TY - JOUR ID - 1794 TI - مقاله پژوهشی: مسئولیت پذیری در تراز انقلاب اسلامی مبتنی بر اندیشه مقام معظم رهبری(مد‌ظله‌العالی) JO - مطالعات دفاعی استراتژیک JA - SDS LA - fa SN - 2008-4897 AU - خلیلی, ابراهـیم AU - باقری هشی, مهدی AU - ساوه درودی, مصطفی AU - علیزاده, حشمت AD - استادیار مدیریت آموزش عالی دانشکده فارابی AD - استادیار مدیریت آموزش عالی دانشگاه عالی دفاع ملی AD - دانشیار علوم سیاسی دانشکده فارابی AD - کارشناسی ارشد علوم سیاسی گرایش امنیت ملی Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 20 IS - 87 SP - 211 EP - 244 KW - تراز KW - مسئولیت‌پذیری KW - کارگزاران KW - انقلاب اسلامی KW - مقام معظم رهبری KW - بیانیه گام دوم انقلاب DO - N2 - مقام معظم رهبری در سه دهه گذشته به ویژه چندسال اخیر، مسئولان جمهوری اسلامی ایران را در دیدارها و بیانات زیادی مورد خطاب قرار داده و تلاش داشتند که به تبیین انتظارات و ویژگی­های مسئولان کشور بپردازند تا از این رهگذر، مسئولیت­پذیری مطلوب برای پیشرفت و تعالی کشور را ترسیم نمایند که در این راستا شاید مهمترین و جامع­ترین سند، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است. پژوهش حاضر با هدف استخراج مؤلفه‌های مسئولیت­پذیری در نظام ج. ا.ا مبتنی بر اندیشه مقام معظم رهبری و با استفاده از روش تحقیق داده­بنیاد شکل گرفته است. جامعه آماری اختصاص به تمامی متن بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ایران داشته و حجم نمونه شامل بخش­هایی از بیانیه است که مقام معظم رهبری در آن، مسئولان یا جوانان را در راستای مسئولیت­پذیری مورد توصیه یا مطالبه قرار می‌دهند. روش گردآوری داده­ها، کتابخانه­ای و ابزار پژوهش، فیش­برداری است. تعداد 254 خصیصه (داده) برای مسئولیت­پذیری استخراج شد. نتایج کدگذاری­های سه مرحله­ای باز، محوری و انتخابی، به ترتیب منجر به استخراج 63 مفهوم، 27 مؤلفه و 4 بُعد گردید. یافته­های پژوهش نشان می‌دهد که برای مسئولیت­پذیری در تراز انقلاب اسلامی باید بر مولفه­های چهار محور اساسی «بایدهای فردی مسئولان»، «مطالبه­های مسئولیتی از مسئولان»، «بایدهای فردی جوانان» و «مطالبه­های مسئولیتی از جوانان» متمرکز بود. همچنین نگاه مقام معظم رهبری در واگذاری مسئولیت تاکید بر استفاده از جوانان و تابعی از میزان پایبندی به شعائر و ارزش­های دینی، انقلابی و ملی، حرکت بر پایه عدالت محوری و تلاش برای تأمین رفاه امنیت مردم و کشور است. UR - https://sds.sndu.ac.ir/article_1794.html L1 - https://sds.sndu.ac.ir/article_1794_c299310a17a07dc6383c893f7b22196e.pdf ER -