2024-03-29T03:16:48Z
https://sds.sndu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=289
مطالعات دفاعی استراتژیک
2008-4897
2008-4897
1401
20
87
مقاله پژوهشی: عوامل سازمانی اثرگذار بر رفتارهای مطلوب کارکنان نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران
اسکندر
مؤمنی
خلیل
واعظی
عوامل مؤثر بر تعیین رفتارهای مطلوب پلیس عبارت است از عوامل سازمانی، اجتماعی، خانوادگی و خصوصیات شخصی که محققین در این مقاله تلاش نمودهاند فقط عوامل سازمانی مؤثر بر رفتار پلیس را به پژوهش بگذارند. لذا در این پژوهش هدف اصلی «تعیین عوامل سازمانی مؤثر بر رفتار مطلوب کارکنان ناجا در سازمان خود و جامعه» بوده که متناسب با آن، سؤال تحقیق اینگونه طرح گردید که «عوامل سازمانی مؤثر بر رفتار مطلوب کارکنان در سازمان خود و جامعه کداماند؟»تحقیق حاضر ازنظر هدف از نوع، کاربردی - توسعهای است و با رویکرد آمیخته و به روش توصیفی - تحلیلی و همبستگی انجامشده است. جامعه آماری این تحقیق 49 نفر از فرماندهان / مدیرانی که با خصوصیات جامعه آماری تطابق داشتند انتخاب و در پایان برای تطبیق نظر جامعه آماری تحقیق با واقعیتهای میدانی ناجا، نتیجه تحقیق بین 100 نفر از کارکنان ناجا از درجه سرهنگ دومی به بالا در استانها و قسمتهای مختلف ناجا در قالب همان پرسشنامهای که بین جامعه آماری تحقیق توزیع گردید. نتایج این عمل نشان داد که 80 درصد، نظر کارکنان ناجا با جامعه آماری همپوشانی دارد که درصد بسیار بالایی بوده و اختلاف 20 درصدی ناشی از اختلاف تجربه، دانش مدیریتی و تحصیلات بین کارکنان ناجا و جامعه آماری تحقیق برآورد میگردد.نتایج تحقیق حاکی از آن است که عوامل سازمانی مؤثر بر رفتار مطلوب کارکنان ناجا در سازمان خود و جامعه عبارتاند از: عامل فرهنگسازمانی با 11 متغیر، عامل محیط کار پلیس با 9 متغیر، عامل روابط بین سازمانی ناجا با 5 متغیر و نهایتاً عامل درونسازمانی با 10 متغیر.
فرهنگسازمانی
رفتار کارکنان
محیط کار پلیس
روابط بین سازمانی ناجا
عوامل درونسازمانی
2022
03
21
5
30
https://sds.sndu.ac.ir/article_1775_ef71ee788bed5ad9928f4573913bf2b8.pdf
مطالعات دفاعی استراتژیک
2008-4897
2008-4897
1401
20
87
مقاله پژوهشی: شناخت مؤلفههای راهبردی امنیت در جهان اسلام با رویکرد به همبستگی جهان اسلام
علی ولی
سلطانی
محمدرضا
خراشادی زاده
شهرام
شجاعی
رضا
عبد فروتن
بیشک تحقق امنیت از نیازهای اساسی و لازمه رشد و تعالی جوامع بشری میباشد، جهان اسلام نیز از این قاعده مستثنا نبوده و جهت تعیین سیاستها، راهبردها و تحقق عملی رشد و تعالی خود نیازمند شناخت دقیقتر مؤلفههای راهبردی امنیت خود در عصر پیچیده و آشوبناک کنونی هست، از مؤلفههای مهم و تأثیرگذار بر امنیت در جهان اسلام، مؤلفه همبستگی جهان اسلام میباشد که شناخت دقیقتر آن و جایگاهش در بین سایر مؤلفههای راهبردی امنیت جهان اسلام یکی از ضرورتهای امروز جهان اسلام میباشد، هدف اصلی این تحقیق نیز شناخت مؤلفههای راهبردی امنیت در جهان اسلام با رویکرد به همبستگی جهان