2024-03-28T13:27:08Z
https://sds.sndu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=191
مطالعات دفاعی استراتژیک
2008-4897
2008-4897
1399
18
79
عوامل واگرایی و همگرایی اقتصادی مؤثر بر روابط ج. ا. ایران با ترکیه
حسن
یزدانی
سید یحیی
صفوی
ابراهیم
متقی
حمیدرضا
حاتمی
محسن
مرادیان
روابط ایران و ترکیه، پس از انقلاب اسلامی ایران، تحت تأثیر عواملی چون اسلامگرایی، رقابت ژئوپلیتیکی، رقابت بهمنظور هژمون منطقهای، اقتصادی و سیاسی بوده است. هر دو کشور ایران و ترکیه بر یکدیگر تأثیر دارند و امنیت ملی ج.ا. ایران از این کشور مهم تأثیرپذیر میباشد. هدف از این تحقیق شناخت ترکیه و دستیابی به مؤلفهها و شاخصهای اقتصادی مؤثر بر روابط ج.ا. ایران با کشور ترکیه و تعیین میزان تأثیر آنها بر روی یکدیگر میباشد. در این پژوهش، نوع تحقیق «کاربردی- توسعهای» و روش تحقیق «توصیفی، تحلیلی» و سؤال اصلی تحقیق «مؤلفهها و شاخصهای واگرایی و همگرایی اقتصادی مؤثر بر روابط ج. ا. ایران با کشور ترکیه کدام است؟» میباشد. مدل مفهومی برگرفته از نظرات اساتید با پرسشنامه طیف لیکرت خودساخته به آزمون خبرگان گذاشته شد، با ضریب آلفای گرونباخ 0.9 و ضریب لاشه 0.8، پایایی و روایی آن تأیید گردید. درنهایت با آزمون فریدمن، همبستگی و تحلیل بارهای عاملی، حوزه دفاعی امنیتی روابط با دو مؤلفه همگرایی و واگرایی اقتصادی و 12 شاخص به تأیید رسید.
ایران
ترکیه
عوامل اقتصادی
همگرایی و واگرایی
2020
03
20
5
28
https://sds.sndu.ac.ir/article_902_05c3f3c078f29efdc2a552f2c044f922.pdf
مطالعات دفاعی استراتژیک
2008-4897
2008-4897
1399
18
79
مقاله پژوهشی: طراحی الگوی راهبردی دفاع غیرعامل شهری جهت صیانت از مردم در برابر تهدیدات اجتماعی(موردمطالعه شهر تهران)
حمیدرضا
ارشاد منش
اسماعیل
احمدی مقدم
صیانت از سرمایههای انسانی در مدیریت شهری باعث حفظ داراییهای مادی یا معنوی انسانی میشود و مقاومت و پایداری مردمی در برابر تهدیدات باعث ارتقاء توان ایستادگی، دوام و استحکام مردمی در برابر مخاطرات بوده و استقلال هر جامعه در باور توانمندیها و شناخت تواناییها و درنهایت با تکیه کردن و اتکاء به خود بوده و دغدغه و مسئله اصلی این تحقیق فقدان یک الگوی مدون علمی بومی میباشد.سؤال اصلی تحقیق:"الگوی راهبردی دفاع غیرعامل شهری جهت صیانت از مردم در برابر تهدیدات اجتماعی(موردمطالعه شهر تهران) چگونه است؟ "میباشد.نوع این تحقیق کاربردی – توسعهای است. روش انجام این تحقیق از رویکرد آمیخته شامل دو رویکرد کیفی مبتنی بر روش دلفی بعلاوه مطالعه اسنادی و کتابخانهای و رویکرد کمی با تمرکز بر روش توصیفی ـ پیمایشی میباشد. جامعه آماری را صاحبنظران، خبرگان و اعضای هیئتعلمی کشوری و لشگری تشکیل دادند. حجم جامعه آماری 59 نفر انتخابشده است.الگوی نهایی تحقیق با استفاده از بُعد «دفاع اجتماعی» در شهر تهران با 3 مؤلفه و 9 شاخص تهیه شد.
