دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر:دانشگاه عالی دفاع ملی
مطالعات دفاعی استراتژیک
2008-4897
2980-8286
19
85
2021
09
23
الزامات پیاده سازی نظام اطلاعات راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران
5
30
FA
سعید
نادری
دانشآموخته دکتری مدیریت راهبردی نظامی دانشگاه عالی دفاع ملی
naderi_s@yahoo.com
محمدرضا
قرایی آشتیانی
استاد علوم دفاعی راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی
یکی از مهمترین وظایف و مأموریت سامانههای اطلاعاتی بهویژه سامانههای اطلاعاتی آجا تهیه و تأمین اطلاعات راهبردی جهت تصمیمگیری و برنامهریزی در سطوح عالی ارتش ج.ا.ایران است. این وظیفه مهم، بهوسیله طراحی و پیادهسازی یک نظام منسجم اطلاعاتی متشکل از بخشها و فرآیندهای مختلف و بهکارگیری عوامل، ابزار و تجهیزات مختلف اطلاعاتی صورت میگیرد که پیادهسازی چنین نظامی در سامانههای اطلاعاتی آجا مستلزم الزامات و عوامل مختلفی است. هدف اصلی این تحقیق بررسی الزامات پیادهسازی نظام اطلاعات راهبردی در سامانه اطلاعاتی آجا میباشد. این تحقیق از نوع کاربردی- توسعهای، روش تحقیق توصیفی- تحلیلی و روش گردآوری اطلاعات به دو روش کتابخانهای و استفاده از ابزار فیشبرداری و روش میدانی با استفاده از ابزار مصاحبه و پرسشنامه میباشد. با توجه به تخصصی بودن موضوع، جامعه آماری از بین خبرگان و صاحبنظران اطلاعاتی دارای سابقه خدمت در مشاغل راهبردی و جایگاه سرتیپی به بالا به تعداد 60 نفر تعیین گردید. حجم نمونه بهصورت هدفمند از بین خبرگان اطلاعاتی نظامی با ویژگیهای اشارهشده تعیین و با توجه به محدود بودن حجم جامعه نمونه و انطباق آن بر جامعه آماری، بهصورت تمام شمار در نظر گرفته شد. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها، ابتدا با فیشبرداری از مطالعات کتابخانهای و مصاحبه با خبرگان و صاحبنظران اطلاعاتی، عوامل مؤثر در عملکرد نظام اطلاعات راهبردی آجا تعیین و مجدداً از همپوشانی اسناد و مدارک، مصاحبهها و ادبیات تحقیق، الزامات پیادهسازی نظام اطلاعات راهبردی آجا احصاء گردید سپس از طریق پرسشنامه بین جامعه آماری توزیع و نتیجه از طریق سطح معناداری با ضریب اطمینان 95 درصد و خطای 5 درصد مورد تأیید قرار گرفت. نتایج حاصله از این تحقیق نشان میدهد که 18 عامل و مؤلفه عمده و اساسی در پیادهسازی نظام اطلاعات راهبردی آجا مؤثر هستند که از بین الزامات احصاء شده، نیروی انسانی کمی و کیفی، منابع مالی و اعتبارات مکفی، ساختار و سازمان متناسب، فناوریهای بهروز، تجهیزات و ابزارهای فنی بهروز جمعآوری، آموزش بهروز اطلاعاتی متناسب با شرایط و تحولات حال و آینده، بیشترین تأثیر و ضرورت را در پیادهسازی نظام اطلاعات راهبردی آجا دارند.
الزامات,پیادهسازی,نظام,اطلاعات,اطلاعات راهبردی,نظام اطلاعات راهبردی آجا
https://sds.sndu.ac.ir/article_1557.html
https://sds.sndu.ac.ir/article_1557_4f99e9ad77c1d99cd49e90a537ddd7b7.pdf
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر:دانشگاه عالی دفاع ملی
مطالعات دفاعی استراتژیک
2008-4897
2980-8286
19
85
2021
09
23
تبیین رشتههای آموزشهای علوم راهبردی دفاع ملی دانشکده پیامبر اعظم (صلوات ا... علیه) مبتنی بر نیازسنجی
31
56
FA
حسن
قاضی
دانشجوی دکتری علوم دفاعی راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی
hsngh_af@yahoo.com
حسن
شیرازی
دانشیار امنیت ملی دانشگاه عالی دفاع ملی
همکاری و تعامل با سایر ملل و کشورهای جهان از ملزومات حیات کشورها در عرصه بینالمللی است. در این راستا، دانشگاه عالی دفاع ملی با داشتن ظرفیتها و منابع فراوان فکری بهخوبی میتواند این مهم را در حوزه مأموریت خود به انجام رساند. در تبصره ذیل بند دوازدهم از ماده 6 (مأموریت و وظایف) اساسنامه دانشگاه عالی دفاع ملی تصریحشده است که دانشگاه میتواند داوطلبان کشورهای مسلمان و دوست را با آموزش دهد. دانشکده پیامبر اعظم <sup>(صلواتا... علیه)</sup> با همین هدف تأسیسشده است. مسئله مهم در این میان، برنامه آموزشی این دانشکده است. رشتههای این برنامه بهتصریح ادبیات موجود باید مبتنی بر نیازسنجی آموزشی باشد. به همین جهت این تحقیق باهدف مشخص کردن رشتههای آموزشی علوم راهبردی حوزه دفاع ملی از طریق تعیین نیازهای آموزشی دانشجویان دانشکده مذکور انجامشده است. روش انجام آن زمینهای – موردی است. جامعه آماری آن 65 نفر از خبرگان حوزههای مرتبط با موضوع تحقیق است که بهصورت تمام شمار به کار گرفتهشده است. نتایج تحلیل دادهها که به دو روش تحلیل اهمیت-عملکرد و تحلیل مؤلفههای کلیدی صورت گرفته محقق را به چهار رشته و گرایش بهعنوان رشتههای آموزشی دانشکده در علوم راهبردی حوزه دفاع ملی رسانده است.
