2024-03-28T19:00:27Z
https://sds.sndu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=27
مطالعات دفاعی استراتژیک
2008-4897
2008-4897
1396
15
68
طراحی مدیریت الگوی راهبردی نظام هوانوردی در فضای جمهوری اسلامی ایران
حسین
سلامی
سید محمد
علوی
هوانوردی در ایران و جهان دارای بازیگرانی است که نیاز به هماهنگی دارند. هماهنگی برای بهره برداری از فضا، بین واحدهای نظامی و غیرنظامی ضروری می باشد. با مراجعه به سوابق و سوانح، حوادث و تأخیر، مکاتبات متعدد در سطح ملی و جلسات چالشی در سطح کارشناسی و مدیریت عالی هوانوردی در مییابیم که هماهنگیهای لازم در کمترین سطح، موردی، اجرایی و تا حدی تاکتیکی، روند سختی را طی مینماید. در هر کشوری دو سازمان اصلی در بخش هوانوردی وجود دارد. 1) بخش نظامی 2) بخش غیرنظامی. حوزه هوانوردی غیرنظامی شامل بخشهای خصوصی، تجاری و هواگردهای دولتی است که بهطور عمده در جابهجایی بار و مسافران بهصورت ملی و بینالمللی اشتغال دارند و حوزهی نظامی شامل هواگردهای حاکمیتی هستند که در جابهجایی، آموزش، امنیت و دفاع اشتغال دارند. هر دو حوزه برای پایداری جهانی و اقتصاد ضروری میباشند.با نگرش به موارد مطروحه، مسئله اساسی این تحقیق ، فقدان الگوی راهبری مدیریت هوانوردی در جمهوری اسلامی ایران و مشکلات ناشی از ان موجب گردید که محقق نسبت به پیشنهاد طرح ساختار و تشکیلات مدیریت الگوی راهبردی هوانوردی در فضای جمهوری اسلامی ایران تحقیقات میدانی و کتابخانهای چندلایهای انجام دهد . این تحقیق ، یک تحقیق کاربردی است، و از نظر متدولوژی دادههای تحقیق به روش توصیفی از نوع زمینه ای ، که بر اساس استفاده از ابزارهای مصاحبه، پرسشنامه و تجزیه و تحلیل نظرات خبرگان و مسئولین و دست اندرکاران هوانوردی و مراقبت از فضا و نیروهای مسلح ج.ا.ا صورت میگیرد.
سازمان هوانوردی
مدیریت عالی هوانوردی
ایکائو
وضعیت مالی
خدمات ناوبری
2017
06
22
5
26
https://sds.sndu.ac.ir/article_124_7e64020186053edd697b67716bf9b8b3.pdf
مطالعات دفاعی استراتژیک
2008-4897
2008-4897
1396
15
68
الگوی نوآوری در نیروهای مسلّح از دیدگاه حضرت امام خامنهای(مدظله العالی)
ابراهیم
محمود زاده
ایرج
فرجی
محمد مهدی
قوچانی
نوآوری فرایندی است که دانش و فنّاوری جدید را خلق و در عرصههای گوناگون تبدیل به محصول و خدمات قابل استفاده در بازارهای ملّی و جهانی مینماید. یکی از عرصههای مهم نوآوری، عرصه دفاعی میباشد. پیچیدگی محیط پیرامونی جمهوری اسلامی ایران و تولید تهدیدات متنوع در این محیط، نوآوری در نیروهای مسلّح را به منظور کسب برتری در صحنههای نبرد الزامی نموده است. هدف این تحقیق تبیین نوآوری در نیروهای مسلّح از دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت الله العظمی امام خامنهای(مدظله العالی) میباشد. این تحقیق از حیث نوع، کاربردی و با رویکرد آمیخته است که با استفاده از روشهای تحلیل محتوا و نظریه پردازی داده بنیاد به صورت کمّی و کیفی انجام گرفته است. نتایج به دست آمده نشان میدهد، با تبیین اندیشه نوآوری دفاعی و سپس معماری بخشهای دفاعی، دانش و فنّاوری دفاعی و معماری سازمانی نیروهای مسلّح، نوآوری در ابعاد مختلف امور دفاعی قابلیت پیاده سازی راکسب مینماید. پیامدهای این پیاده سازی شامل توسعه دانش و فنّاوری بومی، تربیت نیروی انسانی کارآمد، تولید تجهیزات پیشرفته دفاعی و انعطاف پذیری لازم در پاسخ به تهدیدات میگردد. علاوه بر آن کاهش تدریجی وابستگی به دانش و فنّاوری دفاعی غیر بومی، کسب توان رقابت تولید دانش و فنّاوری دفاعی با کشورهای پیشرفته در عرصههای جهانی و نهایتاً دست یابی به یک الگوی دفاعی اسلامی- ایرانی از دیگر نتایج آن است.