الگوی راهبردی
دفاع غیرعامل شهری
صیانت از مردم
تهدیدات اجتماعی
2020
03
20
29
53
https://sds.sndu.ac.ir/article_903_0127248da02baa9fdc515dce3174b7fd.pdf
مطالعات دفاعی استراتژیک
2008-4897
2008-4897
1399
18
79
مقاله پژوهشی:تأثیر همکاریهای دفاعی ایران و روسیه بر راهبرد ژئوپلیتیک انرژی ایران (با محوریت نفت و گاز)
صادق
خسرو
عزت اله
عزتی
رحیم
سرور
منافع متفاوت ایران و روسیه در کشور سوریه ، موجب شده است که نیروهای مسلح آنها در کشوری که مرز مشترکی با آن ندارند اقدام به عملیات نظامی مشترک نمایند،این همکاریها بهطور غیرمستقیم،راهبرد ژئوپلیتیکی ایران برای صدور انرژی به اروپا و شرق آسیا را تحت تأثیر گذاشته است .این پژوهش با روش تحلیل محتوا در پی پاسخ به این سؤال است که همکاریهای نظامی ایران و روسیه چه تأثیری بر راهبرد ژئوپلیتیکی انرژی ایران دارد؟ نتایج تحقیق نشان میدهد همکاریهای دفاعی مابین ایران و روسیه بر راهبرد ژئوپلیتیک انرژی (نفت و گاز) تأثیر گذاشته است و سیاستهای منطقهای ایران را در حوزه انرژی بهسوی نوعی مقابله با ایالاتمتحده و کشورهای همپیمان آن سوق داده است. بطوریکه با سرمایهگذاری در هر طرحی که به صادرات (نفت و گاز) کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز از مسیر ایران به بازارهای جهانی ختم گردد، مخالفت میکنند از طرفی تحت تأثیر همکاریهای نزدیک نظامی ایران و روسیه،رقیب بودن دو کشور در بعد انرژی بهویژه گاز در حاشیه قرارگرفته بطوریکه در خصوص، تفاهم در بنیانهای اقتصادی و در رأس آن اتخاذ راهبرد انرژی عادلانه ،منطقی و نا متعارض با یکدیگر که میتواند اساسیترین اقدام آنها برای نیل به یک اتحاد راهبردی باشد اقدامی درخور توجه به عمل نیامده است.
ایران
روسیه
همکاری دفاعی
ژئوپلیتیک انرژی
2020
03
20
55
76
https://sds.sndu.ac.ir/article_904_2f196144a2d3676a062ac56e7daecfaa.pdf
مطالعات دفاعی استراتژیک
2008-4897
2008-4897
1399
18
79
مقاله پژوهشی: تأثیر سرمایههای فکری دفاعی بر استحکام ساخت درونی نظام جمهوری اسلامی ایران با تکیهبر بیانات مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی)
عبداله
وثوقی نیری
حمید
محمد حسین
مجتبی
امیری
داوود
آقامحمدی
یکی از اصول و چارچوبهای اصلی هر نظام سیاسی، توجه و تلاش برای تحکیم مبانی قدرت و استحکام درونی آن میباشد که اداره اثربخش سرمایههای فکری و نیز تأکید مستمر بر عوامل کلیدی آن در هر کشوری از ارکان تداومبخش آن است. بر این اساس مقاله حاضر باهدف بررسی تأثیر سرمایههای فکری دفاعی بر استحکام ساخت درونی نظام جمهوری اسلامی ایران با تکیهبر بیانات مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) انجامگرفته است. این تحقیق ازلحاظ هدف یک تحقیق کاربردی و ازنظر روش گردآوری دادهها از نوع پیمایشی میباشد. نمونه موردمطالعه در این تحقیق شامل 173 نفر از اساتید عضو هیئتعلمی دانشگاههای آجا بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب گردید. برای بررسی میزان همبستگی بین مؤلفهها و تأثیر متغیرها بر یکدیگر از آزمون همبستگی، آماره پیرسون و مدل معادلات ساختاری استفاده شد که ازجمله نتایج این تحقیق میتوان به اثرگذاری سرمایه فکری بهعنوان یکی از ارکان قدرتزای درونی، بر استحکام ساخت درونی نظام اشاره کرد. همچنین از ابعاد سرمایه فکری دفاعی، سرمایه انسانی بیشترین تأثیر را برافزایش استحکام ساخت درونی نظام داشته است .