آموزش,رشته آموزشی,طراحی آموزشی,نیازسنجی آموزشی,دفاع ملی
https://sds.sndu.ac.ir/article_1558.html
https://sds.sndu.ac.ir/article_1558_6c5858ae168c4ea8e156621e41cf7b4d.pdf
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر:دانشگاه عالی دفاع ملی
مطالعات دفاعی استراتژیک
2008-4897
2980-8286
19
85
2021
09
23
عوامل ژئوپلیتیکی مؤثر بر ارتقاء قدرت منطقهای جمهوری اسلامی ایران (مطالعه موردی یمن)
57
82
FA
اسماعیل
احمدیمقدم
دانشیار امنیت داخلی دانشگاه علوم انتظامی امین
علیمحمد
احمدوند
استاد مدیریت دانشگاه ایوانکی
عبدا...
مبینی دهکردی
استادیار مدیریت راهبردی دانشگاه جامع امام حسین (علیهالسلام)
بهروز
تسلیمی کار
دانشجوی دکتری مدیریت راهبردی دفاعی دانشگاه عالی دفاع ملی
behrooztaslimikar@gmail.com
ارتقای قدرت منطقهای ج.ا.ایران که در یکی از مناطق راهبردی ژئوپلیتیکی جهان قرارگرفته، امری لازم و ضروری میباشد تا زمینه تحقق اهداف عالی نظام و انقلاب اسلامی فراهم گردد. عوامل ژئوپلیتیک همان عوامل قدرت هستند که از مؤلفههای مهم در کسب و ارتقاء قدرت کشورها محسوب میشوند و شناخت صحیح این عوامل امکان مدیریت صحیح در بهرهگیری از شرایط محیطی بهمنظور تحقق هدف ارتقاء قدرت منطقهای را فراهم خواهد ساخت. هدف تحقیق "شناسایی عوامل ژئوپلیتیکی مؤثر بر ارتقاء قدرت منطقهای جمهوری اسلامی ایران" میباشد. نوع تحقیق کاربردی و رویکرد آن آمیخته با روش توصیفی – زمینهای است. دادهها به دو روش کتابخانهای و میدانی (مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه) گردآوری که اطلاعات بهدستآمده کیفی به روش تحلیل محتوا و با کمک نرمافزار مکس کیو دی ای و اطلاعات بهدستآمده کمی با استفاده از نرمافزار تجزیهوتحلیل دادههای کمی، مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. روایی مصاحبه و پرسشنامه از طریق روایی محتوا و پایایی فرم مصاحبه با فرمول کاپای کوهن و پرسشنامهها با آلفای کرونباخ محاسبه گردیده است. نمونهگیری به روش غیر تصادفی و معادل 93 نفر میباشد. از یافتههای تحقیق، تعداد 64 عامل شامل 17 عامل با نقش قوت، 7 عامل با نقش ضعف، 21 عامل با نقش فرصت و 19 عامل با نقش تهدید احصاء گردید و درنهایت مشخص شد که موقعیت راهبردی قدرت منطقهای جمهوری اسلامی ایران در ربع اول محور مختصات یا همان موقعیت تهاجمی قرار دارد و با توجه به اینکه استراتژی تهاجمی بین توان مالی (کارایی) و توان صنعت (پتانسیل رشد و ارتقاء) واقع گردیده، لذا قدرت منطقهای ج. ا. ایران در وضعیت تعادل و پایداری به سر میبرد و از قابلیت رقابت فعال در برابر سایر رقبا برخوردار است؛ بنابراین ضمن اینکه میتوان جمهوری اسلامی ایران را قدرت منطقهای معرفی نمود، از پتانسیل و ظرفیت لازم برای ارتقاء قدرت منطقهای نیز برخوردار میباشد.