امام خامنهای(مدظله العالی)
نوآوری
نیروهای مسلح
الگو
2017
06
22
27
46
https://sds.sndu.ac.ir/article_125_28a2ec0b4251e7f1178bf24b398aa5ba.pdf
مطالعات دفاعی استراتژیک
2008-4897
2008-4897
1396
15
68
بررسی عوامل تأثیرگذار بر کاهش انگیزه خلبانان و کارکنان فنّی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران
محمدرضا
خراشادیزاد
محمداسماعیل
شریفان
سرعت بالا همواره با وقوع سوانح رابطه مستقیم دارد و از جایی که این نیرو دارای دارای تأسیسات، تجهیزات و جنگافزارهای بسیار گرانقیمتی است، وقوع سوانح و حوادث هوایی، ضربات جبرانناپذیری به بدنه این نیرو وارد میکند. یکی از مهمترین دلائل افزایش سوانح و رویدادهای ناگوار کاهش عوامل ناملموس توان رزمی همچون انگیزه، روحیه، آموزش و انضباط در میان خلبانان وکارکنان فنّی این نیرو میباشد. بنابراین تحقیق حاضر با هدف پاسخگویی به این سؤال اساسی صورت گرفته است که عوامل تأثیرگذار بر کاهش انگیزه خلبانان و کارکنان فنّی نهاجا کدامند؟ این تحقیق برمبنای دستاورد از نوع کاربردی، برمبنای روش تحقیق، از نوع پیمایشی، توصیفی و تحلیلی است. پس از بررسی دیدگاههای نظری راجع انگیزه و تأثیر آن بر سوانح هوایی، ابعاد و مؤلفههای آن شناسایی شده و بهمنظور تعیین تأثیر مؤلفهها، نسبت به تنظیم پرسشنامه بین جامعه آماری اقدام گردید. جامعه آماری این پژوهش، دانشجویان هوایی ورودی سال تحصیلی 93-92 دانشگاه عالی دفاع ملی و دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا به تعداد 100 نفر است که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 25 نفر به عنوان حجم نمونه تعیین گردیدند. روش جمعآوری اطلاعات و دادهها به روش کتابخانهای و میدانی بوده و با استفاده از ابزارهای پرسشنامه و فیشبرداری و همچنین نُتبرداری کتابخانهای، دادههای لازم جمعآوری شدند. دادههای تحقیق با استفاده از شیوههای آماری توصیفی و تحلیلهای کیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاند.
