مدل برنامه‌ریزی راهبردی پدافند رسانه‌ای در جمهوری اسلامی ایران

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران.

2 گروه مدیریت فرهنگی و رسانه، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران.

3 استادیار ، گروه مدیریت فرهنگی و رسانه، دانشکده فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه سوره، تهران، ایران.

چکیده

هرگونه سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی راهبردی مقابله با تهدیدات رسانه‌ای مستلزم توجه به نحوه عملکرد تهدیدات نوین رسانه‌ای و در نظر گرفتن ملاحظات مدیریتی در سازمان‌های رسانه‌ای است. پژوهش حاضر باهدف یافتن الگویی برای برنامه‌ریزی راهبردی پدافند رسانه‌ای در کشور و اعتبارسنجی آن صورت ‌پذیرفت. این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ نوع داده، آمیخته اکتشافی است. جامعه آماری شامل، پژوهشگران، کارشناسان و مدیران در عرصه رسانه‌ها و متخصصین حوزه دفاعی هستند. در هر دو بخش کمی و کیفی این پژوهش از نمونه‌گیری هدفمند استفاده شد. به‌منظور جمع‌آوری داده‌ها در بخش کیفی، با تعداد 14 نفر از جامعه آماری مصاحبه انجام ‌شد. در تجزیه‌وتحلیل داده‌ها در بخش کیفی از روش تحلیل مضمون استفاده ‌شد و داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار مکس‌کیودا کد‌گذاری گردید. در بخش کمی پژوهش، نتایج بخش کیفی با ارائه پرسشنامه و بکارگیری روش دلفی بصورت دو دور متوالی اعتبار سنجی شد. در بخش کیفی پژوهش شش مضمون اصلی شامل، شناخت تهدیدات نوین رسانه‌ای، بایستگی‌های دفاع رسانه‌ای در گستره دفاع همه‌جانبه، الزامات برنامه‌ریزی راهبردی رسانه‌ای، وضع، تقویت و رفع تعارض قوانین دفاع رسانه‌ای، ضعف‌های ساختار و نظام رسانه‌ای، پیوست ‌فرهنگی و جامعه‌پذیری مدل به‌منظور تدوین الگوی پژوهش حاضر استخراج شد. در بخش کمی پژوهش مدل تدوین‌شده مورد اعتبارسنجی قرار گرفت، نتایج نشان داد علی‌رغم حذف برخی از زیرمؤلفه‌ها، کلیه‌ مؤلفه‌های استخراج‌شده و درنهایت مدل پژوهش مورد تائید می‌باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Strategic Planning Model for Media Defense in the Islamic Republic of Iran

نویسندگان [English]

  • Maryam Bostan Pira 1
  • Abdul Reza Sobhani 2
  • Seyed Mohsen Bani Hashemi 3
1 PhD student, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
2 Department of Cultural and Media Management, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
3 Assistant Professor, Department of Cultural and Media Management, Faculty of Culture and Communication, Soore University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Any policy-making and strategic planning to deal with media threats requires paying attention to the way new media threats operate and taking into account management considerations in media organizations. The present study aimed to find a model for strategic planning of media defense in the country and its validation. This study is applied in terms of its purpose and exploratory in terms of data type. The statistical population includes researchers, experts, and managers in the media field and defense specialists. Purposive sampling was used in both the quantitative and qualitative parts of this study. In order to collect data in the qualitative part, interviews were conducted with 14 people from the statistical population. In the qualitative part, the content analysis method was used in the data analysis and the data was coded using MaxQuda software. In the quantitative part of the research, the results of the qualitative part were validated by presenting a questionnaire and applying the Delphi method in two consecutive rounds. In the qualitative part of the research, six main themes were extracted, including: recognition of new media threats, media defense requirements in the scope of comprehensive defense, media strategic planning requirements, establishment, strengthening and resolution of conflicts of media defense laws, weaknesses of the media structure and system, cultural attachment and socialization of the model in order to develop the current research model. In the quantitative part of the research, the developed model was validated, the results showed that despite the elimination of some sub-components, all extracted components and ultimately the research model are confirmed..




 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Strategic planning
  • strategic media management model
  • media defense
  • new war approaches
  • media warfare