قدرت,قدرت منطقهای,ژئوپلیتیک,عوامل ژئوپلیتیک
https://sds.sndu.ac.ir/article_1559.html
https://sds.sndu.ac.ir/article_1559_b424f878176312cffc299e972e63d4e3.pdf
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر:دانشگاه عالی دفاع ملی
مطالعات دفاعی استراتژیک
2008-4897
2980-8286
19
85
2021
09
23
تواناسازهای مدیریت دانش در نیروهای مسلح
83
124
FA
سید علی
خلیلی پور
دکتری مدیریت راهبردی نظامی دانشگاه عالی دفاع ملی
s.ali.kh@hotmail.com
حسین
ظریف منش
استادیار مدیریت دفاعی دانشگاه جامع امام حسین (علیهالسلام)
مدیریت دانش موضوعی است که در آن سازمان بهصورت آگاهانه دانش خود را در قالب منابع، اسناد و مهارتهای انسانی جمعآوری و سازماندهی میکند، سپس آنها را به اشتراک گذاشته و مورد تجزیهوتحلیل قرار میدهد. مدیریت دانش به پشتیبانی و ارتقاء فرایندهای سازمانی: ایجاد، ذخیره، بازیابی و اشتراک دانش در سازمان اشاره دارد مدیریت دانش درواقع رشتهای است که در آن فرایند ایجاد، کدگذاری و اشتراک دانش انجام و برای افزایش نوآوری مورداستفاده قرار میگیرد بوکویتز و ویلیامز، فرایندهای مدیریت دانش را به دو بخش تقسیمبندی کردهاند. «فرایند تاکتیکی» شامل به دست آوردن دانش موردنیاز برای فعالیتها، بهکارگیری دانش در ایجاد ارزش، یادگیری، مبادله و تسهیم دانش موجود است. «فرایند راهبردی» به دست آوردن ارزش از فرایند تاکتیکی درجایی است که راهبرد سازمان در جهت رسیدن به اهداف سازمانی مورداستفاده قرار بگیرد. عواملی که میتوانند به فرایندهای یادشده کمک کنند، تحت عنوان تواناساز شناخته میشوند. موفقیت مدیریت دانش، مستلزم وجود ابزارهایی است که بهعنوان تواناساز شناخته میشوند و عبارتاند از مشخصهها یا متغیرهایی که اگر درست مدیریت شوند، میتوانند اثر قابلملاحظهای را بر بهبود وضعیت رقابتی سازمان داشته باشند. هرچند این عوامل بیشتر به تواناساز معروف هستند؛ لیکن تعابیر دیگری همچون زیرساخت، شروط لازم، زمینه، ابزار، عوامل و... برای توصیف آنها بهکار میرود. مدیریت دانش با کمک تواناسازها؛ سرمایههای انسانی را به داراییهای فکری تبدیل و راههای متفاوتی برای تسخیر، ثبت، ذخیره و توزیع دانش در سازمان ارائه میکند. تواناسازها با ایجاد زیرساختهای لازم اجازه میدهند، دانش سازمانی بهطور همزمان و نظاممند رشد کند. آنها نهفقط به تولید دانش در سازمان کمک میکنند؛ بلکه انگیزه اعضای گروه، برای به اشتراک گذاشتن دانش هستند. نظر به اینکه عوامل موردبحث، منجر به افزایش احتمال موفقیت اجرای برنامههای مدیریت دانش میشوند؛ این مهم است که سازمانها، آگاهی کاملی از زیرساختهای لازم برای انجام این اقدام داشته باشند.این عوامل در صورت عدم وجود در سازمان، باید ایجاد گردند و در صورت وجود، بهتر است توسعه یابند. ازآنجاکه دانش در اداره جنگهای نوپدید، نقش اساسی را ایفاء میکند، سازمانهای نظامی باید روند دانشبنیان شدن را در حوزههای مأموریتی خود سرعت بخشیده و آن را بهکارگیرند. ادبیات مرتبط قابلدسترس نشان میدهد هرچند بررسیهای متنوعی در مورد مدیریت دانش انجامشده است، ولی مطالعهای که بهطور مشخص دربرگیرنده تمام ابعاد و مؤلفههای مرتبط با تواناسازهای مدیریت دانش در نیروهای مسلح باشد، صورت نگرفته است. تحقیق حاضر تلاش دارد تا با نگاهی جامع به محدودیتهای تحقیقاتی در این حوزه فائق آید. ازاینرو مسئله اصلی پژوهش، در ابتدا " شناسایی عوامل مرتبط با تواناسازهای مدیریت دانش" و سپس " اولویتبندی آنها" میباشد.
توانا ساز,مدیریت دانش,نیروهای مسلح
https://sds.sndu.ac.ir/article_1560.html
https://sds.sndu.ac.ir/article_1560_e64b9427bde773cf745f9f38b2325b67.pdf
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر:دانشگاه عالی دفاع ملی
مطالعات دفاعی استراتژیک
2008-4897
2980-8286
19
85
2021
09
23
فراترکیب طراحی نظام آموزشی در دانشگاههای نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران
103
124
FA
حسین
ظریف منش
استادیار مدیریت دفاعی دانشگاه جامع امام حسین (علیهالسلام)
مهدی
باقری هشی
0000-0002-6780-7672
استادیار مدیریت آموزشی دانشگاه عالی دفاع ملی
bagheri_me@ut.ac.ir
علیرضا
حامدی سنجانی
اندیشه نظامی / دانشکده دفاع
ali.hamedi1358@gmail.com
امروزه طراحی نظام آموزشی بهعنوان یکرشته مهم و بسیار مورداستفاده در فناوری (تکنولوژی) آموزشی مطرح است. طراحی آموزشی ابزار تدریس و آموزش است و باعث میشود مواد آموزشی مؤثرتر و کارآمدتر باشند. این پژوهش باهدف بررسی مطالعات انجامشده در جهت شناسایی ابعاد و مؤلفههای طراحی نظام آموزشی دانشگاههای نیروهای مسلح ج.ا.ا انجام شد. روش پژوهش حاضر کیفی و از نوع فراترکیب بوده است. جامعه پژوهش شامل کلیه منابع مرتبط با طراحی نظام آموزشی طی سالهای 2000 تا 2020 به تعداد 189 منبع بود که ابتدا تعداد 87 منبع بر اساس چکیده انتخاب شد. سپس 53 منبع بر اساس محتوا گزینش شد که درنهایت 26 منبع بهعنوان منابع مرتبط، به روش تحلیل تم موردبررسی قرار گرفت. بر اساس کدگذاری و ترکیب مقالات، طراحی نظام آموزشی در 5 بُعد و 10 مؤلفه طبقهبندی شد که عبارتاند از: بعد تحلیل با مؤلفههای (ویژگیهای ورودی دانشجویان، نیازسنجی دوره آموزشی)؛ بعد طراحی با مؤلفههای (اهداف آموزشی، برنامه درسی)؛ بعد تهیه با مؤلفههای (الزامات، شیوه و سبک)؛ بعد اجرا با مؤلفه (منابع آموزشی)؛ بعد ارزیابی با مؤلفههای (ارزیابی محتوا، ارزیابی دانشجویان و ارزیابی اساتید).