اسلام میباشد. این تحقیق از نوع کاربردی بوده و به روش توصیفی- تحلیلی انجامشده است و برای گردآوری اطلاعات لازم از روشهای کتابخانهای (اسنادی) و پرسشنامه ساخته محققان استفاده گردیده است. جامعه آماری این تحقیق با توجه به 6 ویژگی موردنظر محققان و دسترسی محدود به متخصصان امنیت جهان اسلام به تعداد 30 نفر در کشور و جامعه نمونه نیز منطبق بر جامعه آماری میباشد. نتایج تحقیق نشان داد که مهمترین مؤلفههای راهبردی امنیت در جهان اسلام به ترتیب عبارتاند از: 1- توان دفاعی- امنیتی جهان اسلام 2- قدرت اقتصادی جهان اسلام 3- همگرایی و واگرایی جهان اسلام 4- ظرفیت علمی و فناوری جهان اسلام 5- فرقهگرایی مذهبی در جهان اسلام 6- قدرت ملی کشورهای اسلامی 7- انسجام اجتماعی جهان اسلام 8- جمعیت جهان اسلام 9- مشروعیت نظامهای حاکم برجهان اسلام 10- موقعیت ژئوپلیتیکی جهان اسلام 11- همبستگی جهان اسلام 12- نهادهای سیاسی اجتماعی جهان اسلام 13- هویت جهان اسلام، همچنین شاخصهای مؤلفه راهبردی همبستگی جهان اسلام یعنی 1- بحران و چالشهای سیاسی بین کشورهای اسلامی 2- همدلی و همکاری کشورهای اسلامی در مقابل دشمنان خارجی جهان اسلام و 3- ارتقاء جایگاه دین در جهان اسلام، به یکمیزان در همبستگی جهان اسلام نقش ایفاء مینمایند.
امنیت
امنیت جهان اسلام
همبستگی
همبستگی جهان اسلام
2022
03
21
31
54
https://sds.sndu.ac.ir/article_1777_b0dc55cbeda61e2af4b87b81ab4363f3.pdf
مطالعات دفاعی استراتژیک
2008-4897
2008-4897
1401
20
87
مقاله پژوهشی: نقش ثبات و امنیت اقتصادی در الگوی اقتصاد مقاومتی جمهوری اسلامی ایران
فرشاد
علی یاری
اله مراد
سیف
روزبه
کمالی
ثبات و امنیت اقتصادی، زیر بنایی اقتصاد ملی تلقی و مبنای اساسی رشد پایدار اقتصادی است. ثبات اقتصاد در یک محیط امن اقتصادی بر کارآیی و اثر بخشی اقتصادی تاثیر گذاشته و آن رادر برابر شوکهای وارده به اقتصاد حفظ و نگهداری مینماید. در این تحقیق بدنبال تبیین نقش ثبات و امنیت اقتصادی در الگوی اقتصاد مقاومتی جمهوری اسلامی هستیم. رویکرد تحقیق حاضر از نوع کیفی و از نظر هدف کاربردی و توسعهای و از نظرروش توصیفی تحلیلی و نظریه مبنایی است. به همین منظور در ابتدا توسط فیش برداری کتابخانهای و سپس تجزیه و تحلیل آن، ضمن بررسی تحریمها، آسیبها، ظرفیتها و اهداف اقتصاد ملی، از طریق مصاحبه باز و بسته با خبرگان اقتصادی کشور و تکنیک گلوله برفی تا حد اشباع نظری، ضمن تبیین مفاهیم و مقولههای محوری ثبات و امنیت اقتصادی مرتبط با الگوی اقتصاد مقاومتی ج.ا.ا ، ارتباط میان آنها و مدل مفهومی آن ارائه شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که سیاستهای عملی تامین کننده ثبات و امنیت اقتصادی در الگوی اقتصاد مقاومتی ج.ا.ا از نظر بازه زمانی تاثیرگذاری به سیاستهای عملی ترمیم و بهبود دهنده، ظرفیت ساز و مقاوم ساز قابل تقسیم بندی میباشند و دارای سه بعد تورم زدایی و تقویت پول ملی، کاهش بیکاری و توسعه اشتغال و امنیت اقتصادی است که هرکدام از آنها نیزدارای مولفه های مرتبط به خود هستند.
