عوامل مؤثر بر آموزش یک نیروی دریایی حرفه‌ای در حوزه فرادهان

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، علوم دفاعی، دانشگاه عالی دفاع ملی

2 مدیریت راهبردی، توسعه قدرت دفاعی، توان عملیاتی، آموزش

چکیده

ارتقاء توان دفاعی کشورها در گرو ارتقاء سطح دانش، مهارت، رفتار و بینش سرمایه انسانی نیروهای مسلح آن کشور بوده و تربیت و آموزش هدفمند و برنامه‌ریزی شده را می‌توان اساسی‌ترین زیربنای این امر دانست. بر همین اساس، شاهد هستیم که اغلب سازمان‌های نظامی و دفاعی پیشرو در دنیا، بیش‌ازپیش توجه خود را به تربیت، آموزش و بهسازی منابع انسانی معطوف نموده‌ و تبیین جایگاه واقعی تربیت و آموزش در مسیر توسعه این حوزه، رسالتی بزرگ بر دوش آن‌ها نهاده است. ارکان جهت‌سازی مانند مأموریت، چشم‌انداز، اصول، اهداف و سیاست‌ها، هدایتگر تبیین عوامل مؤثر بر آموزش در سازمان‌ها می‌باشد. هدف از این پژوهش، تبیین عوامل مؤثر بر آموزش یک نیروی دریایی حرفه‌ای در حوزه فرادهان می‌باشد. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و با روش توصیفی- تحلیلی انجام‌ و در جمع‌آوری مطالب آن از دو روش‌ میدانی (مصاحبه نیمه‌ساختار یافته) و اسناد کتابخانه‌ای استفاده شده است. پس از تحلیل محتوای انجام‌شده بر روی مطالعات صورت گرفته، تعدیل، ادغام و اصلاح عوامل و با برگزاری جلسات خبرگی و استفاده از تکنیک دلفی، در نهایت 8 عامل اثرگذار داخلی و 5 عامل اثرگذار خارجی در حوزه‌ فرادهان حاصل و پیشنهادهایی نیز ارائه گردید. 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Effective Educational factors on a professional naval force in the field of maritime aviation.

نویسندگان [English]

  • Hossein Khanzadi 1
  • Davood Fallahneghad 2
1 Assistant Professor, Defense Sciences, National Defense University
2 Strategic management, development of defense power, operational capability, training
چکیده [English]

"Enhancing the defensive capability of countries depends on improving the knowledge, skills, behavior, and insight of the human capital of their armed forces, and systematic and targeted training and education can be regarded as the fundamental foundation for this purpose. Guiding elements such as mission, vision, principles, objectives, and policies steer the development of these strategies within organizations. The aim of this research is to elucidate the effective educational factors (strengths, weaknesses, opportunities, and threats) affecting a professional naval force in the field of advanced missions. This applied study was conducted using a descriptive method, and data collection employed both field and library document methods. After content analysis of the conducted studies and adjustments, integration, and refinement of factors through expert meetings and the Delphi technique, a questionnaire was presented in the form of a thesis to 15 experts in strategic issues. Following various discussions, this ultimately led to the identification of 8 internal factors (strengths and weaknesses) and 5 external factors (opportunities and threats) in the realm of advanced missions.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Professional Navy
  • Education
  • Instructors