طراحی نظام آموزشی,رویکرد فراترکییب,نیازسنجی,برنامه درسی و اثربخشی
https://sds.sndu.ac.ir/article_1561.html
https://sds.sndu.ac.ir/article_1561_d34143f3380991cc00a15c33a69f27d8.pdf
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر:دانشگاه عالی دفاع ملی
مطالعات دفاعی استراتژیک
2008-4897
2980-8286
19
85
2021
09
23
ارائه مدل تهدیدات آینده سامانههای پدافند هوایی مبتنی بر عملکردها و پیامدها
125
150
FA
ایرج
بختیاری
دانشجوی مدیریت راهبردی پدافند غیرعامل دانشگاه عالی دفاع ملّی
eraj_baktiar@yahoo.com
احمد
عسکری
مدرس دانشگاه پدافند هوایی خاتمالانبیاء (صلیا...علیهوالهوسلم)
ya_gaem151@yahoo.com
روند رو به رشد فناوری و گستره حوزههای تهدید از یکسو و نظریههای دفاعی و امنیت از سوی دیگر این مهم را تأکید میبخشد که با توجه به وجود تهدیدات و وقوع جنگهای نسل جدید، لازم است همواره با پایش تهدیدات آمادگی دفاعی را ارتقاء بخشید. حملات برقآسای هوایی با استفاده از انواع تجهیزات و سلاحهای مدرن موج اول حملات را به خود اختصاص داده که در این میان سامانههای پدافند هوایی در خط مقدم درگیری و اولویت اول در مباحث دفاعی قلمداد میگردند. لذا تهدید شناسی لازمه کسب آمادگی دفاعی و پرداختن به تهدیدات هر حوزه میتواند توان مقابله را قوت بخشد.<br />هدف اصلی پژوهش ارائه مدل تهدیدهای هوافضایی با رویکرد آیندهپژوهی به روش تحلیل آمیخته میباشد. جهت احصاء ابعاد و مؤلفههای مدل پیشنهادی از جامعه آماری شامل 10 نفر از خبرگان و صاحبنظران حوزه پدافند هوایی آجا استفاده گردید. بهمنظور بررسی مدل پیشنهادی از جامعه آماری شامل کارکنان واجد شرایط نپاجا، پژوهشگران پدافند هوافضایی در مراکز مطالعاتی آجا (تعداد 220 نفر) به روش نمونهگیری تصادفی استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها، مصاحبه، تکنیک دلفی و پرسشنامه بوده و برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار تحلیل آماری SPSS و مدل معادلات ساختاری AMOS استفاده گردید. یافتهها نشان میدهد که تهدیدها بر نوع اقدامات و نوع اقدام تاکتیکی بر عملکرد تأثیر بسزایی دارد و نتایج مبین این است که مدل از برازش خوبی برخوردار و بیشترین ضریب تأثیر مربوط به اقدامات پدافند عامل بر عملکرد به مقدار 83.9 درصد بوده و مجموع اقدامات پدافند عامل و غیرعامل 89.1 درصد از تغییرات در عملکرد را نشان میدهند.