اقتصاد مقاومتی
امنیت اقتصادی
ثبات کلان اقتصادی
2022
03
21
55
80
https://sds.sndu.ac.ir/article_1786_dca7312658a5b21422bd43e71dbd1fa0.pdf
مطالعات دفاعی استراتژیک
2008-4897
2008-4897
1401
20
87
مقاله پژوهشی: معماری نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران از دیدگاه فرماندهی معظم کل قوا(مدظلهالعالی)(شرایط، راهکارها و پیامدها)
خسرو
بوالحسنی
احمد
کریمی
سیدعلی
خلیلیپور
مهدی
کاظمی
وجود نیروهای مسلح معتقد، مقتدر و پویا، پیشنیاز حفظ استقلال، امنیت و تمامیت ارضی هر کشور به شمار میرود. ازاینرو، تغییر در نحوه نگرش به انجام مأموریت و معماری نیروهای مسلح، متناسب با شرایط محیطی حال و آینده بهعنوان تضمینکننده امنیت ملی کشور، امری اجتنابناپذیر است. فرماندهی معظم کل قوا(مدظلهالعالی) با بینش ژرف و نگرشی همهجانبه، همواره لزوم توجه به این مهم را به نیروهای مسلح یادآور شدهاند. در این مقاله تلاش شده است با مرور کلیدواژههایی نظیر: «ساختار»، «سازماندهی»، «طراحی»، «تغییر»، «اصلاح»، «نوآوری»، «تحول»، «آمادگی» و ... در منویات و رهنمودهای فرماندهی معظم کل قوا(مدظلهالعالی)؛ شرایط، راهکارها و پیامدهای معماری نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با استفاده از روش تحقیق داده بنیاد، شناسایی و ارائه گردد. بر اساس نتایج این تحقیق، مهمترین عامل برای الزام به معماری، «پیشروندگی و پیش برندگی» است. «هماهنگی و همدلی نیروهای مسلح» و «دشمنشناسی و حفظ بصیرت»، به ترتیب بااهمیتترین عوامل زمینهای و واسطهای هستند که در فرایند معماری باید به آنها توجه نمود. راهکارهای متنوعی برای انجام معماری نیروهای مسلح از سوی مقام معظم فرماندهی کل قوا(مدظلهالعالی) توصیهشده است، لیکن تأکید معظم له بر روی نیروی انسانی باایمان، شجاع و مجهز به دانش روز میباشد، چراکه باوجود چنین نیروی انسانی، میتوان مراحل رشد و تعالی را بهسرعت پیمود و نیروی مسلح درخور و شأن ملت بزرگ ایران به وجود آورد.