خلبانان
کارکنان فنّی
انگیزه
سوانح هوایی
نیروی هوایی آجا
2017
06
22
47
70
https://sds.sndu.ac.ir/article_126_3f2bb28fab14736858ab2b4186280a8e.pdf
مطالعات دفاعی استراتژیک
2008-4897
2008-4897
1396
15
68
طراحی الگوی سازمانهای دفاعی دانش بنیان
محمد
مهدی نژاد نوری
مجتبی
سعادتی
علی
خسروجردی
مجید
فخری
سازمانهای امروزی برای غلبه بر پیچیدگی و بقاء در یک محیط رقابتی شدید ناگزیر به تکیه بر دانش بجای سایر عوامل مزیت آفرین مانند زمین، سرمایه و نیروی کار هستند. سازمانهای دفاعی نیز با توجه به پیچیدگی و تنوع تهدیدات نیازمند حرکت به سمت سازمانهای دانش محور هستند. برتری در صحنههای نبرد آینده مبتنی بر برتری دانشی بر دشمنان است. هدف این تحقیق که به روش توصیفی پیمایشی انجام گردیده است ارایه الگوی سازمانهای دفاعی دانش بنیان شامل مولفهها و شاخصها و ارتباط بین آنها میباشد. در این تحقیق ابتدا با استفاده از ادبیات نظری معتبر و نظرات خبرگان این حوزه 19 عامل شناسایی و با برگزاری جلسه خبرگی عوامل مذکور به چهار دسته ساختار سازمانی، فرهنگ سازمانی، سرمایه انسانی و مدیریت و رهبری تقسیم بندی و با استفاده از آزمون فریدمن مولفهها و شاخصها رتبهبندی و در نهایت الگو با استفاده از روش مدلسازی ساختاری مورد آزمون قرار گرفته که با اعتبار بالا کلیه عوامل شناسایی شده و ارتباط آنها با یکدیگر در الگوی ارایه شده مورد تائید قرار گرفته است.
الگو
دانش
سازمان های دفاعی
سازمان دانش بنیان
2017
06
22
71
92
https://sds.sndu.ac.ir/article_127_fbaf4ca63ab35fcf599e4f6c11de6b21.pdf
مطالعات دفاعی استراتژیک
2008-4897
2008-4897
1396
15
68
نظریه نیروهای مسلح ولایتمدار بر اساس دیدگاههای امام خامنهای (مدظلهالعالی)
عباس
چهاردولی
شهاب
شریفی
رضا
روشنی
ضرورت اسلامی سازی نظریهها با رویکردی بومی، بهویژه در امر خطیر دفاع از مرام اسلام، خواست عمومی جامعه و نیروهای مسلح ج.ا.ایران میباشد. بهرهگیری از متون اسلامی در عرصههای جدید دفاع، نیازی اساسی محسوب میگردد. ازآنجاکه بهره یافتن از متون اسلامی به تخصص ویژهای نیاز دارد این تحقیق با تمرکز بر بیانات حضرت امام خامنهای(مدظلهالعالی) بر آن است اقدام به ارائه نظریه نیروهای مسلح ولایتمدار از طریق روش تئوری داده بنیاد نماید. این روش یکی از روشهایی است که قابلیت بهکارگیری در تحقیقات اسلامی را داراست. در این تحقیق برای کدگذاری باز از روش تحلیل اسنادی و برای کدگذاری محوری و دستهبندی عوامل و کشف روابط بین ابعاد و مؤلفهها، از آزمون خبرگی و برای انجام مرحله کدگذاری انتخابی از روش چند رأیی استفادهشده است. نتایج حاصل از تحقیق، 13 بعد، 29 مؤلفه را نشان میدهد و حاصل مطالعه، دستیابی به نظریه نیروهای مسلح ولایتمدار بر مبنای ابعاد و مؤلفههای مزبور میباشد که میتواند پشتیبانی برای طراحی مدل روابط متقابل جامعه و نیروهای مسلح ج.ا.ایران قرار گیرد.