تهدیدات,سامانههای کشف,فرماندهی و کنترل,سیستم سلاح,پدافند هوایی
https://sds.sndu.ac.ir/article_1562.html
https://sds.sndu.ac.ir/article_1562_aa71e7e0734bd4c21ff2f59b26c9f4c9.pdf
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر:دانشگاه عالی دفاع ملی
مطالعات دفاعی استراتژیک
2008-4897
2980-8286
19
85
2021
09
23
الگوی دشمنشناسی از دیدگاه حضرت امام خامنهای (مدظلهالعالی) با تأکید بر صهیونیسم
151
176
FA
جعفر
شیرازی
دانشجوی دکتری مدیریت راهبردی نظامی دانشگاه عالی دفاع ملی
h_shirazi@chmail.ir
محمدحسن
دهقان
استادیار مدیریت دانشگاه عالی دفاع ملی
از اولین اقدامات مبارزاتی حضرت امام خمینی <sup>(رحمت ا... علیه)</sup><sup> </sup>در شروع نهضت اسلامی اعلام عدم مشروعیت رژیم غاصب صهیونیستی بود. باگذشت بیش از 40 سال از عمر پربرکت نظام اسلامی هنوز یکی از دشمنان اصلی نظام اسلامی آن رژیم منحوس است. حضرت امام خامنهای <sup>(مدظلهالعالی)</sup> ضمن تأکید بر بصیرت، دشمنشناسی و ذکر تبعات عدم شناخت دشمن، این رژیم را یکی از دشمنان اصلی نظام اسلامی ذکر میکنند. شدت بیان و تعدد تکرار نشان از اهمیت این موضوع دارد. شناخت دشمن اصلی برای تمرکز توجهات و صرف تمام توان برای مقابله با آن از اهمیت ویژهای برخوردار است. وعدم شناخت ضمن هدر دادن توان مادی و معنوی موجب شکست و اضمحلال در مقابل دشمنان خواهد بود. برای این شناخت وجود الگو میتواند دررسیدن به این هدف کمک شایانی نماید و.نبود الگو ضمن اختلال در دشمنشناسی، نوع اقدامات؛ شدت و میزان اقدامات دشمن ناشناخته خواهد مانده و تأثیر منفی در حفظ نظام اسلامی خواهد داشت. هدف این پژوهش دستیابی به الگوی دشمنشناسی از دیدگاه حضرت امام خامنهای <sup>(مدظلهالعالی) </sup>با تأکید بر لفظ صهیونیسم است روش پژوهش، ازنظر هدف کاربردی - توسعهای، ازنظر روش اجرا کیفی و داده بنیاد است. در اجرا بعد از انتخاب عنوان تحقیق نسبت به واژه کاوی از متون اصیل و تعیین دادههای موردنظر اقدام و در وهله اول کدگذاری باز و 345 شاخص یا کد استخراج شد. در کدگذاری محوری با مقایسه و دستهبندی عناوین تعداد 38 مقوله به دست آمد. در کدگذاری انتخابی با دستهبندی کلیتر، دادههای سازماندهی شده در قالب 5 عامل؛ عوامل علی، زمینهای، محدودکننده، عوامل راهبردی و نتایج و پیامدهای الگوی دشمنشناسی سازماندهی گردید و در مرحله پایانی با مشاوره با خبرگان و اجرای تکنیک چند رأیی مدلسازی و الگوی نهایی ارائه گردید.
الگو,دشمن,دشمنشناسی,صهیونیسم
https://sds.sndu.ac.ir/article_1564.html
https://sds.sndu.ac.ir/article_1564_682c62ee5b68f14f2fe9d76a97ab0def.pdf
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر:دانشگاه عالی دفاع ملی
مطالعات دفاعی استراتژیک
2008-4897
2980-8286
19
85
2021
09
23
الگوی مدیریت راهبردی امنیت عمومی کشور با تأکید بر پدافند غیرعامل
177
200
FA
محمد صادق
رستمی مرادی
دانشجوی دکتری مدیریت راهبردی پدافند غیر عامل دانشگاه عالی دفاع ملی
rostami_ms@yahoo.com
سید حسن
فیروزآبادی
دانشیار دانشگاه عالی دفاع ملی
یکی از مهمترین مقولههای مربوط به امنیت، امنیت عمومی است که با رعایت ملاحظات پدافند غیرعامل و برآیند تعامل و مشارکت کنشگران اجتماعی از طریق مردم و برای مردم حاصل میگردد و چارچوبهای آن، جامع و قابلقبول برای کلیه متولیان امنیتی با دشواریهایی همراه بوده و این امر مستلزم توجه عمیق و دقیق و طرز تلقی مشترک از ماهیت امنیت عمومی میتواند از شکلگیری دیدگاهها و راهکارهای متفاوت و یا متناقض و اقدامات ناهمسو جلوگیری نماید. این پژوهش باهدف شناسایی ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای امنیت عمومی با ملاحظات پدافند غیرعامل و ارائه الگویی مدون در پی یافتن پاسخ سؤال، الگوی مدیریت راهبردی امنیت عمومی با ملاحظات پدافند غیرعامل کدام است؟ بوده است. نوع تحقیق کاربردی - توسعهای با رویکرد آمیخته بوده که با استفاده از روش پیمایش و پنل خبرگی انجام و برای رسیدن به اهداف این پژوهش ابتدا با مرور ادبیات تحقیق، اسناد بالادستی، انجام مصاحبه با نخبگان امر مهمترین مؤلفههای مؤثر بر امنیت عمومی مبتنی بر پدافند غیرعامل احصاء و با تفکیک هریک از مؤلفهها بر اساس ویژگیهای خاص خود در شش بعد تعیین و با جمعآوری دادههای و روش معادلات ساختاری، چارچوب پیشنهادی از طریق پرسشنامه طراحی و برای جامعه آماری 106 نفر بهصورت هدفمند در دسترس تکمیل و مدل نهایی تحقیق ارائه شد. تجربه و تحلیل دادهها با بهرهگیری از روش معادلات ساختاری و بر اساس یافتههای پژوهش به ترتیب ابعاد، تأثیر ارتقاء بازدارندگی، تداوم خدمات ضروری، کاهش آسیبپذیری بر الگوی تحقیق بیشتر از ابعاد دیگر بوده است.
