فراترکیب طراحی نظام آموزشی در دانشگاه‌های نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار مدیریت دفاعی دانشگاه جامع امام حسین (علیه‌السلام)

2 استادیار مدیریت آموزشی دانشگاه عالی دفاع ملی

3 اندیشه نظامی / دانشکده دفاع

چکیده

امروزه طراحی نظام آموزشی به‌عنوان یک‌رشته مهم و بسیار مورداستفاده در فناوری (تکنولوژی) آموزشی مطرح است. طراحی آموزشی ابزار تدریس و آموزش است و باعث می‌شود مواد آموزشی مؤثرتر و کارآمد‌تر باشند. این پژوهش باهدف بررسی مطالعات انجام‌شده در جهت شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های طراحی نظام آموزشی دانشگاه‌های نیروهای مسلح ج.ا.ا انجام شد. روش پژوهش حاضر کیفی و از نوع فراترکیب بوده است. جامعه پژوهش شامل کلیه منابع مرتبط با طراحی نظام آموزشی طی سال‌های 2000 تا 2020 به تعداد 189 منبع بود که ابتدا تعداد 87 منبع بر اساس چکیده انتخاب شد. سپس 53 منبع بر اساس محتوا گزینش شد که درنهایت 26 منبع به‌عنوان منابع مرتبط، به روش تحلیل تم موردبررسی قرار گرفت. بر اساس کدگذاری و ترکیب مقالات، طراحی نظام آموزشی در 5 بُعد و 10 مؤلفه طبقه­بندی شد که عبارت‌اند از: بعد تحلیل با مؤلفه‌های (ویژگی‌های ورودی دانشجویان‌، نیازسنجی دوره آموزشی)؛ بعد طراحی با مؤلفه‌های (اهداف آموزشی، برنامه درسی)؛ بعد تهیه با مؤلفه‌های (الزامات‌، شیوه و سبک)؛ بعد اجرا با مؤلفه (منابع آموزشی)؛ بعد ارزیابی با مؤلفه‌های (ارزیابی محتوا‌، ارزیابی دانشجویان و ارزیابی اساتید).

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Identifying the dimensions and components of educational system design in Armed Forces universities of the Islamic Republic of Iran using a meta-synthesis qualitative approach

نویسندگان [English]

  • H Zarifmanesh 1
  • M Bagheri Hashi 2
  • alireza hamedi senejani 3
1 Assistant Professor of Defense Management, Imam Hussein University (PBUH)
2 Assistant Professor of Educational Management, Higher National Defense University
3 Military Thought / School of Defense
چکیده [English]

Today, designing the educational system is considered as an important and widely used field in educational technology. Educational design is a teaching and training tool and makes the educational system more effective and efficient. The method of the present study was qualitative and meta-combined. The research population included all resources related to the design of the educational system during the years 2000 to 2020 to 119 sources, of which 87 sources were selected based on the abstract. Then 53 sources were selected based on content, and finally 25 sources as fully relevant resources were examined by theme analysis. Using coding and combining articles, the design of the educational system is classified into 8 dimensions and 24 components, which are: after the characteristics of learners with components (skill, knowledge and attitude characteristics); After the characteristics of professors with components (teaching skills, strategic knowledge and value attitude); Needs assessment dimension with components (organization analysis, job analysis, individual analysis, environment analysis, needs determination); Dimensions of component goals (cognitive goals, ideal emotional goals, functional goals); Curriculum dimension with components (general, specialized, knowledge and insight); Process dimension with components (learning-teaching process, implementation method, implementation requirements); Competency dimension with components (abilities and capabilities); Next evaluation with components (all-inclusive, master).

کلیدواژه‌ها [English]

  • Educational system design
  • meta-composition approach
  • needs assessment
  • curriculum