نظریه
نیروهای مسلح
ولایتمداری
گراندد تئوری
2017
06
22
93
124
https://sds.sndu.ac.ir/article_128_f285b0b126961d4478fb360ce0401c8b.pdf
مطالعات دفاعی استراتژیک
2008-4897
2008-4897
1396
15
68
ارزیابی مؤلفههای مؤثر بر حوزه اداره امور مردم کشور در برابر تهدیدات دشمن ناهمطراز با تأکید بر پدافند غیرعامل با استفاده ازروش سلسله مراتبی (AHP)
غلامرضا
جلالی فراهانی
رضا
محمدینیا
سید تیمور
حسینی
پرداختن به مبحث اداره امور مردم در عصر کنونی با توجه به تهدیدات دشمن ناهمطراز اجتنابناپذیر و جزء اهداف عمومی کشورها میباشد. با توجه به اهمیت این موضوع، شناسایی و ارزیابی مؤلفههای مؤثر بر حوزه اداره امور مردم میتواند تأثیرات چشمگیری بر پیشگیری و مقابله با تهدیدات دشمن ناهمطراز داشته است؛ بنابراین هدف از مطالعه حاضر، تحلیل و الویت بندی مؤلفههای مؤثر بر اداره امور مردم در برابر تهدیدات دشمن ناهمطراز با تأکید بر پدافند غیرعامل با کاربرد روش AHP است. جامعه آماری موردمطالعه، شامل خبرگان و صاحبنظران حوزههای مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، دفاعی و امنیتی میباشند. در همین راستا اطلاعات از طریق پرسشنامه و کنکاش در آرا، اندیشهها و رهنمودهای امام خمینی(رحمتاللهعلیه) و امام خامنهای (مدظلهالعالی) جمعآوری و دادهها با استفاده از تکنیک AHP و نرمافزار Expert Choice موردبررسی قرارگرفته است. شناسایی و ارزیابی این مؤلفهها با طرح یک سؤال اصلی تحت عنوان «مؤلفههای حوزه اداره امور مردم در برابر تهدیدات دشمن ناهمطراز با تأکید بر پدافند غیرعامل کدامند؟» انجامشده است.نتایج این پژوهش نشان میدهد که مؤلفه حفظ امنیت و جان مردم (امنیت ملی، امنیت جامعه) بیشترین اهمیت را در مراحل اولیه تولید ایده در زمان روبهرو شدن با تهدیدات ناهمطراز در حوزه اداره امور مردم دارد، لذا پیشنهاد میگردد بحث امنیت در حوزه اداره امور مردم در سیاستگذاریها در اولویت برنامهها گنجانده شود.
اداره امور مردم
پدافند غیرعامل
تهدید دشمن ناهمطراز
تجزیهوتحلیل سلسله مراتبی (AHP)
2017
06
22
125
144
https://sds.sndu.ac.ir/article_129_6659ffc637cd824162c05c49e2879088.pdf
مطالعات دفاعی استراتژیک
2008-4897
2008-4897
1396
15
68
الگوی راهبردی در اداره امور تأمین اجتماعی مبتنی بر تجارب نظام جمهوری اسلامی ایران
محمد
جواد نصراله زاده
توحید
قاضیپور
اگر در هرجامعهای منابع انسانی را عامل اصلی رشد، توسعه اقتصادی و اجتماعی و تولید ملی بدانیم، ضرورت گسترش خدمات تأمین اجتماعی در حوزههایی نظیر بازنشستگی، از کار افتادگی، بازماندگان، بیکاری، حوادث ناشی از کار، امدادرسانی، درمان و سایر خدمات حمایتی، بیش از پیش نمایان شده و بنابراین ارائه الگوهای نظری و راهبردی مناسب در اداره امور تأمین اجتماعی مبتنی بر تجارب نظام این عرصه اهمیت بسزایی داشته است و مشارکت فعال و پویای منابع انسانی در توسعه پایدار کشور را امکان پذیر میکند. تحقیق پیش روی برای دستیابی به الگویی راهبردی در اداره امور تأمین اجتماعی با استفاده از تجربیات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و بر پایهی روش نظریه مبنایی صورت پذیرفته است. فرآیند گردآوری دادهها بر اساس نمونهگیری هدفمند و مصاحبه با 28 تن از مسئولان، اساتید دانشگاهها و خبرگان و صاحب نظران نظام تأمین اجتماعی صورت گرفته است. دادههای به دست آمده در فرآیند کدگذاری (باز، محوری و انتخابی) کدگذاری قرار گرفته و پس از تحلیل، الگوی راهبردی نهایی در این مورد تدوین شد. با توجه به نتایج حاصل از روش نظریه مبنایی، الگویی مبتنی بر تجربیات نظام برای دستیابی به نظام تأمین اجتماعی کارآمد ارائه شده است که مقولهی محوری آن "عدالت اجتماعی مشخصه گفتمان حضرت امام (رحمت الله علیه) و امام خامنهای (مدظله العالی)" است.
