عوامل مؤثر بر توانمندسازی آموزشگاه‌های درجه‌داری نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در حوزه فردی

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار علوم دفاعی راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی

2 دانش‌آموخته دکترای علوم دفاعی راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی

چکیده

توانمندسازی منابع انسانی در سازمان‌های دولتی به‌ویژه در سازمان‌های نظامی
به لحاظ نقش این سازمان‌ها در تأمین امنیت و منافع ملی کشور دارای اهمیت زیادی است. آموزشگاه‌های درجه‌داری مأموریت تربیت و آموزش درجه‌داران توانمند، ماهر،آگاه، بصیر،
ورزیده، متخصص و متعهد را بر عهده‌دارند. با
توجه به اینکه درجه‌داران بخش اعظم بدنه
نیروهای مسلح بوده و عهده‌دار
مسئولیت‌های اجرایی‌اند، توانمندسازی این قشر نقش مهمی در تحقق مأموریت نیروهای مسلح
خواهد داشت.بنابراین بایستی برای
چنین نیروی انسانی به‌طور مستمر بحث توانمندسازی و شایسته پروری مدنظر قرار گیرد.
هدف تحقیق تعیین عوامل مؤثر بر توانمندسازی آموزشگاه‌های درجه‌داری نیروهای مسلح
جمهوری اسلامی ایران در حوزه فردی است. این
تحقیق به روش موردی-زمینه ای انجام‌گرفته و از نوع کاربردی است.جهت جمع‌آوری
اطلاعات با روش کتابخانه‌ای از ابزار فیش‌برداری و درروش میدانی از پرسش‌نامه
استفاده گردید.داده‌ها با استفاده از فنون آمار توصیفی(فراوانی، درصد فراوانی،
فراوانی تجمعی و نمودار هیستوگرام)و آمار استنباطی(آزمون توزیع دوجمله‌ای و
فریدمن) استفاده گردید.جامعه آماری 230 نفرمی باشد.نتایج
حاصل از این تحقیق نشان می‌دهد که سیزده عامل معنویت، ارزش‌های اخلاقی، محیط کار، تجربه، ویژگی‌های روان‌شناختی، تصمیم‌گیری، توانایی، اعتماد، آموزش،
پاداش، مهارت، رهبری و قدرت می‌تواند در توانمندسازی
آموزشگاه‌های درجه‌داری نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در حوزه  فردی مؤثر باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The factors that affecting on empowering schools of armed forces of republic Islamic of Iran in personal domain

نویسندگان [English]

  • S.A Mousavi 1
  • M.R momeni 2
1 Associate Professor of Strategic Defense Sciences, National Defense University
2 Graduated from the Ph.D. in Strategic Defense Sciences at the National Defense University
چکیده [English]

The
Empowerment of human resources in government agencies especially in military
organizations in terms of the role of these organizations in providing security
and national interests of country is very important. Graduate schools is
responsible for training competent, skilled, knowledgeable, insightful,
experienced, qualified and committed officers. Given this note that the
officers are much of the body of armed forces and responsible for executive
roles, so empowerment them have important role in fulfilment the mission of the
armed forces. So for such personnel must continually be considered
controversial empowerment and good breeding. The aim of this study is
determining factors that affecting on empowering schools of armed forces of
republic Islamic of Iran in personnel domain. This research is done by method
of case-field and is applied. In order to collecting data by method of library,
taking notes tools were used and in field procedure, a questionnaire was used.
The data have been used by techniques of descriptive statistical (frequency,
percentage and cumulative frequency and histogram) and perceptive statistical
(binomial distribution test and Freidman). Sample size was 230 participants,
the findings of this study showed that 13 factor such as spirituality, morality
values, work space, experience, psychological attributes, making decision,
ability, trust, education, reward, skill, leadership and strength can be
effective in empowering schools of armed forces of republic Islamic of Iran in
personal domain.