قدرت
استحکام ساخت درونی
سرمایه فکری دفاعی
بیانات مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی)
2020
03
20
77
99
https://sds.sndu.ac.ir/article_905_45f695b15635ecca5667f5833f6671f8.pdf
مطالعات دفاعی استراتژیک
2008-4897
2008-4897
1399
18
79
مقاله پژوهشی: راهبردهای سیاسی دفاع همهجانبه در جنگ احتمالی آینده
سعید
محمدپور شاهکلائی
محمدعلی
رحمانی
سید عباس
عراقچی
راهبرد «دفاع همهجانبه» اصطلاحی است که حضرت امام خمینی (رحمتالله علیه) بعد از پایان جنگ تحمیلی در پاسخ به نامه جمعی از فرماندهان سپاه مطرح کردند و بر ضرورت تدوین آن برای مقابله با چالشهای پیش روی انقلاب اسلامی در سالهای آتی تأکید فرمودند. دفاع همهجانبه شامل همه مؤلفههای قدرت ملی، ازجمله مؤلفه سیاسی است. شناخت عوامل مؤثر بر مؤلفه سیاسی در جنگ احتمالی آینده، دفاع از انقلاب اسلامی در حوزه سیاسی را ممکن میسازد. هدف اصلی این مقاله، تدوین راهبردهای سیاسی دفاع همهجانبه در جنگ احتمالی آینده میباشد. این پژوهش از نوع توسعهای- کاربردی بوده که بهصورت آمیخته و به روش توصیفی–تحلیلی، انجام گردیده است. اطلاعات موردنیاز این پژوهش به روش میدانی و کتابخانهای جمعآوریشده و جامعه آماری آن ۲0 نفر است، که با استفاده از روشهای تحلیل خبرگی تنظیمشده است. پس از تجزیهوتحلیل محیط داخل و خارج، تعداد ۱۳مورد قوت،۱۲مورد ضعف، ۱۰ مورد فرصت و ۱۴ مورد تهدید بهدستآمده است و بر مبنای وضع موجود، تخصیص منابع جهت بهکارگیری قوتها و فرصتها بهمنظور مرتفع نمودن تهدیدها و ضعفهای موجود انجامشده و با استفاده از مدل SWOT تعداد ۷ راهبرد مهم ارائه گردیده است. نتایج تحقیق حکایت از آن دارد که وضعیت سیاسی کشور مطلوب و در مسیر تهاجم قرارگرفته است.
دفاع
دفاع همهجانبه
راهبرد
سیاسی
جنگ آینده
2020
03
20
99
119
https://sds.sndu.ac.ir/article_906_75537fb292a25f969b72ac174aab067a.pdf
مطالعات دفاعی استراتژیک
2008-4897
2008-4897
1399
18
79
مقاله پژوهشی: ارائه الگوی نهادسازی در انقلاب اسلامی بر اساس گفتمان امام و رهبری
سیاوش
رضایی
لطفالله
فروزنده
،سیدسید محمود رضا
شمس دولت آبادی
محمدجواد
ایروانی
انقلاب اسلامی یک الگوی حکومتی،مستقل و عزّتمند را به جهان ارائه کرده است.این الگو در تمام حوزهها ازجمله نهادسازی انقلابی میتواند سرمشق مناسبی برای سایر کشورهای انقلابی باشد.این تحقیق که از نوع توسعهای و کاربردی است باهدف ارائه الگوی نهادسازی در انقلاب اسلامی بر اساس گفتمان امام و رهبری انجام و از روش تحلیل گفتمان در تحلیل فرمایشهای امام و رهبری استفادهشده است.ابزار گردآوری دادهها در بخش اسنادی فیشبرداری و در بخش میدانی پرسشنامه محقق ساخته، بوده است. جامعه آماری آن تعداد 30 نفر از خبرگان که بهصورت هدفمند انتخاب شدند. جهت استخراج دادهها از روش نظریه مبنایی، تحلیل محتوا کیفی و جهت اعتبارسنجی از نظر خبرگان استفادهشده است. نتایج تحقیق نشان داد که نهادسازی انقلابی بر اساس گفتمان ولایتفقیه (درسِ محورهای دکترین،اهداف،سیاستها) دارای 38 مؤلفه و 117 زیر مؤلفه بوده که پس از ارائه به جامعه خبرگی جهت تأیید مؤلفهها و شاخصها، کلیه مؤلفهها و شاخصهای احصا شده با تغییرات جزئی مورد تأیید قرار گرفتند.همچنین نتایج نشان میدهد حضرت امام خمینی(رحمتالله علیه) و بعد از ایشان حضرت امام خامنهای(مدظلهالعالی) نهادسازی در انقلاب اسلامی را بهخوبی انجام داده و توانستهاند با تأسیس نهادهای انقلابی ضمن رفع تهدیدات علیه انقلاب،اهداف و آرمانهای انقلاب را نیز بهخوبی دنبال نمایند و انقلاب اسلامی را بهعنوان یک الگوی حکومتی سالم بشری،مستقل و عزّتمند به جهان ارائه فرمایند.