تأمین اجتماعی
تجربیات نظام
نظریه مبنایی
الگوی راهبردی رفاه اجتماعی
2017
06
22
145
168
https://sds.sndu.ac.ir/article_130_5db76ea9f67e42c630ff7ccf6604d71b.pdf
مطالعات دفاعی استراتژیک
2008-4897
2008-4897
1396
15
68
ارایه الگوی راهبردی در اداره امور مهاجرین و اتباع خارجی از طریق تدوین تجارب نظام جمهوری اسلامی ایران و بر اساس گفتمان الهی ولایت فقیه و قانون اساسی
غلامحسین
بلندیان
مهدی
کامکار
تقی
بختیاری
از آنجا که مهاجرت یکی از موضوعات مبتلا به جامعه بشری بوده و در طول تاریخ تداوم داشته است،و در کشور ایران نیز که به عنوان یک کشور مهاجر پذیر و مهاجر فرست در سطح منطقه و دنیا مطرح می باشد در زمینه مدیریت مهاجرین و اتباع خارجی خلاء ناشی از نبود یک الگوی راهبردی مدون با رویکرد اسلامی محسوس بوده است. لذا این مقاله در صدد بررسی و ارائه یک الگوی راهبردی مدون براساس تجارب مدیران و مبتنی بر گفتمان ولایت فقیه و قانون اساسی ایران در امور مهاجرین و اتباع خارجی می باشد. این تحقیق ازنوع کاربردی توسعه ای بوده وروش انجام آن آمیخته می باشد.ابزارگردآوری داده هادربخش اسنادی فیش برداری ودربخش میدانی پرسشنامه محقق ساخته بوده است،که روایی آن ازطریق اساتیدوصاحب نظران و پایایی آن بوسیله آلفای کرونباخ (90/0)تامین گردیده است. جامعه آماری تحقیق تعداد28 نفر از خبرگان و صاحبنظران که به صورت قصادفی هدفمند انتخاب شده اند. نتایج تحقیق نشان دادکه الگوی راهبردی مهاجرین و اتباع خارجی حاصل ازمنابع تحقیق دارای9 بعد(دکترین، اهداف،سیاست ها،برنامه ریزی،سارماندهی،هدایت، هماهنگی،پیاده سازی واجراوکنترل ونظارت)،31 مولفه و 110 شاخص می باشد. پس ازارجاع مولفه هاوشاخص ها به جامعه خبرگی تحقیق جهت تایید برداشت های محقق و وزن دهی آنهابرخی از شاخص ها تایید نشد.