الگو,مدیریت راهبردی,پدافند غیرعامل,امینت عمومی
https://sds.sndu.ac.ir/article_1567.html
https://sds.sndu.ac.ir/article_1567_06764e330103d412028bacf6a904d480.pdf
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر:دانشگاه عالی دفاع ملی
مطالعات دفاعی استراتژیک
2008-4897
2980-8286
19
85
2021
09
23
مبانی و عوامل مؤثر در تدوین رهنامه نظامی جمهوری اسلامی ایران
201
222
FA
بهزاد
غفاری
دانشآموخته دکتری علوم دفاعی راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی
ghafari_b@gmail.com
حسین
ولیوند زمانی
استادیار علوم دفاعی راهبردی دافوس آجا
رضا
ریوندی
دانشآموخته دکتری علوم دفاعی راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی
rivandi3@gmail.com
محمدعلی
حاجی زاده
دانشآموخته دکتری علوم دفاعی راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی
امروزه تدوین رهنامه (دکترین) نظامی بهعنوان یکی از مسئولیتهای بسیار مهم نیروهای مسلح کشورهای جهان به شمار میرود که بیشتر کشورهای جهان صرفنظر از بزرگی و کوچکی آنها اقداماتی در راستای تدوین رهنامه نظامی کشور مربوطه انجام دادهاند. جمهوری اسلامی ایران نیز بهمنظور هدایت و پشتیبانی نیروهای مسلح خود در صحنه جنگ و بهطورکلی بهمنظور هدایت و راهنمایی چگونگی جنگیدن نیروهای مسلح در نبردهای پیشرو نیازمند تدوین رهنامه نظامی خود میباشد. تهیه رهنامه نظامی کارآمد، اثربخش و بهروز شده یکی از عوامل اساسی حصول آمادگی دفاعی و توفیق نیروهای مسلح در مواجهه با هرگونه جنگ احتمالی است. یکی از مراحل تدوین رهنامه نظامی ج.ا.ا توجه به مبانی و عوامل مؤثر در شکلگیری و تدوین رهنامه میباشد. در مطالعه تطبیقی انجامگرفته نیز مشخص گردیده است که کشورهای دیگر نیز مواردی را بهعنوان مبانی و عوامل مؤثر در تدوین رهنامه مدنظر قرار داده و یا بهعنوان ورودیهای رهنامه در نظر گرفتهاند. لذا هدف این مقاله "<strong>تبیین مبانی و عوامل مؤثر در تدوین رهنامه نظامی جمهوری اسلامی ایران</strong>" میباشد. نوع تحقیق از نوع کاربردی- توسعهای است. رویکرد تحقیق در این پژوهش آمیخته (کمی و کیفی) و از روش تحقیق موردی- زمینهای و همچنین جهت بررسی روابط بین متغیرها از روش همبستگی استفادهشده است. نتایج بهدستآمده از تحقیق بیانگر این است که مبانی مؤثر در تدوین رهنامه نظامی جمهوری اسلامی ایران (مکتبی، ملی و سازمانی) عبارتاند از: اندیشه دفاعی اسلام، اندیشه دفاعی امامین انقلاب، آرمان، اهداف و منابع ملی، رهنامه دفاعی - امنیتی، سیاستهای کلان دفاعی - امنیتی، راهبردهای ملی و قوانین (قانون اساسی، قوانین جاری نیروهای مسلح)؛ همچنین عوامل مؤثر در تدوین رهنامه نظامی جمهوری اسلامی ایران (سازمانی، فرا سازمانی) عبارتاند از: عوامل محیطی، سطح فناوری، تصور از ماهیت جنگهای آینده، ویژگیهای جغرافیایی، ژئوپلیتیکی و ژئواستراتژیکی کشور، توانایی بسیج ملی، اهداف نظامی، تجارب نظامی، رهنامه نظامی موجود، ظرفیتها و قابلیتهای دفاعی (توان دفاعی) کشور.
