مولفه‌های کلان اثرگذار بر طراحی الگوی راهبردی مدیریت کیفیت در صنعت هوایی

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری دانشگاه عالی دفاع ملی

2 استاد و عضو عئیت علمی دانشگاه علامه طباطبائی

3 دانشیار و عضو هئیت علمی دانشگاه صنعتی مالک اشتر

چکیده

عوامل حاکم بر ساختار و بافت سازمان بر مدیریت کیفیت تاثیرگذار بوده لذا هدف از ارائه این مقاله احصای مولفه‌های کلان ساختاری، زمینه‌ایی و رفتاری مؤثر بر طراحی الگوی راهبردی مدیریت کیفیت در صنعت هوایی است. روش تحقیق با رویکرد کیفی از نظریه‌ داده بنیاد و تحلیل محتوا استفاده شده است و نوع آن توسعه‌ایی است. برای استخراج عوامل موثر بر الگوی راهبردی مدیریت کیفیت در صنعت هوایی از مبانی ارزشی و اسناد بالادستی، الگوهای مدیریت کیفیت، جوایز کیفیت، مطالعات تطبیقی و مصاحبه با صاحب‌نظران در این صنعت استفاده شده است. کلیه مولفه‌های استخراجی در بخش ادبیات نظری تحقیق و مصاحبه تجمیع گردید و برخی از آنها با توجه به زیست بوم صنعت هوایی ایران با اجماع نظرات ترکیب شده است. در پایان مولفه‌ها به شرح زیر استخراج شده‌اند: مولفه ساختاری شامل: سازه سازمان، سیستم کیفیت مبتنی بر ریسک، نظام ارزیابی و نظارت، نظام دانشی و آموزش، تضمین و بهبود کیفیت؛ مولفه‌ زمینه‌ایی شامل: فرهنگ سازمانی، ذینفعان، محیط اقتصاد، فناوری، دانش و اطلاعات، فرایند، مقررات و استانداردها، ارتباطات (درون و برون سازمانی)، طرح‌ریزی راهبردی و در مولفه رفتاری شامل: تعهد، انگیزش، مدیریت و رهبری و آموزش و یادگیری.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Macro-factors that influence the strategic model design of quality management in the aviation industry

نویسندگان [English]

  • J Raee 1
  • A Delavar 2
  • M Mantegi 3
1 PhD student of Higher National Defense University
2 Professor and Academic Member of Allameh Tabataba'i University
3 Associate Professor and Faculty Member of Malek Ashtar University of Technology
چکیده [English]

Factors governing the structure and organization of effective quality management is the aim of this paper reckon macro-structural, contextual and behavioral factors, effective strategic model design quality management in the aviation industry. Research with qualitative approach and content analysis was used information grounded theory and it is development. To extract the factors influencing the strategic model in the aviation industry quality management principles and values upstream of documents, models of quality management, quality awards, comparative studies and interviews with experts in the industry have been used. All components of aggregate extraction in the theoretical literature research and interviews, and some of them with respect to the environment with the agreement of the aviation industry combined. The factors have been derived as follows: The structural components include: organization structural, quality system based on risk assessment and monitoring system, the knowledge and training, quality assurance and improvement, contextual components, including: organizational culture, stakeholders, environment, economy, technology knowledge, information, processes, regulations and standards, communications (internal and external), strategic planning and behavioral factors include: commitment, motivation, leadership and management, teaching and learning.

کلیدواژه‌ها [English]

  • aviation industry
  • quality management and standards
  • safety
  • organization