معماری
شرایط
راه کارها و پیامدها
2022
03
21
81
104
https://sds.sndu.ac.ir/article_1789_822752ee7ac67b2fcd6aeba23347170f.pdf
مطالعات دفاعی استراتژیک
2008-4897
2008-4897
1401
20
87
مقاله پژوهشی: راهبردهای توانمندسازی "مهارتی و عملی" نسل جوان نیروهای مسلح از منظر مقام معظم رهبری و فرماندهی معزز کل قوا امام خامنهای(مدظلهالعالی)
حسین
توکلی
حسین
تاج آبادی
ابوالقاسم
عظیمی
توانمندسازی فرایند نیل به بهبود مستمر عملکرد سازمان با توسعه و گسترش نفوذ مبتنی بر شایستگی افراد و گروههاست. یکی از مهمترین مبادی و منابع تدوین راهبردهای توانمندسازی جوانان، دیدگاههای عالیترین مراجع تصمیمگیری کشور میباشد. در ج.ا.ایران نیز رهبری بهعنوان فرماندهی کل قوا، دارای نظام فکری مشخصی هستند که آشنایی با آن میتواند در ماهیت راهبردهای توانمندسازی نسل جوان نیروهای مسلح و جهتدهی به آن نقش تعیینکنندهای ایفا نماید. هدف اصلی این تحقیق دستیابی به راهبردهای توانمندسازی "مهارتی و عملی" نسل جوان نیروهای مسلح از منظر مقام معظم رهبری و فرماندهی معزز کل قوا امام خامنهای(مدظلهالعالی) است. این تحقیق از نوع کاربردی - توسعهای است. جامعۀ آماری بهطور نظری و هدفمند انتخابشده و جهت نیل به نتایج از روش داده بنیاد با بهرهگیری از تکنیک آمیخته (روشهای کیفی و کمّی) استفاده گردیده است. نتیجۀ حاصله نشان میدهد: امر توانمندسازی نسل جوان نیروهای مسلح لزوماً باید در چارچوب نگرش سیستمی (با بهرهگیری از هر چهار رویکرد مکانیکی، ارگانیکی، پروژهای و فرایندی) و متناسب با شرایط و آرمانهای سازمانی و کشوری صورت پذیرد. با این نگاه قطعیت هریک از رویکردهای موردنظر در چارچوب نگرش سیستمی متناسب با شرایط، موضوع و سازمان موردنظر قابلتغییر است.
راهبرد
توانمندسازی
نسل جوان
نیروهای مسلح
2022
03
21
105
134
https://sds.sndu.ac.ir/article_1790_952a59090e5b96d31e86ad6a35ac6d00.pdf
مطالعات دفاعی استراتژیک
2008-4897
2008-4897
1401
20
87
مقاله پژوهشی: پایش محیطی پیشرانها و روندهای مؤثر بر تهدیدات آینده از منظر دفاع دانشبنیان
محمدرضا
مروی نام
یونس
عابدی
خسرو
بوالحسنی
هدف از پایش محیطی موضوعات، افزایش شناخت، تسهیل و تسریع در بررسی و تحلیل آنها است. با توجه به گستردگی موضوع تهدید، مکاتب گوناگون و نظریهپردازان حوزه امنیت، تهدیدات را از زوایای مختلف موردبحث قرار میدهند. ضعف در شناخت صحیح تهدیدات آینده، باعث نبود زبان مشترک و بیشتر شدن اشتباهات در تجزیهوتحلیل برای تصمیم سازان دفاعی خواهد شد. رویکرد دفاع دانشبنیان بهعنوان ابزاری جهت تأمین امنیت کشور، با بهرهگیری از تمامی تواناییهای دفاع دانشی است. با استفاده از قابلیتهای دفاع دانشبنیان، میتوان تهدیدکننده و تهدیدشونده را شناسایی، مرجع مقابلهکننده با تهدید و چگونگی دفع آن را با سیاست سازی، تدوین رهنامه و راهبرد بیان نمود. لذا مقاله حاضر سعی دارد با پایش محیطی پیشرانها و روندهای جهانی مؤثر بر تهدیدات نظامی آینده، آنها را بازشناسی نموده و درجه اهمیت هرکدام را از منظر دفاع دانشبنیان بیان نماید. تحقیق حاضر از نوع کاربردی- توسعهای و ازنظر روش، توصیفی- تحلیلی است. حجم نمونه این تحقیق شامل 77 نفر از خبرگان و کارشناسان با استفاده از روش نمونهگیری طبقهبندی تصادفی هستند. در این تحقیق از روش کتابخانهای و میدانی جهت گردآوری اطلاعات و از ابزار مصاحبه و پرسشنامهی بسته بهره برده شده است. نتایج حاصله از این تحقیق نشان میدهد، میتوان با استفاده از توانمندی و قابلیتهای مؤلفههای دفاع دانشبنیان، امکان شناخت بیشتر تهدیدات آینده را مهیا نمود و بستر مناسبتری برای تسهیل و تسریع در بررسی و تحلیل تهدیدات برای سامانه دفاعی کشور آماده نمود.