رهنامه نظامی,مبانی مؤثر,عوامل مؤثر,دفاعی,امنیتی
https://sds.sndu.ac.ir/article_1576.html
https://sds.sndu.ac.ir/article_1576_ac1f2dc0ade6f8ffe54ab4f340322137.pdf
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر:دانشگاه عالی دفاع ملی
مطالعات دفاعی استراتژیک
2008-4897
2980-8286
19
85
2021
09
23
تدوین راهبردهای اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در آسیای مرکزی با تأکید بر علائق ژئوپلیتیک
223
246
FA
شهاب
شریفی
دکتری مدیریت راهبردی نظامی دانشگاه عالی دفاع ملّی
sh.shahab@sndu.ac.ir
سید محمودرضا
شمس دولت آبادی
استادیار جغرافیای سیاسی دانشگاه عالی دفاع ملّی
تحقیق حاضر باهدف پاسخگویی به این سؤال اساسی صورت گرفته است که راهبردهای اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در آسیای مرکزی با تأکید بر علائق ژئوپلیتیکی کداماند؟ این تحقیق آمیخته برمبنای هدف، از نوع کاربردی، برمبنای روش، توصیفی – تحلیلی از نوع بررسی موردی است. در این تحقیق مؤلفههای مؤثر بر منافع اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در آسیای مرکزی و عوامل مرتبط با این مؤلفهها احصاء و پس از تأیید جامعه آماریِ تحقیق، بهعنوان عوامل مؤثر بر تدوین راهبردهای اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در آسیای مرکزی در نظر گرفته شدند. جامعه آماری این پژوهش 25 نفر از نخبگان دانشگاهی حوزه ژئوپلیتیک و اقتصاد هستند. دادههای این تحقیق به روشهای کتابخانهای و میدانی جمعآوریشدهاند. ابزارهای مورداستفاده به ترتیب مقالات علمی- پژوهشی و پرسشنامه بسته و باز بوده است. دادهها با استفاده از شیوههای آمار توصیفی و رویکرد SWOT، مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. نتایج تحقیق، بیست هدف بلندمدت و شش راهبرد ملی را در آسیای مرکزی برای ج.ا.ا، نشان میدهد. درنهایت راهبردهای منتخب اولویتبندی گردیدند.
علائق ژئوپلیتیک,آسیای مرکزی,رقبای منطقهای و فرا منطقهای,راهبرد اقتصادی
https://sds.sndu.ac.ir/article_1577.html
https://sds.sndu.ac.ir/article_1577_8bb0634d805d61bf8bfed29d854dc76b.pdf
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر:دانشگاه عالی دفاع ملی
مطالعات دفاعی استراتژیک
2008-4897
2980-8286
19
85
2021
09
23
بررسی و تحلیل آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه جمهوری اسلامی ایران از منظر غافلگیری نظامی امنیتی
247
270
FA
کاظم
اقبالی
دانشجوی دکتری علوم دفاعی راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی
em.egh@chmail.com
غلامعلی
رشید
دانشیار جغرافیای سیاسی دانشگاه عالی دفاع ملی
عبدالعلی
پورشاسب
دانشیار علوم دفاعی راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی
محسن
رفیعی
دانشجوی دکتری امنیت سایبری دانشگاه عالی دفاع ملی
مسعود
صامتی
دانشجوی دکتری علوم دفاعی راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی
غافلگیری به دلیل اهمیت فراوان آن یکی از اصول مهم صحنه جنگ به شمار میرود. پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، قدرت اعتقادی و تفکر اسلام پایه در نگاه به جهان و نظام حکومتی این پدیده، باعث احساس خطر جدی رژیمهای استعماری و استبدادی گردید تا آنجا که برای مقابله با این حرکت سیاسی مردمی، همه گونه برنامه براندازانه و خرابکارانه موردتوجه قرار گرفت. یکی از این اقدامات؛ حمله ددمنشانه عراق و تحمیل جنگ تمامعیار علیه جمهوری اسلامی ایران بود. با توجه به واقعیت جنگ و خسارات و صدمات آن، این مقاله به دنبال پاسخ عالمانه به این سؤال اصلی است: که "آیا ج.ا.ایران در آغاز حمله عراق دچار غافلگیری شد؟" در صورت تأیید غافلگیری ج.ا ایران در شروع جنگ تحمیلی، سؤالات فرعی مطرح میگردد: 1- علل و عوامل غافلگیری ایران در شروع جنگ چه بودهاند؟<br />2- راهکارهای پیشگیری از غافلگیری نظامی- امنیتی از منظر ساختار، رفتار و زمینه در آینده کداماند؟<br />این پژوهش در زمره تحقیقات کاربردی توسعهای بوده و از ترکیب دادههای کمی و کیفی شامل مصاحبه و پرسشنامه باز و بسته استفادهشده و روش تحقیق آن آمیخته (توصیفی – تحلیلی) است. قلمرو این پژوهش ازلحاظ زمانی از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون و ازلحاظ مکانی حوزه قلمرو نفوذ انقلاب اسلامی و ازلحاظ موضوعی ارائه راهکار پیشگیری از غافلگیری نظامی امنیتی است. بهمنظور پاسخگویی به سؤالات پژوهش، ضمن مطالعه اسناد بالادستی،9 مؤلفه و 60 گویه در حوزه غافلگیری احصاء گردید و در قالب سه پرسشنامه و برگزاری هیئتهای اندیشهورز نظرات خبرگان امر اخذ گردید و معین شد که جمهوری اسلامی ایران در ابتدای جنگ دچار غافلگیری در سطح راهبردی شده است. در ادامه علل و عوامل غافلگیری موردبررسی قرارگرفته به روش AHP رتبهبندی و درنهایت برای رفع ضعفها و علل غافلگیری، راهکارهای ساختاری، رفتاری و زمینهای برمبنای مدل سهشاخهای ارائهشده است.
