodological, descriptive-analytic using correlation method. The findings of the research show that the most effective factors (factors) of the non-physical threats of terrorism to public safety at the national level are fearsome psychological actions, the possibility of infiltration and disruption of vital centers through cyberspace, active presence in the media and networks Social in order to invite them to follow their thoughts, to create a divergence between sovereignty and people, distancing between mental security and objective security, preventing the international community from being safe, and exploiting the intelligence services of them. Meanwhile, the results of the research indicate that the greatest influence among these factors on the general security of mental acts is appalling.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Public Security Feelings
  • Terrorist Threats
  • Non-physical Threats
  • Panic
  • Disagreement
  • Hypocrisy
فهرست منابع
الف- منابع فارسی
-    راپورت، دیوید سی،(1378)، تروریسم، گزیده مقالات سیاسی امنیتی، جلد اول، ترجمه پژوهشکده مطالعات راهبردی، چاپ دوم، تهران، پژوهشکده مطالعات راهبردی.
-   سلمان خاکسار، عبدالحمید، (1389)، حکومت، فرد و امنیت، چاپ اول، تهران، دانشگاه عالی دفاع ملی.
-    شولتز، ریچارد، (1386)، رویکردهای جدید در مطالعات امنیتی، ترجمه سید محمدعلی متقی نژاد، چاپ اول، تهران، پژوهشکده مطالعات راهبردی.
-   .  قائد رحمتی، ابراهیم. فعال، سیدال، (1397)، جریان‌های افراطی و تهدیدهای تروریستی آن‌ها، چاپ اول، تهران، پژوهشگاه مطالعات اجتماعی ناجا.
-    کارگری، نوروز. معرا، نسرین، (تابستان 1397)، روان‌شناسی اقدامات تروریستی: هراس و هراس افکنی، فصلنامه تحقیقات حقوق خصوصی و کیفری، دوره چهاردهم، شماره36.
ب-منابع انگلیسی
-         Mickolus, E. F., Sandler, T., & Murdock, J. M. (1989). International terrorism in the 1980s: A chronology of events. Iowa State University Press.
-         Llinares, A., & Whittaker, R. (2006). Linguistic analysis of secondary school students’ oral and written production in CLIL contexts: studying social science in English. Current Research on CLIL, 28.