گفتمان
نهادسازی
نهادهای انقلابی
دکترین
اهداف
سیاستها
2020
03
20
153
177
https://sds.sndu.ac.ir/article_908_4542d67f9d8fc9f06defb0cfe1d80f63.pdf
مطالعات دفاعی استراتژیک
2008-4897
2008-4897
1399
18
79
مقاله پژوهشی: ارائه الگوی راهبردی فعالیتهای سازمانی امدادرسانی هوانیروز در بحرانهای طبیعی
غلام عباس
قاسم پور
محمدرضا
قرآیی آشتیانی
امروزه موضوع بهکارگیری تکنولوژی هوایی و خصوصاً بالگردی در کاهش بحرانهای ناشی از حوادث طبیعی بهعنوان یک ابزار پاسخگویی سریع موردتوجه اندیشمندان حوزه مدیریت بحران است در این خصوص در کشور جمهوری اسلامی ایران، تهدیدات طبیعی علیرغم وجود ظرفیت بالای این فناوری در هوانیروز ا.ج.ا.ا. همهساله تلفات و خسارات زیادی را بر مردم ما تحمیل مینماید که در تحقیق حاضر باهدف «دستیابی به الگوی راهبردی فعالیتهای سازمانی امدادرسانی هوانیروز در بحرانهای طبیعی» و با طرح سؤال اصلی مبنی بر «الگوی راهبردی فعالیتهای سازمانی امدادرسانی هوانیروز در بحرانهای طبیعی کدامند؟» و همچنین سؤال فرعی که در پی«تعیین ابعاد و مؤلفههای الگوی راهبردی فعالیتهای سازمانی امدادرسانی هوانیروز در بحرانهای طبیعی و چگونگی روابط بین آنها است» در نظر است به این نیاز پاسخ داده شود. پژوهش حاضر به لحاظ نوع، کاربردی- توسعهای و از لحاظ روش، موردی/ زمینهای و همبستگی با رویکرد آمیخته است. برای جمعآوری دادههای تحقیق از روش کتابخانهای شامل ابزارهایی هم چون کتابها، مقالات و پایاننامهها و روش میدانی شامل توزیع پرسشنامه و مصاحبه استفادهشده است. جامعه آماری این تحقیق مشتمل بر 85 نفر از صاحبنظران و خبرگانِ نظامی و هوانیروز بوده که از طریق روش نمونهگیری هدفمند قضاوتی انتخاب گردیدند. بر اساس نتایج پژوهش، ابعاد تحقیق مشتمل بر عملیات، اطلاعات، آموزش، پشتیبانی و ارتباط با 28 مؤلفه میباشد که از طریق روشهای مطالعات کتابخانهای و محیطشناسی احصاء و مورد تأیید قرار گرفتند.
