شبیه سازی سناریوهای تخلیه اضطراری جمعیت در اماکن پرازدحام هنگام وقوع بحران

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه مدیریت بحران دانشکده پدافند غیرعامل دانشگاه صنعتی مالک اشتر تهران

2 دانشجو دکتری گروه مدیریت بحران دانشکده پدافند غیرعامل دانشگاه صنعتی مالک اشتر تهران

چکیده

هدف این مقاله، شناسایی عوامل موثر برتخلیه اضطراری، بررسی وضعیت فعلی فرودگاه، شناسایی گلوگاه­ های خطرزا و ارزیابی تاثیر گلوگاه ها در زمان تخلیه می باشد. جامعه آماری شامل 53 نفر از متخصصان می­باشد. روش پژوهش ازنوع توصیفی– تحلیلی، از نظر حل مساله ترکیبی و از نظر نوع نتایج تبیینی می­باشد. روش نمونه­گیری تصادفی و از فرمول کوکران استفاده شده است. بر اساس نرم افزارهایAny Logic و Anp تحلیل­ها انجام شده است. بعد از انجام مطالعات اسنادی و کتابخانه ای،  مصاحبه و تکمیل پرسشنامه عوامل موثر بر تخلیه اضطراری شناسایی شده و سپس شبیه سازی دو مدل A وB  در نرم افزار Any Logic با توجه به شرایط فعلی و شناسایی نقاط گلوگاهی خطر پذیر در نقاط D وC وE انجام شده است.  با مقایسه بین دو مدل متوجه می شویم که زمان در مدل A با زمان تخلیه کل 52 دقیقه و زمان شبیه سازی17/3 دقیقه به نسبت مدلB   با زمان تخلیه کل62 دقیقه و زمان شبیه سازی 23/4 دقیقه کاهش بیشتری دارد و می توان در راهبرد های حذف موانع، حذف گیت های ورودی را در اولویت اول و حذف اتاقک های دفاتر هواپیمایی درراهروی مسیر تردد در ضلع شمالی ساختمان را در اولویت دوم قرار داد. دربررسی نتایج Anp دو پارامتر استفاده از دو درب اضطراری و حذف موانع از رتبه بندی بالایی به ترتیب با وزن های 287/0 و 262/0 بالاترین رتبه را اختصاص داده است. پژوهش ها ی پیشین یا نگاه شرایط فعلی به مساله تخلیه وارد شده اند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Simulation of emergency population evacuation scenarios in crowded places when a crisis occurs

نویسندگان [English]

  • M.A Nekoei 1
  • P Jafari Feshraki 1
  • M Hamedi 2
1 Assistant Professor, Department of Crisis Management, Non-Active Defense Faculty, Malik Ashtar University of Technology, Tehran
2 Doctoral student of the Department of Crisis Management, Faculty of Non-Active Defense, Malik Ashtar University of Technology, Tehran
چکیده [English]

The purpose of this article is to identify the effective factors of emergency evacuation, to examine the current situation of the airport, to identify dangerous bottlenecks and to evaluate the impact of bottlenecks during evacuation. The statistical population includes 53 specialists. The research method is descriptive-analytical, in terms of solving the combined problem and in terms of the type of explanatory results. Random sampling method and Cochran's formula was used. Analysis has been done based on Any Logic and Anp software. After conducting documentary and library studies, interviewing and completing a questionnaire, the factors affecting emergency evacuation were identified, and then two models A and B were simulated in Any Logic software, according to the current conditions, and dangerous bottlenecks were identified in points D, C, and E. has been By comparing the two models, we find that the time in model A with a total discharge time of 52 minutes and a simulation time of 3.17 minutes is more reduced compared to model B with a total discharge time of 62 minutes and a simulation time of 4.23 minutes. He placed the removal of obstacles, the removal of entrance gates as the first priority and the removal of airline office cubicles in the corridor of the traffic route on the north side of the building as the second priority. In examining the results of Anp, the two parameters of using two emergency doors and removing obstacles have been assigned the highest ranking with weights of 0.287 and 0.262, respectively. Previous researches or looking at the current conditions have entered the evacuation issue.