1
PhD student in Strategic Defense Sciences, Higher National Defense University
2
دانشیار امنیت ملی دانشگاه عالی دفاع ملی
Abstract
International educational interaction in the field of defense and security is important for all countries. In the Islamic Republic of Iran, the objectives set out in the Comprehensive Scientific Plan of the Armed Forces emphasize educational interaction with other countries. The statute of the Higher National Defense University states that the university can train volunteers from Muslim and friendly countries. The College of the Great Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) was established for this purpose. Since educational needs assessment is the first step in the educational planning process, this study was conducted to determine the educational needs of strategic sciences in the field of national security in the mentioned faculty. The main question of the research is "What are the educational needs of strategic sciences related to the national security of the students of the Faculty of the Holy Prophet (PBUH) at the Higher National Security University?" The research method is contextual - case and the statistical population is 65 experts in related fields, which has been used in full. Data analysis was performed in two ways: importance analysis - performance and analysis of key components, and the results indicate that there are 28 educational needs for students of the faculty in strategic sciences related to national security.
"قرآن کریم"، ترجمه و تفسیر حضرت آیتا... ناصر مکارم شیرازی
الف- منابع فارسی:
"اساسنامه دانشگاه عالی دفاع ملی" (1381)
امین الرعایا، مهین؛ یارمحمدیان، محمدحسین؛ احسانپور، سهیلا؛ حسنزاده، اکبر و بهرامی، سوسن (1384)، "نیازسنجی آموزشی مدیران ستادی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان اصفهان"، مجله مدیریت سلامت، تابستان، دوره 8، شماره 20، صص 68 – 61
ایراننژاد، پریسا و منعمی، فاطمه (1396)، "نیازسنجی برنامه آموزشی بر اساس سبک زندگی اسلامی - ایرانی مقطع متوسطه"، دو فصلنامه تربیت اسلامی، شماره 25، صص 70 – 55
پیرا، سادینا؛ محمدخانی، کامران و تقیپور ظهیر، علی (1398)، "مطالعه تأثیر ابعاد محیط آموزشی بر میزان تغییر سرمایه روانشناختی و ارزشهای اخلاقی دانشجویان منطقه 8 دانشگاه آزاد اسلامی (با ارائه مدل ساختاری)"، فصلنامه پژوهشهای اخلاقی، شماره 37، صص 86 – 69
رضوی، سید عباس (1390)، "مباحث نوین در فناوری آموزشی"، اهواز، انتشارات دانشگاه اهواز
رهنورد، فرجا... (1390)، "نیازسنجی آموزشی مدیران عالی در بخش دولتی ایران"، فصلنامه فرآیند مدیریت و توسعه، بهار، شماره 75، صص 50 – 25
زارعی زوارکی، اسماعیل (1391)، "طراحی آموزشی و محیطهای یادگیری با رویکرد تلفیقی: نقدی بر مدلهای پیشین و ارائه مدلی نوین در این زمینه"، مجموعه مقالات دانشگاه علامه طباطبایی، شماره 285، صص 280 – 259
جانفشان، کامران و بلوچی، قدرتا... (1388)، "تاریخچه مختصری از طراحی آموزشی"، همایش شیوههای نوین در مدیریت مدارس در هزاره سوم، صص 8 – 1
جهانیان، رمضان و شفیعی علویجه، مریم (1395)، "شناسایی و اولویتبندی نیازهای آموزشی منابع انسانی دادگستری استان قزوین"، فصلنامه علوم رفتاری، تابستان، دوره نهم، صص 147 – 119
سمیعی زفرقندی، مرتضی و غلامی، فوزیه (1395)، "نیازسنجی اولیای دانشآموزان دختر دوره اول متوسطه"، فصلنامه روانشناسی: خانواده و پژوهش، شماره 31، صص 40 – 27
"سند نقشه جامع علمی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران" (اردیبهشت 1393)
سیفزاده، حسین (1384)، "سیاست خارجی ایران"، چاپ اول، تهران، نشر میزان
شریفزاده، فتاح و عبدی، فاطمه (1387)، "تبیین نیازهای آموزشی و آثار آموزش ضمن خدمت بر یادگیری کارکنان مخابرات رسته اداری مالی اداره کل منطقه دو تهران"، فصلنامه پژوهشهای مدیریت، سال اول، پاییز، شماره اول، صص 70 – 41
شیخ، علیرضا (1397)، "بازطراحی نظام تربیتی، آموزشی – پژوهشی دانشکده دفاع ملی با تأکید بر تدوین رشتهها و گرایشها"، رساله دکتری، تهران، دانشگاه عالی دفاع ملی، دانشکده دفاع ملی
صفری، اسکندر (1395)، "بازطراحی نظام آموزشی – پژوهشی دانشکده امنیت ملی بر اساس نیازسنجی فرماندهان و مدیران سطوح راهبردی با تأکید بر رشتهها و گرایشها"، رساله دکتری، تهران، دانشگاه عالی دفاع ملی، دانشکده امنیت ملی
عباسزادگان، محمد و ترکزاده، جعفر (1388)، "نیازسنجی آموزشی در سازمانها"، چاپ چهارم، تهران، شرکت سهامی انتشار
عیوضی، محمدرحیم (1394)، "طراحی نظام آموزش و پژوهش دانشگاه عالی دفاع ملی برای دانشجویان خارجی"، پروژه پژوهشی، دانشگاه عالی دفاع ملی
فتحی واجارگاه، کورش و فخام زاده، پروانه (1392)، "نیازسنجی آموزشی، الگوها و فنون"، چاپ دوم، نشر آییژ