هوانیروز
امدادرسانی
حوادث طبیعی
بحران
مدیریت بحران
2020
03
20
179
200
https://sds.sndu.ac.ir/article_909_b40504b7bb4e1398f47f46231ea0bf00.pdf
مطالعات دفاعی استراتژیک
2008-4897
2008-4897
1399
18
79
مقاله پژوهشی: شناسایی عوامل دخیل در پیادهسازی نظام مدیریت دانش در صنایع دفاعی
فرزاد
طرهانی
عامل اساسی رقابتمندی سازمانی در اقتصاد کنونی از منابع ملموس و غیرملموس پیشین، به دانش تبدیلشده است. توجه به وجود دانش ذهنی و دانش عینی در پیکره سازمان، به صورت توأم لازم است. به کمک ابزارهای مناسب و نوین ازجمله فناوری اطلاعات، امکانات مناسبی در اختیار سازمانهای دانشمدار قرارگرفته است تا بتوانند از طریق تسریع در چرخه دانش، خود را به سوی یک سازمان دانشبنیان سوق دهند. اصلیترین هدف سازمان برای بهکارگیری مدیریت دانش حفظ مزیت رقابتی و نگهداری آن در مراحل رشد و بلوغ در چرخه حیات سازمان میباشد. صنایع دفاعی به عنوان سازمانهایی دانشمدار از این امر مستثنی نیستند و حتی پیشروتر از سایر سازمانها نیز محسوب میشوند. در این پژوهش ابتدا با مطالعه گسترده ادبیات موضوع و تحقیقات پیشین، مجموعه جامعی از عوامل مؤثر بر نظام مدیریت دانش در سازمانها استخراج گردید. پس از غربالگری توسط خبرگان داخل و خارج از صنایع دفاعی، درنهایت تعداد 7 محور اصلی و 43 گویه مؤثر در این حوزه مشخصشده و روایی آنها با استفاده از روش ترستون توسط خبرگان تأیید گردید. پایایی پرسشنامه با ضریب آلفای کرون باخ تأیید شد و با نمونهگیری از جامعه آماری، 85 پرسشنامه مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. سپس به کمک آزمون معادلات ساختاری و با نرمافزار PLS مهمترین عوامل شامل ساختار سازمانی، رهبری، فرآیندها، کارکنان، فناوری، راهبرد و پیامدها شناسایی شدند. طبق رتبهبندی انجامشده، ساختار سازمانی صنایع دفاعی بیشترین اهمیت و پیامدها کمترین اهمیت را از دیدگاه خبرگان آن صنایع در پیادهسازی مدیریت دانش را داشته است.
دانش
مدیریت دانش
نظام مدیریت دانش
پیادهسازی مدیریت دانش
صنایع دفاعی
2020
03
20
201
229
https://sds.sndu.ac.ir/article_910_fbd599258c879fca08d6e662124532d1.pdf
مطالعات دفاعی استراتژیک
2008-4897
2008-4897
1399
18
79
مقاله پژوهشی: تعیین و الویت بندی عوامل مؤثر در شکلگیری و فعالیت تروریسم تکفیری در جمهوری اسلامی ایران
سید
جواد امینی
محمدرضا
اصغری هرندی
طی سالهای اخیر، تروریسم تکفیری و حامیان آنها، توانستهاند ضمن جذب نیرو، انجام عملیات تروریستی و اعزام دهها گروه تروریستی به داخل کشور هزینههای مادی، سیاسی و امنیتی قابلتوجهی را به جمهوری اسلامی ایران تحمیل نمایند. این اقدامات بهواسطه وجود بسترها و عوامل داخلی (آسیبها) و فراملی (تهدیدات) شکلگرفته است.محقق در این پژوهش در تلاش بوده است تا با رویکرد پیشگیرانه و آسیب شناسانه و با تعیین عوامل و معرفی بسترهای فعالیت و شکلگیری این نوع تروریسم، به کاهش مخاطرات و هزینههای مقابله با تروریسم تکفیری کمک نماید.جامعه آماری تحقیق شامل 70 نفر از مدیران، صاحبنظران سطوح امنیتی و صاحبنظران حوزه جریانات سلفی تکفیری است و به دلیل محدود بودن حجم جامعه آماری و جامعه نمونه، انتخاب نمونه بهروش گلوله برفی به تعداد 30 نفر انجامشده است این تحقیق؛ از نوع کاربردی بوده و روش مورداستفاده در پژوهش توصیفی، پیمایشی است. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی و برای رتبهبندی عوامل از آزمون فریدمن استفاده شد.طبق نتایج بهدستآمده؛ 41 عامل مؤثر در شکلگیری و فعالیت تروریسم تکفیری در ج.ا.ا شناسایی شدند که طبق جدول مربوطه بر اساس میزان اهمیت اولویتبندی شدند.
