بررسی مدیریت دانش در سازمان دانش بنیان و تاثیر آن بر ارتقای کارآفرینی سازمانی نیروهای مسلح

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار عضو هیئت علمی دانشگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص)

2 دفاع ملی( پدافند غیر عامل) دانشگاه عالی دفاع ملی

3 استادیار دانشگاه دانشگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص)

چکیده

در دنیای امروز که دانش به عنوان یکی از مهم‌ترین منابع رقابتی سازمان‌ها شناخته شده است، سازمان‌های دانش‌بنیان نقش مهمی در توسعه و پیشرفت اقتصادی و اجتماعی کشورها ایفا می‌کنند. هدف این تحقیق بررسی مدیریت دانش سازمان دانش بنیان  و تاثیر آن بر ارتقای کارآفرینی سازمانی نیروهای مسلح است تا از این رهیافت، جایگاه کارآفرینی در طراحی الگوی سازمان دانش بنیان برای نیروهای مسلح مشخص شود. از این رو، در تحقیق حاضر به شناسایی تأثیر راهبردهای مدیریت دانش سازمان دانش بنیان - شامل گردآوری دانش، تسهیم دانش و بکارگیری دانش- بر کارآفرینی سازمانی در نیرو های مسلح پرداخته شده است. پژوهش حاضر به لحاظ روش تحقیق، کمی و از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ حیث گردآوری داده، از نوع توصیفی و با استفاده از روش همبستگی انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل 50 نفر از مسؤولان، کارشناسان و متولیان سازمان دانش بنیان نیرو های مسلح می باشد که با نمونه گیری کوکران تعداد 44 نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. در پژوهش حاضر، بمنظور گردآوری داده ها از پرسشنامه طیف لیکرت پنج تایی کمک گرفته شد. تجزیه و تحلیل داده های تحقیق با استفاده از نرم افزار SPSS 19 و نسخه دوم نرم افزار Smart PLS انجام شده است. پایایی سازه های پژوهش با ضریب آلفای کرونباخ برابر 0.862 و روایی آن به وسیله روایی محتوا مورد تأیید قرار گرفت. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهند که تسهیم دانش و به‌کارگیری آن نسبت به گردآوری دانش، اهمیت بیشتری دارد و بر کارآفرینی سازمانی تأثیر مثبت و معناداری می‌گذارد. 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating knowledge management in knowledge-based organizations and its effect on the promotion of organizational entrepreneurship of the armed forces

نویسندگان [English]

  • H Fath Abadi 1
  • K Khajeh Hosseini 2
  • H Chaharmahali 3
1 Assistant professor, member of the faculty of Khatam al-Anbia Air Defense University (PBUH)
2 National Defense (Non-operating Defense) Higher National Defense University
3 Assistant Professor of Khatam Al Anbia University of Air Defense (PBUH)
چکیده [English]

In today's world, where knowledge is known as one of the most important competitive resources of organizations, knowledge-based organizations play an important role in the development and economic and social progress of countries.
The purpose of this research is to investigate the knowledge management of the knowledge-based organization and its effect on the promotion of organizational entrepreneurship of the armed forces in order to determine the place of entrepreneurship in the design of the model of the knowledge-based organization for the armed forces. Therefore, in the present research, the impact of knowledge management strategies of knowledge-based organizations - including knowledge gathering, knowledge sharing and knowledge application - on organizational entrepreneurship in the armed forces has been identified. The current research is quantitative in terms of research method and applied in terms of purpose, and descriptive in terms of data collection and using correlation method. The statistical population of this research includes 50 officials, experts and trustees of the knowledge-based organization of the armed forces, 44 of whom were selected as the research sample by Cochran sampling. In the current research, in order to collect data, a five-point Likert scale questionnaire was used. Research data analysis was done using SPSS 19 software and the second version of Smart PLS software. The reliability of research constructs was confirmed with Cronbach's alpha coefficient equal to 0.862 and its validity was confirmed by content validity. Research findings show that knowledge sharing and its application is more important than knowledge gathering and has a positive and significant impact on organizational entrepreneurship. 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Knowledge-based organization
  • Dimensions of knowledge-based organization
  • Organizational entrepreneurship
  • armed forces
  • فهرست منابع:

