A comparative study of passive defense policy models of non-governmental industries in chosen countries

Document Type : Original Article

Authors

PhD student of strategic management of passive defense, Higher National Defense University

Abstract

What is discussed in this article is a comparative study of passive defense policy models of non-governmental industries in seven countries, including the Islamic Republic of Iran, the United States, Russia, Switzerland, India, Germany and the United Kingdom. This article is descriptive-exploratory in terms of method, applied-developmental research in terms of purpose, and mixed (quantitative-qualitative) in terms of type. The method of data collection is library and documentary studies and using the opinions of the community of experts in the form of a structured closed questionnaire. Also, the method of data analysis is thematic analysis and statistical analysis by SPSS software. Accordingly, in order to determine the passive defense policy model of selected countries, a 5-dimensional model consisting of structural, content, behavioral, process and orientation dimensions has been used, and then with in-depth exploratory studies to extract components and sub-components through analysis technique. The theme is discussed. Then, in order to match the comparative comparison process, the extracted sub-components were distributed and collected in the form of a questionnaire among the statistical population of the research (30 people) and the sub-components approved by the community of research experts were comparatively compared for 7 selected countries. Is. The results show that a total of 5 dimensions, 21 components and 52 subcomponents have been obtained for comparative comparison of passive defense systematization models of non-governmental industries in selected countries. It is worth mentioning that the result of comparative comparison of selected countries indicates that in the structural dimension, in most countries and the Islamic Republic of Iran, non-governmental industries have an organizational relationship with the civil defense complex and also have an incident command system in non-governmental industries. In terms of content, by organizing and managing public opinion, they promote public readiness of the society and while organizing and employing people, by managing public opinion, they pay attention to the role and participation of people in civil defense in non-governmental industries. In the context, the dependence of meeting the essential needs of the people on non-governmental industries was found to be reasonable. In the process dimension, the civil defense decision-making process (in the legislature, the executive and the judiciary) and the civil defense evaluation and control process for non-governmental industries were defined and had legal requirements for the implementation of non-governmental industry civil defense communication policies. Finally, in terms of orientation, the above countries had negative and positive approaches and appropriate documents and arrangements in the field of passive defense of non-governmental industries

Keywords


  • فهرست منابع:

    • بیانات و فرمایشات امام خامنه­ای منتشر شده در تارنمای ir

    الف- منابع فارسی

    • اکبری، محمد، (1391)، مطالعه تطبیقی سیاست‌گذاری فرهنگی چهار کشور منتخب ( ایران چین فرانسه و مصر)، رساله دکتری، دانششگاه تهران، ایران
    • برادران کاظم، رضا. طباطبائیان، سید حبیب اله. محسنی پارسا، مجید، (1383) ، پیشنهاد مدل عمومی سیاست‌گذاری صنعتی با تاکید بر صنایع الکترونیک، نشریه علمی پژوهشی مطالعات صنعتی
    • جلالی فراهانی، غ، (1393)، الگوی آمایش سرزمینی آذربایجان غربی، تهران: سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح.
    • جلیلی قاسم آقا، ا، (1397)، سیاست‌گذاری: مفاهیم، الگوها و فرایندها، رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، 106-114.
    • سعادت راد، ع، (1395)، رساله دکتری (توسعه الگوی مفهومی سیاست‌گذاری دفاعی ج. ا. ایران، بر مبنای مطالعه تطبیقی الگوی کشورهای منتخب)، تهران: دانشگاه عالی دفاع ملی.
    • سیاست‌های کلی نظام در حوزه پدافند غیرعامل، (1389)، تهران.
    • دای،ت، اکوی، س، (۱۳۸۷)، مدل‌های تحلیل سیاست‌گذاری عمومی، نشریه علمی پژوهشی مطالعات راهبردی.
    • قراملکی، ا، (1395)، روش­شناسی مطالعات دینی، مشهد، دانشگاه جامع رضوی.
    • فرهنگستان زبان و ادب فارسی، (۱۳۹۹)، تهران.
    • فرجی، ف، ملکی، م، جعفریان، ک، وطن خواه، س، (1391)، مطالعه تطبیقی مراحل اصلی سیاست‌گذاری منابع انسانی بخش سلامت، نشریه علمی پژوهشی علوم بهداشتی.
    • قرارگاه پدافند اقتصادی، (1394)، دفاع اقتصادی از منظر حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، تهران: نشر نیلوفران.
    • غفاری، غ، (1388)، منطق پژوهش تطبیقی، مجله مطالعات اجتماعی ایران.
    • ناصری جهرمی، ر و همکاران، (1394)، برنامه‌های درسی پدافند غیرعامل: مطالعه تطبیقی ایران، آمریکا، انگلستان، روسیه و استرالیا، نشریه علمی-پژوهشی مدیریت بحران.
    • ریاحی، فرزانه، (1394)، بررسی پدافند غیرعامل در کشور سوئیس، ماهنامه پژوهش ملل.
    • فلاح سیچانی، احمدرضا، (1384)، سوئیس، دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه.
    • ساسانی قمصری، محسن، (1396)، ارائه الگوی راهبردی پدافند غیرعامل براساس گفتمان امام و رهبری، قانون اساسی، تجارب جمهوری اسلامی ایران و بهره گیری از تجارب موفق بشری، رساله دکتری، دانشگاه عالی دفاع ملی.
    • مهدوی، ابوالقاسم. عزیزمحمدلو، حمید. (1395)، بررسی تاثیر ساختار سیاست‌گذاری صنعتی بر کیفیت و کارکرد سیاست‌های طراحی شده در حوزه صنایع کوچک و متوسط ایران، سیاست‌گذاری عمومی » پاییز شماره3
    • طهماسبی، سیامک. اصلی پور، حسین. فرتوک زاده، حمیدرضا. بوشهری، علیرضا، (1396)، سیاست‌گذاری صنعتی جهت ارتقای قابلیت‌های صنایع دفاعی راهبردی، نشریه راهبرد دفاعی، تابستان، شماره58
    • مصاحبه خبرگی ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی.
    • مصاحبه خبرگی وزارت خارجه.
    • مصاحبه خبرگی سازمان پدافند غیرعامل کشور.

    ب- منابع انگلیسی

    • Johannes M.Buer, Regulation, public policy, and investment in communications infrastructure, Joutnal of Telecomminucation Policy, V34, (2010) 65-79
    • -Santiago G.GonzálezaS.Dormido CantobJoséSánchez Morenob , "Obtaining high preventive and resilience capacities in critical infrastructure by industrial automation cells", International Journal of Critical Infrastructure Protection Volume 29, June 2020, 100355