تروریسم تکفیری
عوامل شکلگیری
جمهوری اسلامی ایران
2020
03
20
231
252
https://sds.sndu.ac.ir/article_911_eaee5e22ff2d2cdc6646e6ad2bf146da.pdf
مطالعات دفاعی استراتژیک
2008-4897
2008-4897
1399
18
79
مقاله پژوهشی: راهبردهای توانمندسازی "فرماندهی و مدیریتی" نسل جوان نیروهای مسلح از منظر مقام معظم رهبری
رضا
مهاجر
فرجالله
مرادی
محمود
شهریور
جعفر
میرزا پور
توانمندسازی فرایند نیل به بهبود مستمر عملکرد سازمان با توسعه و گسترش نفوذ مبتنی بر شایستگی افراد و گروههاست. یکی از مهمترین مبادی و منابع تدوین راهبردهای توانمندسازی جوانان، دیدگاههای عالیترین مراجع تصمیمگیری کشور میباشد. در ج.ا. ایران نیز رهبری با در اختیار داشتن فرماندهی کل قوا، دارای نظام فکری مشخصی هستند که آشنایی با آن میتواند در ماهیت راهبردهای توانمندسازی نسل جوان نیروهای مسلح و جهتدهی به آن نقش تعیینکنندهای ایفا نماید. هدف اصلی این تحقیق دستیابی به راهبردهای توانمندسازی فرماندهی و مدیریتی نسل جوان نیروهای مسلح از منظر مقام معظم رهبری است. این تحقیق از نوع کاربردی توسعهای است. جامعۀ آماری بهطور نظری و هدفمند انتخابشده و جهت نیل به نتایج از روش داده بنیادی با بهرهگیری از تکنیک آمیخته (روشهای کیفی و کمّی) استفاده گردیده است. نتیجۀ حاصله نشان میدهد: امر توانمندسازی نسل جوان نیروهای مسلح لزوماً باید در چارچوب نگرش سیستمی (با بهرهگیری از هر چهار رویکرد مکانیکی، ارگانیکی، پروژهای و فرایندی) و متناسب با شرایط و آرمانهای سازمانی و کشوری صورت پذیرد. با این نگاه قطعیت هریک از رویکردهای مورد نظر در چارچوب نگرش سیستمی متناسب با شرایط، موضوع و سازمان مورد نظر قابلتغییر است.
راهبرد
توانمندسازی
نسل جوان
نیروهای مسلح
2020
03
20
253
278
https://sds.sndu.ac.ir/article_912_236da6a84c44de5a2eb0aae834f566c1.pdf
مطالعات دفاعی استراتژیک
2008-4897
2008-4897
1399
18
79
مقاله پژوهشی:راهبردهای کسب قدرت برتر اقتصاد دفاعی جمهوری اسلامی ایران در منطقه جنوب غرب آسیا
خسرو
بوالحسنی
سورنا
کیانی
بهروز
کرمی دولتشاه
تعمق و تأمل در وضعیت چالشزای کنونی جهان و منطقه، مؤید این حقیقت انکارناپذیر است که جمهوری اسلامی ایران باید با اتخاذ تدابیر مناسب در راستای کسب قدرت برتر دفاعی در منطقه جنوب غرب آسیا گام بردارد. این مقاله از نوع کاربردی توسعهای میباشد که با روش تحقیق موردی زمینهای و با رویکرد آمیخته (کمی و کیفی) تهیهشده است. جامعه نمونه این پژوهش تعداد 10 نفر از خبرگان حوزه اقتصاد دفاعی هستند که بهصورت هدفمند انتخابشدهاند. در این مقاله؛ روش گردآوری دادهها کتابخانهای و میدانی است و ابزار اندازهگیری آنها سؤالات مصاحبه و پرسشنامه میباشد. تجزیهوتحلیل دادههای این پژوهش با دو روش توصیفی و استنباطی (استفاده از تکنیک تدوین راهبرد Swot بهبودیافته) و رتبه دهی فریدمن (برای اولویتبندی راهبردها) انجامگرفته است. نتایج این تحقیق ارائه 6 راهبرد به شرح و ترتیب اولویت زیر است:(1) پایان دادن به مالکیت انحصاری دولت بر صنایع بزرگ و سرمایهبر دفاعی با رعایت دقیق اصول اقتصاد رقابتی در عرصه ارتقاء سطوح کیفی و کمی تولیدات صنایع دفاعی کشور و فروش تولیدات نظامی جمهوری اسلامی ایران به همسایگان و دیگر ممالک باهدف افزایش درآمدهای ملی و سرانه (2) استفاده از مدیران راهبردی متخصص جهت اعمال تخصص در سیاستگذاری (3) کاهش سطح اتکا اقتصاد دفاعی به درآمد نفتی با استفاده از ترویج اقتصاد مقاومتی در حوزه تولیدات صنایع دفاعی (4) حمایت از مبتکران، نوآوران و مدیران متخصص با واگذاری بودجه مناسب به حوزههای امور دفاعی و باهدف تقویت صنایعِ پایهی اثرگذار نظامی و افزایش تولید ناخالص ملی در عرصه امور دفاعی (5) استفاده صحیح از منابع مالی کشور در راستای دومنظوره نمودن صنایع نظامی و غیرنظامی و مقابله با انحصارگری در حوزه تولیدات دفاعی باهدف نیل به خودکفایی درزمینه تولید فناوریهای نظامی و افزایش رشد اقتصاد دفاعی (6) تقویت و حفظ ذخایر راهبردی نرم، سخت و هوشمند دفاعی با ایجاد ثبات درروند تولیدات دفاعی کشور و خودکفایی در زمینههای مواد غذایی، دارویی، انرژی و فناوریهای نظامی باهدف ارتقاء موقعیت اقتصاد دفاعی جمهوری اسلامی ایران در بین کشورهای هدف.