الف- منابع فارسی
-  قرآن کریم، ترجمه آیت‌الله مکارم شیرازی
بیانات امام خامنه‌ای‌ (                         )، قابل‌دسترسی در سایت www.khamenei.ir
-  ابطحی، حسین و عابسی، سعید،(1393)، "توانمند‌سازی، واگذاری کار و تفویض اختیار" تهران، انتشارات فوژان.
-  ابطحی،‌حسین،‌عابسی، سعید(1386)،‌"توانمندسازی کارکنان"مؤسسه تحقیقات و آموزش مدیریت، وابسته به وزارت نیرو
-  افجه، سید علی‌اکبر(1390)،"مبانی فلسفی رهبری و رفتار سازمانی"، تهران، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها، انتشارات سمت.
-  بختیاری، حسن(1390)، "کلیات توانمند‌سازی" تهران، نشر به آموز
- بختیاری، حسن(1388)، "طراحی و تبیین الگوی توانمند‌سازی فرماندهان و مدیران نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران"تهران، دانشگاه عالی دفاع ملی
-  پارسائیان، علی و اعرابی، سید محمد(1387)،"رفتار سازمانی"، تهران، دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
-  پارسائیان، علی و اعرابی، سید محمد(1394)،"مبانی رفتار سازمانیتهران، دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
- پیکرنگار، عبدالله(1394)، "طراحی الگوی شایستگی مدیران منابع انسانی آجا بر اساس ارزش‏های انقلاب اسلامی" رساله دکتری، تهران، دانشگاه عالی دفاع ملی
-  جهانیان، رمضان(1389)، "توانمندسازی مدیران آموزشی" کرج، دانشگاه آزاد اسلامی.
-  جعفری قوشچی،بهزاد(1381)، "جایگاه آموزش در فرهنگ تواناسازی" تدابیر شماره 128.
-  حسن‌آبادی،سیاوش(1393)،"طراحی الگوی راهبردی توانمند‌سازی کارکنان فنی نهاجا" تهران، دانشگاه عالی دفاع ملی.
-  رضاییان، علی(1380)، "مدیریت رفتار سازمانی"، تهران، چاپ دوم، انتشارات سمت.
-  ساجدی، فضل‌الله و امیدواری، اعظم (1386)، تدبیر شماره 181.
- سلیمیان، معصوم علی(1382)، "طراحی و تبیین الگوی مناسب در توانمند‌سازی منابع انسانی سماجا" رساله دکتری، تهران، دانشگاه آزاد اسلامی علوم تحقیقات.
-  قاسمی، جعفر(1382)،"توانمندسازی"‌تدبیر شماره 132.
-  کینلا، دنیس،(1929)،"توانمند‌سازی منابع انسانی"مترجمان ایرانژاد پاریزی، مهدی و سلیمیان، معصومعلی، چاپ سوم(1390)، تهران، نشر مدیران.
-  محمدی، حسین، (1392)، "تدوین راهبرد نزاجا در خصوص ارتقاء عوامل نامحسوس توان رزمی" رساله دکتری، تهران، دانشگاه عالی دفاع ملی.
-  نصر اصفهانی، علی(1383)، "خود توانمند‌سازی پیش‌نیاز توانمند‌سازی دیگران"  فصلنامه مدیریت و توسعه، شماره 22.
- نصری،فرامرز(1393)، "طراحی الگوی تربیت و آموزش افسران رسته عرشه نیروی دریایی راهبردی آجا با تأکید بر توانمند‌سازی آن‌ها "، رساله دکتری، تهران، دانشگاه عالی دفاع ملی.
 
ب – منابع انگلیسی
-     Kanai-pak, M. (2009). Leadership Behaviors That Mitigate Burout and Empower Fopanese Murses, ;h. D Dissertation, Arixona University.
-     Zimmerman, M. A. (1990). Taking aim on empowerment research: On the distinction detween individual and psychological conception. The American Journal of Community.
-       Fullham charlen & Lando Ann R, The Traid od Empowerment: Leadership,    Environment And Professional Traits, Nursing Economic, Vol. 16, issue. 5sep 1998.
-     Fullman Charlene, Land Amner. Sep/Oct 1988. The Triad of Empowerment Leadership, Environment & Professional Traits, Nursing Economic, Vol. 16. Issu.5.
-     Lethbridge, K., et al. (2011). Structural and Psychological Empowerment and Reflective Thinking: Is There a Link? University of Ontario, Canada