    • احمدپور، محمد؛ مقیمی، سید محمد.(1385). مبانی کارآفرینی، تهران، انتشارات مرکز کارآفرینی دانشگاه تهران، ص 96.
    • بارینگر، بروس. ایرلند، دوانه، ترجمه جعفری مقدم، سعید. (1388). کارآفرینی: راه اندازی موفقیت آمیز کسب و کارهای جدید، چاپ اول، تهران: انتشارات صفار- اشراقی.
    • حبیبی، محبوبه.(1386). عوامل موثر بر خلق دانش در سازمان امور مالیاتی کشور، رساله کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.
    • حسن بیگی، محسن.(1389). ارائه عوامل کلیدی موفقیت سازمان دانش بنیان به منظور افزایش خلاقیت و یادگیری سازمانی در شرکت فرودگاه های کشور، پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه پیام نور.
    • صمد آقایی، جلیل.(1387). سازمان های کارآفرین، تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی.
    • عبدالمالکی، جمال؛ یوسفی افراشته، مجید؛ پیرمحمدی، مهرداد.(1387). بررسی رابطه مهارت های کارآفرینی با کارآفرینی سازمانی (مطالعه موردی: مدیران میانی شرکت ایران خودرو)، توسعه کارآفرینی، سال اول، شماره دوم،ص 108.
    • عزتی، منصور؛ سید نقوی، میرعلی.(1388). مبانی کارآفرینی، مؤسسه کار و تأمین اجتماعی.
    • فرهنگی، علی اکبر؛ صفرزاده، حسین.(1384). کارآفرینی –مفاهیم، نظریه ها، مدلها و کاربردها، انتشارات مرکز کارآفرینی، مؤسسه کار و تامین اجتماعی.
    • موسی خانی، محمدرضا؛ سعیدی، مهشید.(1389). سازمان دانش بنیان و هوشمندی کسب و کار، رشد فناوری، 33: ص 66-64.
    • Adenfelt, M., & Lagerstrom, K. (2006). Enabling knowledge creation and sharing in transnational projects. International Journal of Project Management, 1(1), 192.
    • Aktan, B., & Bulut, C. (2008). Financial performance impacts of corporate entrepreneurship in emerging markets: A case of Turkey. European Journal of Economics, Finance and Administrative Sciences, 12, 69-79.
    • Bojica, M. A., & Fuentes. (2012). Knowledge acquisition and corporate entrepreneurship: insights from Spanish SMEs in the ICT sector. Journal of World Business, 47, 397-408.
    • Bose, R. (2004). Knowledge management metrics. Industrial Management and Data Systems, 104(6), 457-468.
    • Chen, C. J., & Jing-Wen, H. (2009). Strategic human resource practices and innovation performance: The mediating role of knowledge management capacity. Journal of Business Research, 62, 108, 112.
    • Choi, B., Poon, S. G., & Davis, J. (2008). Effects of knowledge management strategy on organizational performance: A complementarity theory-based approach. Omega, 36, 235.
    • Darroch, J., & McNaughton, R. (2003). Beyond market orientation: Knowledge management and the innovativeness of New Zealand firms. European Journal of Marketing, 37(3/4), 572-593.
    • Dimitratos, P., Johnson, J., & Slow, J. (2004). The relationship between entrepreneurship and international performance: The importance of domestic environment. International Business Review, 13, 19-41.
    • Gloet, M., & Terziovski, M. (2004). Exploring the relationship between KM practices and innovation performance. Journal of Manufacturing Technology Management, 15(5), 402-409.
    • Gold, A. H., Malhotra, A., & Segars, A. H. (2001). Knowledge management: An organizational capabilities perspective. Journal Management Information System, 18(1), 193, 195, 205, 207.
    • Ireland, R. D., Covin, J. G., & Kuratko, D. F. (2009). Conceptualizing corporate entrepreneurship strategy. Entrepreneurship Theory and Practice, 33, 19-46.
    • Johannessen, J. A. (2008). Organizational innovation as part of knowledge management. International Journal of Information Management, 28, 405.
    • Kelley, D. (2011). Sustainable corporate entrepreneurship: Evolving and connecting with the organization. Business Horizons, 54, 73-83.
    • King, W. R., Chung, T. R., & Honey, M. N. (2008). Knowledge management and organizational learning. International Journal of Management Science, OMEGA, 36, 168.
    • Kuratko, D. F. (2009). The entrepreneurship imperative of the 21st century. Business Horizons, 52(5), 421-428.
    • Lakshman, C. (2009). Organizational knowledge leadership. Leadership and Organization Development Journal, 30(4), 360.
    • Lee, S. M., & Lim, S. (2009). Entrepreneurial orientation and the performance of service business. Service Business, 3, 1–13.
    • Li, Y., Huang, J. W., & Tsai, M. T. (2009). Entrepreneurial orientation and firm performance: The role of knowledge creation process. Industrial Marketing Management, 38, 443.
    • Liao, H. S., & Chien, H. T. (2007). Knowledge transfer and competitive advantage on environmental uncertainty: An empirical study of the Taiwan semiconductor industry. Technovation, 27, 403, 405.
    • Liao, H. S., Chien, H. T., & Ta, G. (2009). Knowledge acquisition, absorptive capacity, and innovation capability: An empirical study of Taiwan’s knowledge-intensive industries. World Academy of Science, Engineering and Technology, 53, 165.
    • Lin, H. F. (2005). Impact of organizational learning and knowledge management factors on e-business adoption. Management Decision, 43(2), 315, 317.
    • Madhoushi, M., & Sadati, A. (2010). Knowledge management, antecedent of organizational innovation and competitiveness. 2nd European Conference on Intellectual Capital ISCTE Lisbon University Institute, 393.
    • Morris, M. H., Kuratko, D. F., & Covin, J. G. (2011). Corporate entrepreneurship and innovation. USA: South-Western, 3ed.
    • Nielsen, A. P. (2006). Understanding dynamic capabilities through knowledge management. Journal Of Knowledge Management, 10(4), 59-71.
    • Nonaka, E. D. S. (2008). The knowledge creating company. Harvard Business Review, 69, 96, 104.
    • Peltola, S. (2012). Can an old firm learn new tricks? A corporate entrepreneurship approach to organizational renewal. Business Horizons, 55, 43-51.
    • Phan, P. H., Wright, M., Ucbasaran, D., & Tan, W. (2009). Corporate entrepreneurship: current research and future directions. Journal of Business Venturing, 24(3), 507-528.
    • Popadiuk, S., & Choo, C-W. (2007). Innovation and knowledge creation: How are these concepts related. International Journal of Information Management, 26, 309.
    • Wong, K. Y. (2005). Critical success factors for implementing knowledge management in small and medium enterprises. Industrial Management and Data Systems, 105(3), 261-279.
    • Yuan, L., Eric, W. K., Tsang, & Mike, W. P. (2008). Knowledge management and innovation strategy in the Asia Pacific: Toward an institution-based view. Asia Pacific Journal Management, 25, 361–374.
    • Zahra, S. A., Filatotchev, I., & Wright, M. (2009). How do threshold firms sustain corporate entrepreneurship? The role of boards and absorptive capacity. Journal of Business Venturing, 24(3), 248-260.