الگوی راهبردی اداره امور نهضت سوادآموزی بر اساس گفتمان امام و رهبری، و تجارب جمهوری اسلامی ایران

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانش‌آموخته دکتری علوم راهبردی-سیاست دفاعی دانشگاه عالی دفاع ملی

2 زبان و ادبیات عرب استادیار دانشگاه علوم انتظامی امین

3 علوم دفاعی راهبردی استادیار دانشگاه عالی دفاع ملی

چکیده

جمهوری اسلامی ایران اهمیت ویژه­ای برای امور آموزشی و فرهنگی قائل بوده و اقدامات
گسترده­ای برای مبارزه با بی‌سوادی، انجام داده است. هدف تحقیق پرداختن به الگوی
راهبردی اداره امور نهضت سوادآموزی بر اساس گفتمان ولایت‌فقیه، قانون اساسی و
تجارب نظام است. در انجام این تحقیق از روش آمیخته و با غلبه رویکرد کیفی استفاده‌شده
است. برای رسیدن به پاسخ سؤالات، از روش‌های متنوع کیفی نظیر تحلیل محتوا، تحلیل
گفتمان، تحلیل تفسیری و نظریه‌پردازی به روش داده ‌بنیاد بهره گرفته‌شده است.
ابزارهای تحقیق مصاحبه و پرسشنامه بوده. همچنین از نرم‌افزارهای مختلف برای تجمیع
سخنان و تحلیل محتوای متون استفاده‌شده است. نتایج نشان می‌دهد که ریشه‌کن کردن بی‌سوادی
و مبارزه با عوامل آن، ایمان به خدا، خودباوری و جدیت، همت مضاعف، ترویج سبک زندگی
اسلامی، رفع محرومیت و فقر، برنامه‌ریزی مناسب و عزم ملی مهم‌ترین اصولی هستند که
در گفتمان ولایت‌فقیه مورد تأکید است. در قانون اساسی و اسناد بالادستی نیز ریشه‌کنی
بی‌سوادی، توانمندسازی آحاد جامعه برای برخورداری از رفاه و رفع محرومیت در زمینه‌های
مختلف و تحقق عدالت اجتماعی حقی همگانی شناخته‌شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Strategic model for managing the literacy movement based on Imam and Leadership’s statements and Islamic republic’s experiences

نویسندگان [English]

  • Gh Jafari.M. 1
  • .H Sohrabi 2
  • M Kamkar 3
1 Graduated Doctor of Strategic Science-Defense Policy, National Defense University
2 Arabic Language and Literature Assistant Professor, Amin University of Police Sciences
3 49/5000 Strategic Defense Sciences Assistant Professor, National Defense University
چکیده [English]

Islamic Republic of Iran attaches special importance to educational and cultural affairs by following the revelation teachings of Islam and has taken extensive measures to fighting illiteracy. The main issue of this research is recognition of strategic model for managing the literacy movement through experiences codification, Imam and Leadership’s statements and constitution which the researcher has talked about the manner of Imam Khomeini and Imam Khamenei’s statements, axes and approaches of constitution, Islamic Republic’s experiences, and dimensions, components and indicators of strategic model for managing the literacy movement based on Velayat-e-Faghih’s statements, constitution and experiences of the regime.
In this research, the mixed method has been used and the qualitative approach has been overcome. Different qualitative methods such as content analysis, discourse analysis, interpretative analysis and theorizing in foundation data has been used  to get the answers of the questions of this research. The tool for this research was interview and questionnaire. In addition to that, a variety of software was used to composition of speeches and content analysis of texts.
The result of the research illustrates that eradication of illiteracy and fighting with its factors, believing in God, self-esteem and seriousness, double efforts, promoting Islamic culture and lifestyle, elimination of deprivation and poverty, proper planning and national determination are the most important principles in the Velayat-e-Faghih’s statements. Eradication of illiteracy, empowering the community for prosperity and elimination of deprivation in different areas and substantiation of social justice are known as a public right by the constitution and upper documents.

کلیدواژه‌ها [English]

  • illiteracy
  • the literacy movement
  • Imam and Leadership’s statements
  • strategic model
- قرآن کریم، ترجمه و تفسیر حضرت آیت­الله ناصر مکارم شیرازی
- امام خامنه­ای،(مدظله‌العالی) (1390 - 1368) حدیث ولایت (مجموعه رهنمودها). تهران، موسسه نشر آثار معظم له
- امام خمینی،(رحمت‌الله علیه) (1368) کتاب ولایت‌فقیه:حکومت اسلامى. تهران، موسسه نشر آثار امام خمینی
- امام‌ خمی‍نی،(رحمت‌الله علیه) (1386) چهل حدیث. تهران، موسسه نشر آثار امام خمینی
- امام ‌خمی‍نی،(رحمت‌الله علیه) (1389-1387-1375) مجموعه صحیفه نور. تهران، موسسه نشر آثار امام خمینی
- ای کاف، راسل (1375) برنامه‌ریزی تعاملی، سهراب خلیلی شورینی (مترجم)، تهران، کتاب ماد.
- استون، تیک (1385) برآورد خط فقر مطلق با استفاده از مدل استون، تهران، فصل‌نامه علمی پژوهشی برنامه‌ریزی و بودجه
- ژولیوس گولد و ویلیام ل. کولب (1376) فرهنگ علوم اجتماعی. ترجمه: مصطفی ازکیا و دیگران. تهران، مازیار.
- دلاور، علی (1389)، روش تحقیق پیشرفته (طراحی مدل، تهران، دانشگاه عالی دفاع ملی).
- رابینز (1385)، رفتار سازمانی جلد یک، سید محمد اعرابی، تهران، انتشارات دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
- سازمان نهضت سوادآموزی (1378) آئین‌نامه آموزشی و امتحانات سازمان نهضت سوادآموزی.
- سازمان نهضت سوادآموزی (1382) کتابداری کتابخانه‌های سیار، تهران، سازمان نهضت سوادآموزی.
-سازمان نهضت سوادآموزی (1386) تهران، دانشنامه آموزش مداوم.
-سازمان نهضت سوادآموزی (1388) راهنمای آموزش کتاب اول و دوم سوادآموزی پایه، تهران، نهضت سوادآموزی.
-سازمان نهضت سوادآموزی (1393) برنامه ریشه‌کنی بی‌سوادی در ج.ا.ا تهران، نهضت سوادآموزی.
 -الگو‌ها و روش‌ها (1385) مجله تخصصی گلستانه، تهران، پژوهشگاه مطالعات فرهنگی
-صدرا، علیرضا و راعی، جلال (1389) الگوی راهبردی – فرهنگی برای دولت زمینه‌ساز ظهور، تهران، دانشگاه عالی دفاع -ملی، ماهنامه راهبرد بومی، سال هشتم شماره 105، (خرداد 1389).
-علی­بابایی، غلامرضا (1382) فرهنگ سیاسی، تهران، نشر آشتیان.