The Impact of Multimedia Training on Reducing ulnerability in Aviation Management Capacity (Case Study of Air Disasters and Events)

Document Type : Original Article

Authors

PhD student in Passive Defense Strategic Management at Higher National Defense University

Abstract

Multimedia education techniques are used to create effective structures for images, texts, graphs and other educational resources to help learners to better understand their content visually in the information resources available in educational books so that they can use effective tools in educational applications. The effective factors in improving the management capacity of the aviation industry are the use of tools to reduce the number of accidents and air events and increase their safety factor (given the importance of the subject). Based on this, the present paper aims to "explain the factors of multimedia education that impact on reducing the vulnerability of aeronautical management." By studying the theoretical foundations in this field, how to use flight training from multimedia training and compilation learning and exploiting this approach to reducing disasters Air has been dealt with. This applied research was done by case-land survey method and the statistical population of the study consisted of 36 faculty members and faculty members at Shahid Sattari Airfield Faculty and air accident investigators. The data gathering method was library and field studies, and the data were analyzed using a descriptive statistics. The results of this research indicate that there is a significant relationship between multimedia training and reducing air accidents and ultimately increasing the management capability of the aeronautical industry.

Keywords


فهرست منابع
الف: منابع فارسی:
-  احمدی، غلام علی. (1382) ، "ایگاه و نقش ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در آموزش و یادگیری فرایند- مدار". تهران: مجموعه مقالات اولین همایش ارزشیابی تحصیلی.
-  بازرسی و ایمنی نهاجا، (1385)، "سال نامه سوانح هواپیما‌های نیروی هوایی (تجزیه‌وتحلیل)"، چاپخانه مرکزی نهاجا.
-  حسنی، فرنود (1382)، " آموزش در هزاره سوم آموزش تکنولوژی-تکنولوژی آموزش"، تهران: آگاه.
-  سرکشیکیان، امیرحسین، (1385)، "آموزش و یادگیری سنتی و مجازی"، ماهنامه مربیان،پاییز - شماره 21.
-  سرمد، زهره، عباس بازرگان، الهه حجازی. (1377‌)، "روش‌های تحقیق در علوم رفتاری"، تهران: آگاه.
-  سیف، علی‌اکبر. (1384)، "سنجش فرایند و فرآورده یادگیری: روش‌های قدیم و جدید"، تهران: دوران.
-  کیانی، فریبا و سماواتیان، حسین و پورعبدیان، سیامک (1389)، "آموزش‌های ایمنی، حمایت سازمانی ادراک‌شده برای ایمنی و رویدادهای مرتبط با ایمنی"، فصلنامه علوم مدیریت ایران، سال پنجم، شماره 20.
-  کیانی، فریبا و همکاران، (1391)، "اثربخشی آموزش‌های ایمنی برافزایش هوشیاری ایمنی با توجه به نقش تعدیل‌کننده کانون کنترل کارکنان در شرکت ذوب‌آهن اصفهان"، فصل‌نامه افق دانش دوره 18، شماره 5 (ویژه‌نامه)
-  گل گوند، فرخنده، (1386)، "مقایسه تأثیر روش تدریس فعلی با روش تدریس مبتنی بر پژوهش و اکتشاف در پایه اول متوسطه"، مجموعه مقالات همایش ارزشیابی تحصیلی، تهران.
-  محمودی، جعفر و همکاران، (1387)، "بررسی چالش‌های توسعه مدارس هوشمند در کشور، نوآوری‌های آموزشی"، شماره 27.
-  مروی نام، محمدرضا و همکاران، (1390)، "الگوی عوامل مؤثر در بروز سوانح هوایی، نشریه مهندسی هوانوردی"، دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری، سال سیزدهم، شماره 2.
-  نصیر زاده، عزیز و مروی نام، محمدرضا و بخشنده، محمد (1391) "افزایش ضریب ایمنی پرواز با طراحی بانک داده‌ها"، نشریه مهندسی هوانوردی، دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری، سال چهاردهم،.
ب: منابع انگلیسی:
-Human factors training manual-Doc 9683-An/950
-Human Factors in Fatal Aircraft Accidents (1996) ISBN 0 642 24817 6و April و Department of Transport and Regional Development Bureau of Air Safety Investigation