طراحی الگوی تحولی تربیت و آموزش در بعد اساتید و مربیان براساس منویات فرمانده معظم کل قوا(مدظله العالی) در یک دانشگاه نظامی

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشگاه جامع امام حسین(ع).

2 دانشجوی دکترای علوم دفاعی راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی

چکیده

یکی ار اصلی­ترین و گران­بهاترین رکن دانشگاه­ها اساتید و مربیان آنها هستند. وظایف متصور برای یک استاد در دانشگاه شامل آموزش، پژوهش، مدیریت، توسعه فردی و فعالیت­های مدنی است. هر عضو دانشگاه برحسب توانمندی­ها، قابلیت­ها، علایق شخصی، شرایط و نیازها ممکن است در یک یا چند فعالیت شرکت داشته باشد، ولی یکی از عمده­ترین وظایف او تدریس و آموزش به دانشجویان و پژوهش است که کیفیت آن در ارتقای انگیزه، نشاط، نوآوری و افزایش کارایی استاد و دانشجو تأثیر بسزایی دارد.
هدف از این پژوهش، بررسی و مشخص کردن ابعاد، مؤلفه ها و شاخص­های الگوی تحولی بعد اساتید و مربیان در یک دانشگاه نظامی و شناسایی روابط بین آنها بر اساس منویات فرمانده معظم کل قوا می­باشد.
 این تحقیق از نوع کاربردی است و با رویکرد ترکیبی (کیفی و کمی) است و ازآنجایی‌که این مقاله در پی ترسیم الگویی بر اساس منویات مقام معظم رهبری(حفظه الله) است؛ بنابراین از روش داده بنیاد با نرم افزار Maxqda و روش پیمایشی با ابزار پرسشنامه و با نرم­افزارspss  و Excel و Pls مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. لذا بر طبق نتایج تحقیق، مؤلفه­های اصلی به همراه ویژگی­های آنها در بعد اساتید و مربیان شامل: 1-تحول خواهی؛ 2- تربیت دینی؛ 3- تعهد و نقش؛ 4- نگاه به دانشگاه و 5- اهداف و انتظارات طبقه­بندی و روابط بین آنها احصاء گردید و در نهایت الگوی تحولی جامع در بعد اساتید و مربیان از بیانات مقام معظم رهبری ترسیم و با استفاده از نرم افزارهای کمی مورد تحلیل و ارزیابی و تایید قرار گرفت.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing a transformational model of training and education in terms of professors and trainers based on the Supreme Commander-in-Chief's (Mudzaleh Al-Aali) menus in a military university

نویسندگان [English]

  • H Zarif Manesh 1
  • A.A Salmani 1
  • S.Y Molaei 1
  • R Shahgholian Ghahfrakhi 2
1 Assistant Professor of Imam Hossein University (AS).
2 Doctoral student of Strategic Defense Sciences of the Higher National Defense University
چکیده [English]

One of the main and most valuable pillars of universities are their professors and trainers. The duties envisaged for a university professor include teaching, research, management, personal development and civic activities. Each member of the university may participate in one or more activities according to his capabilities, capabilities, personal interests, conditions and needs, but one of his main duties is teaching and training students and research, the quality of which is to improve Motivation, vitality, innovation and increasing the efficiency of professors and students have a significant effect.
The purpose of this research is to investigate and specify the dimensions, components and indicators of the transformation model of professors and trainers in a military university and to identify the relationships between them based on the Supreme Commander-in-Chief's menu.
  This research is of an applied type and has a combined approach (qualitative and quantitative) and since this article seeks to draw a model based on the menu of the highest position of leadership (Hafza Allah); Therefore, it was analyzed by foundation data method with Maxqda software and survey method with questionnaire tool and SPSS and Excel software. Therefore, according to the results of the research, the main components along with their characteristics in the dimension of professors and trainers include:1-change-seeking;2-Religious education;3-commitment and role;4- The view of the university and 5-The goals and expectations of the classification and the relationships between them were calculated and finally, a comprehensive transformation model was drawn from the statements of the Supreme Leader and analyzed and evaluated using quantitative software.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Model
  • transformation
  • professors and trainers
  • Commander-in-Chief of the Armed Forces
  • Military University
  • فهرست منابع:

    - قرآن کریم، ترجمه آیت ا... مکارم شیرازی، (1388)، تهران، انتشارات جمهوری.