اتباع خارجی
مهاجرین
گفتمان
ولایت فقیه
تجارب
الگو
راهبردی
قانون اساسی
2017
06
22
169
194
https://sds.sndu.ac.ir/article_131_89e135c262a5fdb161d57913be13b261.pdf
مطالعات دفاعی استراتژیک
2008-4897
2008-4897
1396
15
68
تدوین راهبردهای سیاسی قدرت برتر دفاعی منطقهای جمهوری اسلامی ایران در افق سند چشم انداز1404
خسرو
بوالحسنی
کورش
بابلی
سیاوش
رضایی
قدرت یکی از موضوعات پیچیده و فراگیرانسانی و از کلیدی ترین مباحث علم سیاست است.قدرت در مرکز ثقل امنیت است و قدرت ملی نیز با امنیت ملی وابستگی مستقیم و متقابل دارد. بنابراین دولتها معمولاً تلاش میکنند قدرتی بیش از آنچه که دارند کسب کنند.این سیاست توسط کشورهایی اعمال میشود که احساس میکنند سهم آنها از قدرت جهانی کمتر ازحد مورد انتظار است و با توجه به مقدورات خود، شایسته ی جایگاه بهتری در نظام بین الملل هستند.ج.ا.ا نیز به دلیل پیشینه ی تاریخی و تمدنی، فرهنگ غنی اسلامی و ایرانی ، موقعیت ممتاز ژئوپلیتیکی، منابع طبیعی و...، به دنبال ارتقاء قدرت و وزن ژئوپلیتیکی خود در منطقه است.و بدیهی است دست یابی به چنین وضعیتی با تدوین راهبردهای مناسب امکان پذیر است. این پژوهش که از نوع کاربردی و توسعه ای است، با هدف تدوین راهبردهای سیاسی کسب قدرت برتر دفاعی در منطقه غرب آسیا در افق 1404 ، و با روش توصیفی –تحلیلی انجام شده است،جامعه آماری نیز تعداد 45 نفر از خبرگان حوزهی علوم سیاسی و روابط بین الملل می باشند که درمسائل دفاعی نیز صاحب نظر باشند،نتایج تحقیق نشان می دهد ج.ا.ا در بعد سیاسی قدرت در منطقه غرب آسیا دارای موقعیت مناسبی است و با اتخاذ راهبردهای مبتنی بر قوت و فرصت، میتواند در افق 1404 به رتبه اول قدرت برتر دفاعی در بعد سیاسی دست پیدا کند.
قدرت
سند چشم انداز
قدرت برتر دفاعی
راهبرد
سیاست
2017
06
22
195
216
https://sds.sndu.ac.ir/article_132_73fed0ba52ffd9c6edbb1aea4ecad9f1.pdf
مطالعات دفاعی استراتژیک
2008-4897
2008-4897
1396
15
68
عوامل داخلی تهدیدکننده امنیت جهان اسلام از سوی جریانهای تکفیری
خسرو
بوالحسنی
شهرام
نوروزانی
امیر
غلامعلیان
ظهور به یکباره داعش در تابستان سال 1393هـ.ش. در کشور عراق و تشکیل دولت خودخوانده، جهان اسلام را با واقعیات جدیدی از تفکر سلفی رادیکال مواجه ساخت که ابعاد گوناگون عملکردی آن برای اندیشمندان جهان اسلام ناشناخته بود. این نوع تفکر که نوعی سلفیه سیاسی است به سلفیهای تکفیری معروف میباشند. تحقیق حاضر با هدف پاسخگویی به این سؤال اساسی صورت گرفته است که عوامل داخلی تهدیدکننده امنیت جهان اسلام از سوی جریانهای تکفیری کدام است؟ این تحقیق بر مبنای دستاوردها از نوع کاربردی، بر مبنای اهداف و ماهیت، از نوع پیمایشی، توصیفی و تحلیلی و بر مبنای نوع دادههای مورد استفاده از نوع آمیخته است. محققین تلاش نمودهاند تا پس از ماهیتشناسی جریانهای تکفیری و مقولهی امنیت جهان اسلام، عوامل داخلی تهدید کننده امنیت جهان اسلام که میتواند بهمنظور ایجاد ناامنی مورد استفاده جریانهای تکفیری قرار گیرد را احصاء نمایند. جامعه آماری این پژوهش، تعداد 30 نفر از متفکران در حوزه جریانهای تکفیری میباشند. روش جمعآوری اطلاعات و دادهها به روش کتابخانهای و میدانی بوده و با استفاده از ابزارهای پرسشنامه و فیشبرداری کتابخانهای، دادههای لازم جمعآوری شدند. دادههای تحقیق با استفاده از شیوههای آماری توصیفی و تحلیلهای کیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و تحلیل نهایی و عوامل احصاء شده بر اساس محاسبات ماتریس مقایسه زوجی مورد طبقهبندی قرار گرفته و در پایان بر اساس تجزیه و تحلیل و نتایج به دست آمده از تحقیق، تعدادی پیشنهاد کاربردی برای ارائه به مبادی تصمیمساز برای مقابله با خطر جریانهای تکفیری ارائه گردیده است.
امنیت
جهان اسلام
جریان تکفیر
تهدید
2017
06
22
217
240
https://sds.sndu.ac.ir/article_133_fe0e7f5da2a70a676094d47e8b6c3555.pdf
مطالعات دفاعی استراتژیک
2008-4897
2008-4897
1396
15
68
خطمشیِ عملیاتی رفع تحریمهای اقتصادی کشور اقتصاد مقاومتی (با رویکرد تبدیل تهدید به فرصت)
سعید
وکیلی
پس از پیروزی انقلاب اسلامی؛ غرب دشمنی خود را با ایران آغاز نمود و استفاده از تحریمهای اقتصادی، اولین حَربهی بکار رفته برای از پا درآوردن انقلاب اسلامی ایران بود. هنوز هم این حَربه با شدت و ضعف ادامه دارد. هدف این پژوهش ارائهی ایدهای عملیاتی است، که بر اساس آن بتوان تهدیدِ تحریمهای اقتصادی کشور را به فرصتی بزرگ تبدیل نمود. در واقع راهکاری را با استفاده از ظرفیت بالای علمی کشور برای رهنمون شدن به تولید علم و فنآوریِ کالا و خدماتی که در تحریمهای اقتصادی غرب به جمهوری اسلامی ایران وارد شده است، ارائه میدهد. این پژوهشِ کاربردی و توصیفی با روش خطمشیگذاری و با توجه به ظرفیت بالای بالقوهی علمی کشور و استفاده از منویات رهبری؛ خطمشی و ایدهای را در راستای اقتصاد مقاومتی ارائه میدهد، که علاوه بر رفع تحریمهای اقتصادی؛ گامهای بزرگی برای استقلال و عدم سِیطره بیگانه بر کشور برداشته خواهد شد. در این مقاله پیشنهاد شده است که، لیست کالا و خدمات تحریمی، به ترتیب اولویت و اهمیت(کالاها و خدمات حیاتی، خیلی ضروری، ضروری و متوسط) با همکاری همهی دستگاههای ستادی، اجرایی و اصناف کشور تهیه شده تا پژوهشهای دانشگاهها، موسسات پژوهشی و پژوهشگران بر روی تولید علم و فنآوری آنها متمرکز گردد. اجرای این خطمشی؛ شرایطی را فراهم مینماید، که اقتصادی مقاومتی به جهاد علمی در کشور پیوند خورده و گامی اساسی برای استحکامبخشی به ساخت درونی نظام جمهوری اسلامی ایران برداشته شود .
اقتصاد مقاومتی
تحریم اقتصادی
خطمشی
تهدید
فرصت
2017
06
22
241
266
https://sds.sndu.ac.ir/article_134_27cb3b77bd3cb50972b18b8fdb5fd645.pdf
مطالعات دفاعی استراتژیک
2008-4897
2008-4897
1396
15
68
تعیین عوامل قدرت هوایی برترساز در کشور جمهوری اسلامی ایران
حمید
محمد حسین
جنگهای دودههی اخیر این مسئله را بهخوبی نشان میدهد که کشورهای تهدید کنندهیا شروع کننده جنگ، خواستار سرعت بخشیدن به جنگ یا بهعبارتی پیروزی سریع هستندتا اراده خود را با کمترین هزینه و تلفات و با سرعت در حداقل زمان به طرف مقابل تحمیلکنند و این قدرت هوایی است که توانایی لازم را به آنها میدهد، بنابراین استفادهاز ابزار قدرت هوایی توانمند که خواسته دولتمردان را برآورده کند بسیار مهم جلوه میکند. در این راستا محققتلاش مینماید تا عوامل قدرت هواییبرترساز برای کشور جمهوری اسلامی ایران را بررسی و با احصاء ابعاد، مولفهها و شاخصهای موثر به این مهم برسدکه با توجه به اینکه در این زمینه تاکنون تحقیقی صورت نگرفته است نوآوری تحقیق نیزمحسوب میشود. هدف اصلی تحقیق تعیینعوامل قدرت هوایی برترساز در کشور جمهوری اسلامی ایران و سوال تحقیق چیستی عوامل قدرتهوایی برترساز در کشور جمهوری اسلامی ایران میباشد. نوع تحقیق کاربردی و توسعهای، روش تحقیق توصیفی-موردی و زمینهای و رویکرد آن آمیختهمیباشد. نتایج تحقیق در دو بخش ارائه شده است، بخش اول منتج از تحقیق کتابخانهای و ارائه ادبیات در زمینهقدرت هوایی که نشان میدهد عواملی نظیر، پیروزی،سرعت، غافلگیری، انعطافپذیری، همه جا حاضر بودندر صحنه نبرد، فنآوریتر شدن تجهیزات، کم شدنتلفات خودی، کاهش هزینهها و افزایش تلفات برایدشمن، وادار به تسلیم شدن سریعتر و در نهایت شکست دشمناز اولویتهای اصلی در جنگ هستندو بخش دوم بیانگر این مسئله است که عمدهترین ابعاد، مولفهها و شاخصهای تبدیل شدن به یک قدرتهوایی برتر و نهایتا پیروزی سریع در جنگ، ایجاد و تقویت ابعاد سختافزاری و نرم-افزاری ازمولفههای رزمی و پشتیباتی رزمی- معنوی و غیرمعنویو شاخصهای کلانی است که میتواند دستیابی به قدرتهوایی برتر در سطح منطقه را تسهیل نماید
قدرت هوایی
برتری هوایی
قدرت سخت افزاری
قدرت نرمافزاری
2017
06
22
267
288
https://sds.sndu.ac.ir/article_135_6691b86e47a4f7cd39374996eca2d0c7.pdf
مطالعات دفاعی استراتژیک
2008-4897
2008-4897
1396
15
68
تدوین راهبردهای دفاع همهجانبه در حوزه جنگ آینده
غلامعلی
رشید
داود
زنجانی
علیرضا
سعادت راد
شهرام
حسننژاد مقدم
دفاع همهجانبه شامل تمام مولفههای قدرت ملی است. در این مقاله فقط به مولفه جنگ آینده پرداخته میشود. بنابراین هدف اصلی این مقاله تدوین راهبردهای جنگ احتمالی آینده در دفاع همهجانبه میباشد. این پژوهش به روش آمیخته (روش توصیفی- تحلیلی و زمینهای موردی) انجام گردیده و از نوع توسعهای- کاربردی است، روش جمعآوری اطلاعات میدانی و کتابخانهای بوده و جامعه آماری 17 نفر، که با استفاده از روشهای تحلیل خبرگی تحلیل شده است. تعریف جنگ آینده و ویژگیهای آن که در ادبیات تحقیق بیان شده مورد تایید خبرگان قرار گرفته و نتایج تحقیق حکایت از آن دارد وضعیت نیروهای مسلح ج.ا.ایران در جنگ آینده وضعیت مطلوبی است و در ابتدای ربع اول، یعنی مسیر تهاجم قرار گرفته است. پس از تجزیه و تحلیل محیط داخل و خارج، تعداد 10 مورد قوت، 8 مورد ضعف، 5 مورد فرصت و 5 مورد تهدید به دست آمده است و بر مبنای وضع موجود، تخصیص منابع جهت بهکارگیری قوتها و فرصتها به منظور مرتفع نمودن تهدیدها و ضعفهای موجود انجام شده است، بر اساس مدل SWOT تعداد 7 راهبرد مهم ارائه گردیده است. اجرای جنگهای شناختی، جنگ هیبریدی، تشکیل ائتلاف و پیمانهای دفاعی- امنیتی، توسعه عمق راهبردی از طریق گروههای جهادی همگرا با ج.ا.ایران و اجرای رزمایشهای مردمپایه توصیه گردیده است.
راهبرد
جنگ آینده
دفاع همهجانبه
2017
06
22
289
312