پایش
دفاع دانشبنیان
پیشران
روند
تهدیدات نظامی
آینده
2022
03
21
135
158
https://sds.sndu.ac.ir/article_1791_c1975862dca0cff05b843882f1591719.pdf
مطالعات دفاعی استراتژیک
2008-4897
2008-4897
1401
20
87
مقاله پژوهشی: بررسی نقش ریز پرنده ها در جنگ های آینده
علی
حاجیلو
حسین
شکوهی
محمدرضا
قرایی آشتیانی
محمد
احدی
اساسیترین جنبة بررسی و تبیین دیدگاه صاحب نظران نظامی در باب جنگهای آینده و مشخصات آن، مباحث دشمن شناسی، آیندهپژوهی و پیش بینی ضرورتهای دفاعی است. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش ریز پرندهها در جنگهای آینده، که از نظر روش از زمرة پژوهشهای کیفی میباشد که برای جمعآوری اطلاعات مورد نیاز آن از روش تحلیل محتوا استفاده و کوشیده شده تا مبانی لازم برای تبیین موضوع از رهنامة نظامی و دیدگاه صاحب نظران نظامی استخراج شود. بخش عمده جنگهای آینده از انسان محوری به سمت تجهیزات محوری و به ویژه تجهیزات هوایی مهم و حیاتی پیش خواهد رفت. جنگ در آینده از نظر تجهیزات، روش جنگیدن و راه و رسم به کار بردن نیروهای مسلح برای رسیدن به اهداف مورد نظر نیز نسبت به گذشته تغییر خواهد کرد؛ یکی از این تجهیزات ریز پرندهها هستند که توانستهاند قابلیتهای بالقوه خود را به فعل تبدیل نمایند و توانمندیهای خود را به رخ بکشند. به کارگیری ریزپرندهها در جنگهای آینده زمینه ساز اقتدار هر چه بیشتر نیروهای درگیر خواهد بود. ریزپرندهها برترین سامانهای خواهند بود که در خدمت نیروهای مسلح کشور ایران قرار میگیرد؛ همچنین یکی از سناریوهای برخی از کشورهای دنیا در جنگهای آینده، جمع آوری اطلاعات با استفاده از ریز پرندهها است؛ زیرا با به کارگیری آسان و کمترین هزینه و تلفات جانی، میتوانند اطلاعات با ارزشی را در حداقل زمان ممکن از مناطق عملیاتی به دست آورند. در پژوهش به تشریح و تحلیل ریز پرندهها و جنگهای آینده پرداخته و در نهایت پیشنهادات کاربردی ارایه میگردد.
ریز پرنده ها
جنگ های آینده
ضرورت دفاعی
نیروهای مسلح
2022
03
21
159
182
https://sds.sndu.ac.ir/article_1792_1440ca0e2d1691b0c0331fe96ea04f84.pdf
مطالعات دفاعی استراتژیک
2008-4897
2008-4897
1401
20
87
مقاله پژوهشی: مدل نوین ترازیابی قدرت نظامی با تأکید بر قدرت نظامی دریایی
یعقوب
زهدی نسب
فضلا...