    - امام خمینی(ره)، روح‌الله(1368)، صحیفه نور، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره).

    - امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی)، مجموعه بیانات، قابل‌دسترسی در: www.Khamenei.ir.

    الف- منابع فارسی

    • اسکندری، مجتبی(1394). الگوی طراحی و پیاده سازی تحول در نیروهای مسلح ج.ا. ایران، پروژه تحقیقاتی، تهران: مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی؛
    • اسکندری، مجتبی؛ ازگلی، محمد(1396). الگوی پیاده سازی تحول در سازمان­های نظامی،نشریه راهبرد دفاعی، تابستان 1396، شماره 58 از صفحات 71 الی93؛
    • آقامحمدی، داود(1388)، تدوین راهبردهای تربیتی – آموزشی دانشگاه‌های افسری نیروهای مسلح ج.ا.ایران، تهران: دانشگاه عالی دفاع ملی؛
    • بیک­بیلندی، علی­اصغر، آزادی­نژاد حسین، عسکری داود، اکبری­آلاشتی مرتضی، پژوهان­فر مرتضی(1402)، طراحی الگوی تحول و تعالی فرهنگ سازمانی در نیروهای مسلح از منظر امام خامنه­ای، فصلنامه مطالعات دفاعی استراتژیک، شماره 92؛
    • توفیقی، جعفر(1389)، بررسی رابطه نظام آموزش عالی و بنیه دفاعی کشور و ارائه راهبردهای لازم، تهران: مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی؛
    • دبیرخانه تحول و تعالی دانشگاه جامع امام حسین(ع)(1394)، طرح راهبردی تحول علمی و تعالی، تهران: دانشگاه جامع امام حسین(ع).
    • دهخدا، علی اکبر(1373)، «فرهنگ دهخدا» تهران، انتشارات و چاپ دانشگاه تهران، ج4؛
    • سبحانی تبریزی، جعفر(1354)، «مربی نمونه: تفسیر سوره لقمان»، قم: دارالتبلیغ اسلامی؛
    • شاهقلیان قهفرخی، رضا (1402)، طرح تحول دانشگاه افسری امام حسین(ع) بر اساس منویات فرمانده معظم کل قوا، تهران: دانشگاه عالی دفاع ملی؛
    • شعبانی، حسن (1390)، مهارت­های آموزشی و پرورشی (روش­ها و فنون تدریس)، تهران: انتشارات سمت؛
    • فرنچ، وندال و سیسل. اچ­بل، (1393)، مدیریت تحول در سازمان، ترجمه سید مهدی الوانی و حسن دانایی‌فرد، تهران، انتشارات صفا؛
    • گولد، جولیوس و همکاران (1392)، فرهنگ علوم اجتماعی، گروه مترجمان، تهران: مازیار؛
    • محمدعلی­زاده اکبر و همکاران، (1393)، الگوی تحوّل در مراکز آموزشی و تربیتی نیروهای مسلح، تهران؛
    • مصطفوی، حسن(1375)، «التحقیق فی کلمات القرآن الکریم» تهران، سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ج4.
    • مطهری، مرتضی(1378)، تعلیم و تربیت در اسلام، چ 21، قم: صدرا؛
    • معاونت طرح و برنامه و بودجه (1398)، طرح جامع تربیت دینی و انقلابی دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران: دانشگاه علوم انتظامی امین؛
    • موسوی سید عبدالرحیم، توحیدی ارسطو، فهیمی خامنه امیر(1395)، تبیین نقش مولفه آموزش و پژوهش در تدوین رهنامه هوانیروز در چنگ ناهمطراز، فصلنامه مطالعات دفاعی استراتژیک، دوره 14 شماره 64؛
    • نقیب‌زاده، میرعبدالحسین (1390). نگاهی به فلسفه آموزش و پرورش. تهران: کتابخانه طهوری؛
    • هومن، علی حیدر (1392)، شناخت روش علمی در علوم رفتاری. تهران: سمت.

    -Abtahi, S.H., & Torabiyan, M. (2010). Analysis of higher education goal achievement in twenty-year perspective by AHP method. Quarterly Journal of Research in Educational System, (8) (in Persian).