ارائه الگوی سنجش توان فنی- مهندسی متناسب با قدرت هوایی نظامی

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه تحصیلات تکمیلی دانشگاه هوایی شهید ستاری

2 دانش آموخته دکتری دانشگاه عالی دفاع ملی

3 عضو هیأت علمی دانشگاه عالی دفاع ملی

چکیده

قدرت هوایی نظامی با توجه به ماهیت خود متکی بر تجهیزات پیشرفته و فناوری پیشرو است و بدون یک نظام فنی– مهندسی کارآمد فاقد کارایی لازم است و در صحنه‌های درگیری قابلیت برتر ساز خود را به ‌آسانی از دست خواهد داد. لبه‌های دانش و فناوری در توان رزمی و عملیاتی قدرت هوایی در ابتدا در حوزه توان فنی- مهندسی هوایی تجلی می‌یابد و میزان کارایی عملیاتی آن، ارتباط مستقیم با تعداد پرنده آماده، تنوع و دقت عمل سامانه‌های موشکی، پدافندی و پهپادی، میزان کارایی عملیاتی، تولید ‌مأموریت پروازی و تداوم عملکرد سامانه‌ها و بهره‌گیری از توانمندی‌های انسانی، ساختاری، فناوری، زیرساختی دارد. سنجش توان فنی– مهندسی هوایی در قالب الگویی مشخص می‌تواند مسیر برنامه‌ریزی و هدف گذاری، توسعه و ارتقای توان رزمی قدرت هوایی نظامی را به روشنی بیان نماید. هدف اصلی این پژوهش دستیابی به ابعاد، مؤلفه‌ها و شاخص‌های قابل سنجش توان فنی- مهندسی قدرت هوایی نظامی است. نوع تحقیق توسعه‌ای- کاربردی و روش تحقیق بر اساس ماهیت داده‌ها توصیفی- تحلیلی و تجزیه و تحلیل آن‌ها به شیوه آمیخته و مبتنی بر راهبرد اکتشافی متوالی با استفاده از نرم افزار ‌Smart p.l.s به منظور تحلیل عاملی تأییدی می‌باشد.  نتایج حاصل از تحلیل داده‌های تحقیق نشان می‌دهد که، الگوی سنجش توان فنی- مهندسی متناسب با قدرت هوایی نظامی دارای سه بعد، ۱۷ مؤلفه و ۶۱ شاخص می‌باشد. بعد «نگهداری و تعمیر» دارای نُه مؤلفه، بعد «طراحی و ساخت» دارای پنج مؤلفه و بعد «استانداردسازی» دارای سه مؤلفه است. 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Providing a technical-engineering capability measurement model for military air power

نویسندگان [English]

  • N Habibi 1
  • hossein fayazi 2
  • Sh Shoja´ei 3
  • M Bagheri
1 Associate Professor of Postgraduate Education Department of Shahid Sattari Aviation University
2 PhD graduate of National Defense University
3 Member of the academic staff of the Higher National Defense University
چکیده [English]

Due to its nature, the air force relies on advanced equipment and advanced technology, and without having an efficient technical-engineering system, it lacks the necessary efficiency and will easily lose its superiority in conflict scenes. The edge of knowledge and technology in the combat and operational power of the Air Force is manifested in the field of air technical-engineering power, and its operational efficiency is directly related to the number of ready-to-fly aircraft, the ability to maintain. Improving the production of flight missions, operational readiness of air fleet systems and equipment by spending minimum cost and using human, structural, technological, infrastructure and manufacturing of sensitive parts. Measuring technical-engineering power in the form of a specific model can clearly express the path of planning and targeting the development and improvement of the combat power of the Air Force. The main goal of this research is to achieve dimensions, components and measurable indicators of the technical-engineering power of the Air Power. The type of developmental-applied research and the research method is based on the nature of descriptive-analytical data with a mixed approach and their analysis in a mixed way and based on a sequential exploratory strategy using Smart p.l.s for the purpose of confirmatory factor analysis. Findings: The results of the research data analysis show that the technical-engineering capability of the military Air Power has 3 dimensions, 17 components and 61 indicators. The "maintenance and repair" dimension has 9 components, the "design and construction" dimension has 5 components, and the "standardization" dimension has 3 components

کلیدواژه‌ها [English]

  • technical-engineering power
  • maintenance and repair system
  • design and construction
  • standardization
  • military air power
  • فهرست منابع

    الف- منابع فارسی:

