Explaining the Quality Measurement Components of the Human Resource Provision Management System in the Ministry of Foreign Affairs

Authors

1 Professor of Strategic Management at the National Defense University

2 Ph.D. student, Strategic Management, National Defense University

3 Associate Professor of Human Resources Management, National Defense University

Abstract

The human resource management system in the Ministry of Foreign Affairs as a human-centered governing body is of special importance. In the same way, the human resource provision subsystem enjoys a special position in comparison with other subsystems. In this research which was conducted with the purpose of explaining the quality measurement components of the human resource provision system and which used the mixed method, following the theoretic studies and interviews with the experts, specific criteria were identified based on which a two-dimensional questionnaire was prepared. The questionnaires were distributed in a sample group of 306 persons chosen randomly from the statistical population (the official employees) whose views were then taken about the status quo and the desirable status and analyzed by making use of the SPSS and Lisrel software. Furthermore, to measure the correlation matrix, the sampling quality indices (KMO) and the Chi-squared test were used and in conclusion 30 quality measurement components of the human resource provision system were identified in order to specifically answer the research question, “what are the quality measurement components of the human resource provision management system in the Ministry of Foreign Affairs?”

Keywords


فهرست منابع
الف - منابع فارسی:
-  سعادت، اسفندیار(1388)، مدیریت منابع انسانی، چاپ چهاردهم، تهران، سمت
‌- ابیلی، خدایار(1389) ،مدیریت منابع انسانی، چاپ اول تهران انتشارات سازمان مدیریت صنعتی.
- ابطحی، سید‌حسین، (1377)، مدیریت منابع انسانی و فنون امور استخدامی،‌چاپ اول، تهران،‌دانشگاه علامه طباطبائی.
- الوانی، سید مهدی (1385)، مدیریت عمومی ، تهران، نشر نی .
- جزنی، نسرین(1381)،اندازه‌گیری رضایت خاطر مصرف‌کننده، تهران،انتشارات سازمان مدیریت صنعتی، 
- جزنی، نسرین(1389) مدیریت منابع انسانی ، چاپ هفتم ،تهران ،نشر نی ،
- جهانگیر،علی‌اصغر (1389) الگوی مدیریت راهبردی منابع انسانی قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران(مطالعه موردی قضات ) ،رساله ،دکتری ،تهران،دانشگاه عالی دفاع ملی.
- سید جوادین ،سید رضا (1387) مبانی مدیریت منابع انسانی ، دانشگاه تهران .
- شرموهورن، آرجان، هانت جی جیمر ،ازبورن ان ریچارد(1378) مدیریت رفتار انسانی ترجمه، ایران‌نژاد پاریزی بابایی، سبحانی موسسه تحقیقات و آموزش مدیریت چاپ اول .
- شیمون ال دولان و رندال اس شولر(1378) مدیریت امور کارکنان و منابع انسانی ،ترجمه محمدعلی طوسی و محمد صائبی، چاپ چهارم ،مرکز آموزش مدیریت دولتی .
- صائبی، محمد(1381) روندها و چالش‌های مدیریت منابع انسانی در بخش دولتی ، فصلنامه مدرس علوم انسانی دوره 6 شماره 3 .
- عباسپور، عباس (1388)، مدیریت منابع انسانی پیشرفته، نهران ،سمت.
- قلی پور، آرین (1390) مدیریت منابع انسانی ،تهران ، انتشارات سمت .
- گرک، استوارت کنت جی براون (1389) مدیریت منابع انسانی ، ترجمه محمد اعرابی و مرجان فیاضی انتشارات مه کامه .
- محمدی، ابوالفضل،ورزشکار،احمد(1387)معرفی الگوی مدیریت منابع انسانی تحقیقات در یک سازمان نظامی، فصلنامه مدیریت منابع انسانی، دانشگاه امام حسین(j) سال اول شماره 1.
- محمدی، محمود ، ناصری امیر و عادل آذر ، محمدرضا(1383) الگوی انتخاب و بکار گماری نیروی انسانی در سازمان‌ها ، فصلنامه مدرس علوم انسانی ویژه‌نامه مدیریت.
- مهرنیا، احمد(1385) تدوین استراتژی جذب منابع انسانی نهاجا (به‌منظور افزایش توان مقابله با تهدیدات)، دانشگاه عالی دفاع ملی .
- موسوی، سید مرتضی(1390)  طراحی مدل مدیریت منابع انسانی رسانه ملی و تدوین راهبردهای مناسب ،رساله دکتری ،تهران ، دانشگاه عالی دفاع ملی .
- میر کمالی، سید محمد(1383) ،مبانی مدیریت منابع انسانی، تهران ،انتشارات یسطرون.
- وزارت امور خارجه (1369)، روابط خارجی ایران،  تهران، دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی.
ب – منابع انگلیسی:
-  Bamberger .P,Bacharach S.Dyerl(1989)., Human resource management and organizational effectiveness , human resource management summer ,vol ,30,No 2.
-  Becker, B,E& Huselid , M, A.(1999 ) strategic resource managment in five leading films.Human Resource Management ,38,287.
Guest,D E.(1991)Personnel Management:the end of orthodoxy.British  Journal of industrialRelation,29(2),149.
-  Polyhart, E.; Robert, Schneider Benjamin,(2000) “A multilevel perspective and construct validation; university af maryland .