راهبرد
قدرت اقتصاد دفاعی
جنوب غرب آسیا و سند چشمانداز 1404
2020
03
20
279
310
https://sds.sndu.ac.ir/article_913_89d7f01e0ac4eb70f53e950f870acf53.pdf
مطالعات دفاعی استراتژیک
2008-4897
2008-4897
1399
18
79
مقاله پژوهشی: مبانی و اصول دفاعی جمهوری اسلامی ایران از منظر قرآن کریم
رضا
یدالهی
هر مکتب، دین، آیین و مرامی جهت حفظ و بقاء موجودیت خود، از تعالیم و دستوراتی که از جنبه دفاعی و امنیتی برخوردار باشد بهرهمند است. دین اسلام نیز بهعنوان یک مکتب کامل، دارای یک سیستم دفاعی بینظیر است.. به این سبب امر دفاع برای جمهوری اسلامی ایران بیش از هرزمان دیگر، ضروریتر و حساستر است و ازاینجهت پرداختن به مبانی و اصول دفاعی جمهوری اسلامی ایران از مسائل مهم و ضروری است. لذا این مقاله که باهدف تبیین موضوع فوق صورت گرفته، ازنظر هدف کاربردی و از نظرگردآوری اطلاعات، کیفی است و در تحلیل آن از روش تحلیل محتوا استفاده شده است. از حیث رویکرد و طبقهبندی روش، متکی به روش کتابخانهای و مطالعات میدانی میباشد. دادههای موردنیاز از راه مطالعات کتابخانهای و با استفاده از ابزار فیشبرداری و میدانی از طریق پرسشنامه و مصاحبه با صاحبنظران گردآوری شده است. نتایج تحقیق در برگیرنده ، 15مورد مبانی ارزشی دفاع و 20 مورد اصول دفاعی از منظر قرآن کریم میباشد
مبانی
اصول
دفاع
جهاد
امنیت
2020
03
20
311
330
https://sds.sndu.ac.ir/article_914_dbbcae1b19ace0c14d2ac81af826aeae.pdf
مطالعات دفاعی استراتژیک
2008-4897
2008-4897
1399
18
79
مقاله پژوهشی: ارکان جهت ساز (اهداف، دکترین و سیاستها) اداره امور ایثارگران و شهدا بر اساس گفتمان امام و رهبری
کریم
چشک
حسین
دهقان
فرهنگ ایثار و شهادت، دربردارندهی آثار و برکات عظیمی است که به شکل مستقیم و غیرمستقیم جامعه ما را تحت تأثیر قرار میدهد. در همین راستا، کم توجهی به ارکان جهت ساز در اداره امور ایثارگران و شهدا بر اساس گفتمان امام و رهبری، هرگونه اقدام در جهت بهبود این سیستم عملاً از اثربخشی و کارایی مناسب انداخته است؛ بنابراین پژوهش حاضر برای رسیدن به ارکان جهتساز ادارهی امور ایثارگران و شهدا در سه بُعد مدیریتی دکترین، اهداف، سیاستها در این حوزه انجامشده است. اهداف تحقیق عبارتاند بودند از شناخت اهداف ادارهی امور ایثارگران و شهدا بر اساس گفتمان امامین انقلاب، شناخت دکترین ادارهی امور ایثارگران و شهدا بر اساس گفتمان امام و رهبری و شناخت سیاستهای کلان ادارهی امور ایثارگران و شهدا بر اساس گفتمان امام و رهبری. روش تحقیق با رویکرد آمیخته با استفاده از روش توصیفی تحلیلی این ابعاد را با استفاده از ابزار تحلیل محتوای[1] از بیانات امام و رهبری استخراج نموده است. جامعهآماری