    • آذرلی، آرمان، آرمون، آرش، (1398)، «مقایسه تأثیرات تحریم بر صنعت دفاعی با بخش اقتصادی و شناسایی راهبردهای موفقیت‌ساز صنعت دفاع»، نشریه مطالعات دفاعی استراتژیک، دانشگاه عالی دفاع ملی.
    • امینی، میلاد، تقی زاده، قاسم، محمدی، عباس، (۱۴۰۱)، «بررسی فرآیند طراحی، تولید و توسعه محصول جدید»، پنجمین کنفرانس بین‌المللی مطالعات بین رشته‌ای در مدیریت و مهندسی، دانشگاه تهران.
    • آیین­نامه مدیریت نگهداری نهاجا، (1372)، «جلد یکم: اهداف، خط‌مشی­ها و سیاست­ها»، نشریات نهاجا.
    • انصاری، محمود، مصطفوی، مصطفی، (1391)، «طراحی فرآیند ساخت و توسعه محصول جدید از ایده تا محصول»، مجله مهندسی مکانیک و ارتعاشات، دوره 3، شماره 1، بهار 1391.
    • پاشایی هولاسو، امین، دهقانی پوده، حسین، شفقت، ابوطالب، پورصادق، ناصر،(1399)، «شناسایی و ارائه چارچوب مؤلفه‌های نوآوری چابک درسازمان‌های صنعتی دفاعی»، فصلنامه مطالعات بین رشته‌ای دانش راهبردی.
    • حافظ‌نیا، محمدرضا؛ زرقانی، سیدهادی، احمدی پور، زهرا، رکن‌الدین افتخاری، عبدالرضا، (۱۳۹۳)، «طراحی مدل سنجش قدرت ملی کشورها»، تهران، فصلنامه ژئوپلیتیک.
    • حبیبی، شهلا، (1394)، «استانداردسازی و محصولات»، دومین همایش ملی پژوهش‌های مهندسی صنایع، تهران.https://civilica.com/doc/430714
    • حبیبی، نیک‌بخش، اسماعیلی، محمد، (۱۳۹۶)، طراحی الگوی مطلوب شرکت‌های دانش‌بنیان نهاجا، مرکز مطالعات نیروی هوایی.
    • حبیبی، نیک‌بخش، (۱۳۹۱)، بررسی تطبیقی گزینه‌های مطلوب قدرت هوایی در حوزه عدم تقارن، نشریه سیاست دفاعی، شماره ۸۰.
    • حبیبی، نیک‌بخش، (۱۳۹۷)، ماهیت قدرت هوایی، تهران مرکز انتشارات راهبردی نهاجا چاپ اول.
    • سلامی، حسین، حسینی، کامیار، (۱۳۹۷)، ارائه الگوی راهبردی سنجش قدرت هوایی جمهوری اسلامی ایران بر مبنای موازنه تأثیر بر دشمنان، نشریه مطالعات دفاعی استراتژیک، شماره ۷۹.
    • قلی نژاد، صابر، (۱۴۰۰)، «ارائه مدل ترازیابی قدرت نظامی جمهوری اسلامی ایران»، رساله دکتری دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملّی و تحقیقات راهبردی، دانشکده دفاع.
    • مرادیان، محسن، (۱۳۸۷)، شاخص‌های اصلی سنجش قدرت دفاعی کشورها، فصلنامه راهبرد دفاعی، سال ششم، شماره 23.
    • معاونت آماد و پشتیبانی ستاد کل نیروهای مسلح، (۱۳۹۶)،آیین نامه نگهداری و تعمیر (بهبود و تعالی در نگهداری و تعمیرات)، انتشارات مرکز آموزش شهید دستواره.

     

     

    ب – منابع انگلیسی:

    • Acosta, M., Coronado, D., Marín, R., & Prats, P. (2013). Factors affecting the diffusion of patented military technology in the field of weapons and ammunition. Scientometrics, 94(1), 1-22.
    • Briones-Peñalver, A. J., Bernal-Conesa, J. A., & de Nieves Nieto, C. (2019). Knowledge and innovation management model. Its influence on technology transfer and performance in Spanish Defence industry. International Entrepreneurship and Management Journal, 1-21.
    • Burke, Ryan, Fowler, Michael, McCaskey, Kevin,(2018), Military Strategy, Joint Operations, and Airpower, US Air Force Academy.
    • Ciumara, T. (2011). Standardization versus Innovation in Management Consultancy. Studii Financiare (Financial Studies), 15(4), 145-156.
    • Cooper, R.G. (2019), The drivers of success in new-product development, Industrial Marketing Management, 76: 36-47.
    • Kedaria, V.D., Vivek, A. And Deshpande, V.A.,(2014), Implementation of total productive maintenance methodology: a review, International Journal of Emerging Technology and Advanced Engineering, 3(4), pp. 644.
    • Mishra, Dev R., Sadok El Ghoul., Omran Guedhami., Chuk C. Y. Kwok.,(2011), Does Corporate Social Responsibility Affect the Cost of Capital?,  Journal of Banking & Finance, Vol. 35, Issue 9, pp. 2388-2406
    • O'Neal, T., Min, H., Cherobini, D. And Joo, S.-J.,(2020), Benchmarking aircraft maintenance performances using data envelopment analysis, International Journal of Quality & Reliability Management, Vol. Ahead-of-print No. Ahead-of-print. Https://doi.org/10.1108/IJQRM-05-2020-0157
    • Suryaprakash, M. Gomathi Prabha, M. Yuvaraja, M. & Rishi Revanth, R.V. (2020). Improvement of overall equipment effectiveness of machining centre using TPM, Materials Today: Proceedings.
    • Zieliński, Tadeusz, (2016), Military aviation capabilities and limitations in intervention operations, National Defence University.

    ب- سایت‌‌ها: