The role and impact of knowledge management model for the transmission of culture war

Authors

1 Associate Professor of Political Geography, Higher National Defense University

2 Ph.D. in Industrial Management, Islamic Azad University, Tehran South Branch

Abstract

Always at the forefront of progressive organizations and trying to understand the unique values of their culture to achieve superior performance, the various mechanisms of the threats to seize and dispose of their own. Today, there is a generation gap between the revolution and the war, with the current generation, as the threat has caused the youth of Sacred Defense values and culture of that era are almost unaware. The use of "knowledge management" of scientific methods to deal with this is to break intergenerational and promoting holy war. This paper aims to examine the role model of effective knowledge management and transfer Sacred Defense culture is written And tries to answer the question that each of the processes Nonaka-Takeuchi how much can promote a culture of war? This research survey was conducted using a statistical sample of 140 subjects were assigned according to Morgan. The data collected by a questionnaire consisting of 24 items was used Cronbach's alpha coefficient was calculated to 0/86. And using confirmatory factor analysis by LISREL software model validity was confirmed. The Bartlett test to analyze the data, Kolmogorov - Smirnov and Pearson correlation coefficient were used to analyze the data from the questionnaires, the main results are as follows:
Respectively socialization component (98%), internalizing (95%), combining (89%) and externalization (84%) can promote a culture of sacred defense.

Graphical Abstract

The role and impact of knowledge management model for the transmission of culture war

Keywords


فهرست منابع
الف-منابع فارسی:
-   اخوان، پیمان و سنجقی، محمدابراهیم و اجاقی، حامد (1391). «بررسی روابط بین مدیریت نوآور، فرهنگ‌سازمانی و مدیریت دانش»، فصلنامه علمی- پژوهشی راهبرد دفاعی، سال دهم، شماره 38.
-   اخوان، پیمان؛ خیرخواه، مرتضی؛ حسنوی، رضا (1396). «مدل سنجش تأثیر مدیریت دانش در بهبود شاخص‌های عملکردی سازمان»، فصلنامه رسالت مدیریت دولتی، سال هشتم، شماره بیست‌و‌ششم، صص 78-61.
-      اخوان، پیمان و باقری، روح الله (1389). مدیریت دانش از ایده تا عمل، چاپ دوم، تهران: انتشارات آتی نگر.
-      بامنی‌مقدم، محمد (1392). تحلیل آماری، چاپ سوم، تهران: انتشارات شرح.
-      برزنونی، محمدعلی (1388). «حفظ و انتقال فرهنگ دفاع مقدس»، فصلنامه مصباح، سال ششم، شماره 22.
-   بلوکی، س (1391). تأثیر آموزش مهارت‌های ارتباطی بر فرهنگ‌سازمانی و رفتار شهروندان سازمانی در کارکنان جهاد کشاورزی شهر اهواز، پایان‌نامه کارشناسی ارشد روان‌شناسی، دانشگاه علوم و تحقیقات خوزستان.
-      پارساییان، علی؛ اعرابی، سیدمحمد (1379). مبانی رفتار سازمانی، تهران: انتشارات دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
-      تقوی، مصطفی و شفیع‌زاده، حمید (1388). «اصول و مبانی مدیریت دانش»، فصلنامه تخصصی پارک‌ها و مراکز رشد، شماره 18.
-   حجازی، احمدرضا؛ نوروززاده، رضا؛ محمدی‌نژاد، بهزاد (1392). «بررسی وضعیت موجود مدیریت دانش معاونت‌های آموزشی و پژوهشی علوم تحقیقات و فناوری و ارائه راهکارهای ارتقای آن»، فصلنامه علمی- پژوهشی دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، سال دوم، شماره 5.
-   حقیقت منفرد، جلال؛ هوشیار، آیلر (1389). «بررسی رابطۀ بین فرهنگ‌سازمانی و مدیریت دانش (مطالعه موردی، شرکت ملی نفت ایران)»، فصلنامه علمی- پژوهشی مدیریت و منابع انسانی در صنعت نفت، سال چهارم، شماره 11.
-   خرم‌خواه، هستی؛ هاشم‌نیا، شهرام؛ پیمان، سیدجواد (1392). «بررسی تأثیر فرهنگ‌سازمانی در مدیریت دانش (مطالعه موردی: اداره کل استاندارد گیلان)»، مجله علمی پژوهشی مدیریت فرهنگی، سال هفتم، شماره 19.
-      دفت، ریچارد ال (1381). مبانی تئوری سازمان، ترجمه: علی پارسائیان و محمد اعرابی، تهران: انتشارات سمارنگ.
-       رابینز، استیفن پی (1385). رفتار سازمانی: مفاهیم، نظریه‌ها و کاربردها، ترجمه: علی پارساییان و سیدمحمد اعرابی، تهران: دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
-      رستمی‌نسب، عباسعلی (1389). «مبانی نظری دفاع مقدس در قرآن کریم»، نشریه ادبیات پایداری، سال اول، شماره 2.
-   رضایی کلانتری، مرضیه؛ صالحی، محمد؛ طاهری، سیده مریم (1393). «رابطۀ بین فرهنگ‌سازمانی و مدیریت دانش در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری و تعیین سهم هر یک از مؤلفه‌ها»، فصلنامه علمی- پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال پنجم، شماره 1.
-   رضایی، نادر؛ پیوسته، اکبر؛ فرضعلی‌زاده، اکبر (1396). «بررسی نقش مدیریت دانش در ارتقاء خلاقیت و نوآوری کارکنان در سازمان‌های نظامی»، فصلنامه علمی- پژوهشی ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، دورۀ هفتم، شماره یک، صص 48-17.
-   رضاییان فردویی، صدیقه و قاضی نوری، سید ‌سپهر (1389). «نقش اخلاق در موفقیت سیستم‌های مدیریت دانش»، فصلنامه عملی- پژوهشی سیاست علم و فناوی، سال سوم، شماره2.
-      زارعی متین، ح (1390). مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته، چاپ دوم، تهران: نشر آگاه.
-   صادقی، احمد (1389).«رابطه بین مؤلفه‌های فرهنگ‌سازمانی و مدیریت دانش، موردمطالعه: بیمارستان شهید هاشمی‌نژاد تهران»، فصلنامه بیمارستان، سال دهم، شماره 2.
-    صفایی، ناصر؛ طالقانی‌نیا، فرشته؛ کیامنش، احمد (1396). «شناسایی و رتبه‌بندی عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش در شرکت‌های دانش‌بنیان»، فصلنامه رشد فناوری، سال سیزدهم، شاره 50، صص 28-21.
-   عسگری، ناصر؛ دهقان، نبی‌اله؛ غلامی، محمود؛ کولیوند، حسن (1392). «نقش فرهنگ‌سازمانی در تسهیل اقدامات مدیریت دانش»، فصلنامه مطالعات بین رشته‌ای دانش راهبردی، شماره 10.
-   علامه، سیدمحسن؛ عسکری، نوربخش؛ خزائی‌پول، جواد (1395). «بررسی تأثیر فرهنگ‌سازمانی بر عملکرد سازمانی: تأکید بر نقش تسهیم دانش و چابکی سازمانی با رویکرد کارت امتیازی متوازن»، فصلنامه مدیریت فرهنگ‌سازمانی، دورۀ چهاردهم، شماره 2، صص 474-453.
-      فردآن، ک. (1382). مبانی پژوهش در علوم رفتاری، جلد 2، ترجمه پاشا شریفی و جعفر نجفی‌زند، تهران: انتشارات آوای نور.
-      محمدی ری‌شهری، محمد (1385). منتخب میزان الحکمه، تهران: نشر دارالحدیث.
-   مرعشیان؛ فاطمه سادات؛ نادری، فرح (1392). «رابطۀ فرهنگ‌سازمانی، هوش هیجانی و سرمایۀ روان‌شناختی با خودکارآمدی شغلی و کارآفرینی سازمانی در کارکنان سازمان آب و برق خوزستان»، فصلنامه دانش و پژوهش در روان‌شناسی کاربردی، سال چهاردهم، شماره 3.
-             منوریان، عباس؛ بختایی، امیر (1385). «شناخت فرهنگ‌سازمانی بر اساس مدل دنیسون، موردمطالعه: سازمان مدیریت صنعتی»، چهارمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت.
-      میرزایی، ف.؛ دارایی، ا.؛ نفیسی، ش. (1388). «نقش دانشگاه اسلامی در توسعۀ مدیریت دانش»،فصلنامه مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی، شماره 13.
-   نکویی‌مقدم، محمود و بهزادی گودرزی، فرانک و کشاورز، حسن (1391). «بررسی رابطه بین انواع فرهنگ‌سازی با مؤلفه‌های موفقیت سازمانی»، فصلنامه بیمارستان، سال دهم، شماره 1.
-   نوناکا، ایکوجیر؛ تاکاتاکوچی، هیرو (1385). مدیریت دانش شرکت‌های دانش آفرین، ترجمه: دکتر علی عطافر، جبار اسلامی، آناهیتا کاوه و سعید انالویی، تهران: نشر سما.
-   والمحمدی، چنگیز؛ روشن‌ضمیر، شروین (1392). «بررسی تأثیر فرهنگ‌سازمانی بر مدیریت کیفیت جامع»، فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، سال بیست و سوم، شماره 72.
-   هوشنگی، محسن؛ الهی، سیدمجید؛ امین‌افشار، زهرا؛ صدوق، سیدمحمود (1394). «بررسی تأثیر فرهنگ‌سازمانی و سبک رهبری بر پذیرش تکنولوژی و مدیریت دانش»، فصلنامه مدیریت فرهنگ‌سازمانی، دورۀ سیزدهم، شماره 3، صص 762-739.
ب) منابع انگلیسی:
 
- Ale, M., Toledo, C., Chiotti, O., Galli, M. (2014). A conceptual model and technological support for organizational knowledge management. Science of Computer Programming, 95(1): 73-92.
- Birasnav, M (2014). Knowledge management and organization performance in the service industry: The role of transformational leadership beyond and effects of transactional leadership, Journal of Business Research, 67 (8).
- Bohrestedt, G (1983). Measurement, In P. Rossi, J. Wright, and Anderson, (Esd). A handbook of survey research, San Diego, CA: Academy Press, 8 (1).
- Churchill, Jr, G.A (1979). A paradigm for developing better measure of marketing constructs, Journal of Marketing Research, Vol.16.
- Davenport, D.R; Prusak, L (1998). Working knowledge: how organization manage what they know. Boston: Harvard Business School Press.
- Day, G (1994). The Capabilities of Market- Driven Organization, Journal of Marketing, Vol. 58.
- Denison, D.R (1990). Corporate Culture and Organization Effectiveness, New York: John Wiley & Sons.
- Gold, A.H; Malhotra, A; Segars, A.H (2001). Knowledge management: an organization capabilities perspective, Journal of Management Information System, 18 (1).
- Jay, Liebowitz& Yan, Chen (2010). Knowledge sharing proficiencien: Thekey to Knowledge Management, Handboook on knowledge management, Vol. 1. 
-   Jarnagin,C (2007). Creating Corporate Cultures through Mythopoetic Leadership, Journal Organizational Dynamic, Vol. 36.
- Jung, D.I (2003). The role of transformational Leadership in enhancing organizational innovation: hypotheses and some preliminary finding, The Leadership Quarterly, Vol. 14 NO.
- Okunoye (2003). Knowledge management and global diversity: A framework to support organization in developing countries, Ph.D. dissertation, University of Turku, Finland.
- Ribiere, V.M. and Sitar, A.S. (2003). Critical Role of Leadership in Nurturing a Knowledge- supporting Culture, Knowledge Management Research & Practice, Vol. 1 No.1.
- Rowley, J (2001). Knowledge Management in pursuit of learning: the learning with knowledge cycle, Journal of Information Science, 27 (4).
- Schein, E.H (1984). Coming to a New Awareness of Organizational Culture, Sloan Management Review, Vol. 25 (2).
- Verkatraman, N (1989). Strategic orientation if business enterprises: the construct, dimensionality and measurement, Management Science, Vol.35.
- Zheng, W; Yang, B; McLean, G.N. (2010). Linking organizational culture, structure, strategy and organizational effectiveness: Mediating role of knowledge management, Journal of Business, 63 (4).