تحقیق برای داده کمی و تائید موارد استنباطی از تحلیل محتوی 30 نفر خبره و صاحبنظر میباشد. نتایج تحقیق حاکی از آن است که: دکترین مؤثر بر اداره امور ایثارگران و شهدا در 6 مؤلفه، اهداف مؤثر بر اداره امور شهدا و ایثارگران در 7 مؤلفه و سیاستهای مؤثر بر اداره امور شهدا و ایثارگران در 7 مؤلفه استخراجشده است... رابطه بین دکترین و اهداف استخراجشده برای اداره امور شهدا و ایثارگران 0.92 بین دکترین و سیاستها 0.8 و بین اهداف و سیاستهای 0.86 میباشد درواقع این اعداد بیانگر رابطه مستقیم و مثبت بین دکترین، اهداف و سیاستهای استخراجی برای اداره امور شهدا و ایثارگران در این تحقیق میباشد.[1] - آقای دکتر شورینی تحلیل محتوی را از ابزار جمعآوری داده میدانند. جهت اطلاع بیشتر ر.ک به کتاب ایشان با عنوان" روشهای پژوهش آمیخته (با تأکید بر بومیسازی)، صفحه 43
ایثارگران و شهدا
اهداف
دکترین
سیاستها
امام و رهبری
2020
03
20
331
348
https://sds.sndu.ac.ir/article_915_5879f8063de72d76f2d8c16a00cf2ff6.pdf
مطالعات دفاعی استراتژیک
2008-4897
2008-4897
1399
18
79
مقاله پژوهشی: الگوی راهبردی در اداره امور میراث فرهنگی و گردشگری مبتنی بر تجارب نظام جمهوری اسلامی ایران
افشار
محبی
سید محمد
حسینی
جواد
نصرالله زاده
میراث فرهنگی بهعنوان نماد هر کشور،معرف تمدن،تاریخ و پیشینۀ آن میباشد. سیاست حفظ و نگهداری این میراث کهن نهتنها از بُعد فرهنگی بلکه ازنظر اقتصادی آیندۀ یک کشور و جایگاه آن را در میان کشورهای دیگر تضمین میسازد. جمهوری اسلامی ایران با دارا بودن جاذبههای تاریخی و فرهنگی غنی، جاذبههای طبیعی متنوع، صنایعدستی کمنظیر و قابلیت تبدیلشدن به مقصد جهانی و بهرهمندی از مزایا و منافع میراث فرهنگی و گردشگری را دارد، تحقیق پیشروی برای دستیابی به الگویی راهبردی در اداره میراث فرهنگی و گردشگری با استفاده از تجربیات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و بر پایهی روش نظریه مبنایی صورت پذیرفته است. فرآیند گردآوری دادهها بر اساس نمونهگیری هدفمند و مصاحبه با 32 تن از مدیران، مسئولان، اساتید دانشگاهها و خبرنگاران و صاحبنظران اداره میراث فرهنگی و گردشگری صورت گرفته است. دادههای بهدستآمده در فرآیند کدگذاری (باز،محوری و انتخابی) کدگذاری قرارگرفته و پس از تحلیل، الگوی راهبردی نهایی در این مورد تدوین شد. با توجه به نتایج حاصل از روش نظریه مبنایی،الگویی مبتنی بر تجربیات نظام برای دستیابی به اداره امور میراث فرهنگی و گردشگری کارآمد ارائهشده است.
تجربیات نظام
نظریه مبنایی
الگوی راهبردی میراث فرهنگی و گردشگری
2020
03
20
349
368
https://sds.sndu.ac.ir/article_916_10b564f3ec3b64a83c3e2f78e916efdd.pdf