نوذری
علیرضا
سعادتراد
صابر
قلینژاد
ترازیابی و مقایسه قدرت نظامی کشورها توسط مؤسسات مختلف بر اساس یک سری مؤلفههای متفاوت بهصورت کلی و سالانه در جهان انجام میشود؛ اما با توجه به موقعیت، ظرفیت و سایر موارد و مسائل مربوطه هر کشوری با کشور دیگر متفاوت است. نداشتن مدل بومی برای این مسئله باعث خطای محاسباتی در برآوردها میشود که هدف اصلی این تحقیق دستیابی و ارائه مدل نوین ترازیابی قدرت نظامی دریایی با تأکید بر قدرت نظامی دریایی است و سؤال اصلی تحقیق بر همین اساس طرح گردید که هدف از این پژوهش ارائه مدل نوین ترازیابی قدرت نظامی دریایی است. این پژوهش با نگاه کاربردی - توسعهای و با استفاده از مصاحبه، پرسشنامه و با روش پژوهشی آمیخته (کمّی و کیفی) استفاده کرده و بر اساس ادبیات نظری تحقیق و حجم نمونه آماری که بین 70 نفر از جمعیت پاسخدهندگان بودند، با دادههای جمعآوریشده و تجزیهوتحلیل آنها، به این نتیجه رسید که قدرت نظامی دریایی شامل دو بعد محسوس و نامحسوس "دریایی" بوده که نهایتاً این ابعاد، مؤلفهها و شاخصها مشتمل بر 2 بعد محسوس و نامحسوس و با 24 مؤلفه که 14 مؤلفه محسوس و 10 مؤلفه نامحسوس و 85 شاخص که با 49 شاخص محسوس و 36 شاخص نامحسوس توسط جامعه نمونه و ارتباط منطقی ایجادشده بین آنها، با استفاده از نرمافزارهای تحلیلی مورد تائید قرار گرفت.
قدرت نظامی
ترازیابی قدرت نظامی
ترازیابی قدرت نظامی دریایی
2022
03
21
183
210
https://sds.sndu.ac.ir/article_1793_d2e56a4165af4298dd1c3c964bee833b.pdf
مطالعات دفاعی استراتژیک
2008-4897
2008-4897
1401
20
87
مقاله پژوهشی: مسئولیت پذیری در تراز انقلاب اسلامی مبتنی بر اندیشه مقام معظم رهبری(مدظلهالعالی)
ابراهـیم
خلیلی
مهدی
باقری هشی
مصطفی
ساوه درودی
حشمت
علیزاده
مقام معظم رهبری در سه دهه گذشته به ویژه چندسال اخیر، مسئولان جمهوری اسلامی ایران را در دیدارها و بیانات زیادی مورد خطاب قرار داده و تلاش داشتند که به تبیین انتظارات و ویژگیهای مسئولان کشور بپردازند تا از این رهگذر، مسئولیتپذیری مطلوب برای پیشرفت و تعالی کشور را ترسیم نمایند که در این راستا شاید مهمترین و جامعترین سند، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است. پژوهش حاضر با هدف استخراج مؤلفههای مسئولیتپذیری در نظام ج. ا.ا مبتنی بر اندیشه مقام معظم رهبری و با استفاده از روش تحقیق دادهبنیاد شکل گرفته است. جامعه آماری اختصاص به تمامی متن بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ایران داشته و حجم نمونه شامل بخشهایی از بیانیه است که مقام معظم رهبری در آن، مسئولان یا جوانان را در راستای مسئولیتپذیری مورد توصیه یا مطالبه قرار میدهند. روش گردآوری دادهها، کتابخانهای و ابزار پژوهش، فیشبرداری است. تعداد 254 خصیصه (داده) برای مسئولیتپذیری استخراج شد. نتایج کدگذاریهای سه مرحلهای باز، محوری و انتخابی، به ترتیب منجر به استخراج 63 مفهوم، 27 مؤلفه و 4 بُعد گردید. یافتههای پژوهش نشان میدهد که برای مسئولیتپذیری در تراز انقلاب اسلامی باید بر مولفههای چهار محور اساسی «بایدهای فردی مسئولان»، «مطالبههای مسئولیتی از مسئولان»، «بایدهای فردی جوانان» و «مطالبههای مسئولیتی از جوانان» متمرکز بود. همچنین نگاه مقام معظم رهبری در واگذاری مسئولیت تاکید بر استفاده از جوانان و تابعی از میزان پایبندی به شعائر و ارزشهای دینی، انقلابی و ملی، حرکت بر پایه عدالت محوری و تلاش برای تأمین رفاه امنیت مردم و کشور است.
تراز
مسئولیتپذیری
کارگزاران
انقلاب اسلامی
مقام معظم رهبری
بیانیه گام دوم انقلاب
2022
03
21
211
244
https://sds.sndu.ac.ir/article_1794_c299310a17a07dc6383c893f7b22196e.pdf