فتحی واجارگاه، کورش؛ عارفی، محبوبه و زمانیمنش، حامد (1392)، "بررسی موانع پذیرش دانشجویان خارجی در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی"، فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، زمستان، شماره 62، صص 80 – 65
کشاورزمهر، مریم و کوچک خوشنویس، احمدمیرزا (1395)، "ارائه مدلهای سهبعدی هوشمندانه جهت ارتقاء یادگیری کودکان"، ماهنامه شباک، سال دوم، شماره 11، صص 76 – 65
"کلیات نظام جامع تربیت و آموزش نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران" (1393)
مرادی، رضا (1392)، "آسیبشناسی آموزشهای تخصصی قرارگاه پدافند هوایی خاتمالانبیاء (صلی ا... علیه و آله و سلم) در ابعاد عملیاتی و فنی و ارائه راهکار مناسب در راستای ارتقای آموزشهای تخصصی"، پروژه پژوهشی، مرکز تحقیقات قرارگاه پدافند هوایی خاتمالانبیاء (صلی ا... علیه و آله و سلم) آجا
مطلبی کربکندی، محمدعلی (1391)، "برنامهریزی آموزشی راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی بر اساس نیازهای مدیریتی سطوح راهبردی کشور"، رساله دکتری، تهران، دانشگاه عالی دفاع ملی، دانشکده مدیریت راهبردی
ملکی، حسن (1397)، "مقدمات برنامهریزی درسی"، تهران، انتشارات سمت
نصری، صادق؛ کرمپور، عبدالحسین و پیروزنیا، مهرداد (1395)، "بررسی راهکارهای کیفیتبخشی به آموزشهای ضمن خدمت"، نشریه علمی – پژوهشی فناوری آموزش، تابستان، شماره 4، صص 261 – 247
وکیلجزی، ناصرا...؛ اقبالیان نورانی زاده، پریسا؛ عکافزاده سواری، نفیسه و قضاوی خوراسگانی، اکبر (1399)، "بررسی میزان کاربرد مدلهای طراحی آموزشی در ارزیابی دورههای آموزش الکترونیک در نظام آموزش عالی ایران"، فصلنامه پیشرفتهای نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزشو پرورش، شماره 26، صص 62 – 47
ب- منابع انگلیسی:
Berenskoetter, Felix. Van Hoef, Yuri. (2017). Friendship and Foreign Policy, available at: www.researchgate.net.
Jirasatjanukul, Kanokrat, Jeerungsuwan, Namon. (2018). The Design of an Instructional Model Based on Connectivism and Constuctivism to Create Innovation in Real World Experience. International Education Studies, Vol... 11, No. 3, Thailand.
Palacios, Kolette N. (2003), Developing a Comprehensive Needs Assessment Model for Implementation in Continuing Education, Southwest Texas State University.
- Royce, David. Sleeze, Station Tindall, Michelle, Badger, Karen & Webster. Matthew J. (2009). Needs Assessment, Oxford University Press. The U.S.Simona, Sava. (2012). Needs analysis and program planning in adult education, Budrich, Denmark.
- Schuette, Leonard. (2015). Friendship and International Relations: obtainable at: https://www.e-ir.info/2015/05/29/friendship-and-international-relations/
Watkins, Ryan. W. Meiers, Maurya. Visser, Yusra Laila. (2013). A Guide To Assessing Needs. Essential Tools for Collecting Information, Making Decisions, and Achieving Development Results, The World Bank.
Woodpack, Tim and Whitaker, Tim. (1988). Needs Assessment in Post-16 Education, Falmer United Kingdom.
ج- منابع عربی:
علی الجهوری، شمسه بنت حمد (2013)، "الاحتیاجات التدریبیه للقیادات التربویه فی المدیریات العامه للتربیه والتعلیم فی سلطنه عمان"، الرساله استکمالا لمتطلبات الحصول علی درجه الماجستیر فی التربیه اخصص: الاداره التربویه، جامعه نزوی
فارس القاضی، نجاح سعود (2016)، "الاحتیاجات التدریبیه لمعلمی الاساسیه من وجهه نظر المشرفین التربویین فی محافظه المفرق"، کلیه التربیه اللبنات، وزاره التربیه و التعلیم
Ghazi, H. and Shirazi, H. (2022). Needs Assessment of Strategic Sciences Trainings National Security Faculty of the Great Prophet (PBUH) National Defense University. Strategic Defense Studies, 19(86), 169-194.
MLA
Ghazi, H. , and Shirazi, H. . "Needs Assessment of Strategic Sciences Trainings National Security Faculty of the Great Prophet (PBUH) National Defense University", Strategic Defense Studies, 19, 86, 2022, 169-194.
HARVARD
Ghazi, H., Shirazi, H. (2022). 'Needs Assessment of Strategic Sciences Trainings National Security Faculty of the Great Prophet (PBUH) National Defense University', Strategic Defense Studies, 19(86), pp. 169-194.
CHICAGO
H. Ghazi and H. Shirazi, "Needs Assessment of Strategic Sciences Trainings National Security Faculty of the Great Prophet (PBUH) National Defense University," Strategic Defense Studies, 19 86 (2022): 169-194,
VANCOUVER
Ghazi, H., Shirazi, H. Needs Assessment of Strategic Sciences Trainings National Security Faculty of the Great Prophet (PBUH) National Defense University. Strategic Defense Studies, 2022; 19(86): 169-194.