جنگ تحمیلی,غافلگیری نظامی امنیتی,پیشگیری
https://sds.sndu.ac.ir/article_1578.html
https://sds.sndu.ac.ir/article_1578_82bd146195aa629436286cf37a19d4dd.pdf
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر:دانشگاه عالی دفاع ملی
مطالعات دفاعی استراتژیک
2008-4897
2980-8286
19
85
2021
09
23
تبیین اصول رهنامه راهبردی نظامی – امنیتی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران
271
294
FA
حسن
کوشا
دانشآموخته دکتری مدیریت راهبردی نظامی دانشگاه عالی دفاع ملی
hassankoosha1372@gmail.com
فضلاله
نوذری
استادیار علوم دفاعی راهبردی دانشگاه جامع امام حسین (علیهالسلام)
f_noozari@chmail.ir
رهنامه برای تمام نیروهای مسلح، میثاق مشترک، اهداف مشترک، برنامههای مشترک، ارزشهای مشترک و معیارهای مشترکی را فراهم کرده و بهاینترتیب کار آیی نیروها و اتحاد میان آنان را افزایش میدهد. آنچه این پژوهش از ابتدا به دنبال آن بود، تبیین اصول رهنامه راهبردی نظامی– امنیتی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بهصورت علمی و روشمند بود. بدین منظور در ادبیات پژوهش با روش جمعآوری اطلاعات به روشهای کتابخانهای و میدانی به مفهومشناسی، مبانی نظری و گردآوری محتوای عوامل مؤثر در تدوین رهنامه راهبردی نظامی – امنیتی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران پرداخته شد. سپس دادههای جمعآوریشده حاصل از تکمیل پرسشنامه و توزیع بین صاحبنظران از طریق نرمافزارهای آماری مورد آزمون قرار گرفت و 13 اصل بهعنوان اصول رهنامه راهبردی نظامی – امنیتی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران تعیین و تبیین گردید.
رهنامه,اصول,عوامل مؤثر در رهنامه
https://sds.sndu.ac.ir/article_1579.html
https://sds.sndu.ac.ir/article_1579_13af2337a3700d5ad94d42d29bf50f4c.pdf
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر:دانشگاه عالی دفاع ملی
مطالعات دفاعی استراتژیک
2008-4897
2980-8286
19
85
2021
09
23
الگوی تدوین و توسعه رهنامه نظامی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران
295
314
FA
حامد
مهرآبادی
دکتری علوم دفاعی راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی
hatabar@sndu.ac.ir
داوود
آقامحمدی
دانشیار علوم دفاعی راهبردی دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران
علیرضا
سعادتراد
استادیار علوم دفاعی راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی
سید اصغر
هاشمی تبار
دکتری علوم دفاعی راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی
sa.hatabar@sndu.ac.ir
بهزاد
غفاری
دکتری علوم دفاعی راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی
iffradar_1370@yahoo.com
الگوی تدوین و توسعه رهنامه نظامی که باعث انسجام و هماهنگی در تدوین و توسعه رهنامه نظامی در سطح کلان نیروهای مسلح میگردد، دغدغه مداوم فرماندهان ارشد و تصمیم گیران سطوح بالای نیروهای مسلح بوده است؛ بنابراین هدف این تحقیق طراحی الگوی تدوین و توسعه رهنامه نظامی ن.م.ج.ا.ا. میباشد و تحقیق در پی پاسخگویی به این سؤال که الگوی تدوین و توسعه رهنامه نظامی ن.م.ج.ا.ا. کدام است؟ میباشد. این تحقیق از نوع کاربردی - توسعهای بوده و رویکرد آن آمیخته است. برای تعیین ابعاد، عاملها و زیر عاملهای این الگو از روش موردی-زمینهای استفادهشده است. در این تحقیق ابتدا الگوهای موجود تدوین و توسعه رهنامه نظامی در داخل کشور مطالعه شد. در ادامه بامطالعه تطبیقی الگوهای داخلی و الگوهای خارجی کشورهای منتخب، الگوی بومی طراحیشده و ارائه گردید. برای غنیسازی مبانی نظری و استفاده از تجارب داخلی با هشت نفر از صاحبنظران مصاحبه صورت گرفت. سپس، برای ارزیابی و اعتبارسنجی الگوی مفهومی تهیهشده از ابزار پرسشنامه استفاده شد. برای پاسخگویی به سؤالات پرسشنامه به 30 نفر از خبرگان مراجعه شد. نتیجه این تحقیق الگوی تدوین و توسعه رهنامه نظامی ن.م.ج.ا.ا. با 5 بُعد، 14 عامل و 47 زیر عامل است که میتواند برای تهیه رهنامه نظامی ن.م.ج.ا.ا. مورداستفاده قرار گیرد. این ۵ بُعد عبارتاند از: بررسی و جمعآوری اطلاعات، طراحی، تولید، پیادهسازی و بازخورد.
طراحی الگو,رهنامه نظامی,الگوی تدوین و توسعه رهنامه نظامی ن.م.ج.ا.ا
https://sds.sndu.ac.ir/article_1580.html
https://sds.sndu.ac.ir/article_1580_22ddd180bc22cfc606330b1794653bfc.pdf
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر:دانشگاه عالی دفاع ملی
مطالعات دفاعی استراتژیک
2008-4897
2980-8286
19
85
2021
09
23
اهداف آمریکا در جنگ با عراق (2003) با تطبیق در دو مقطع زمانی قبل و بعد از آن
315
332
FA
هادی
مرادپیری
استادیار علوم دفاعی راهبردی دانشگاه امام حسین (علیهالسلام)
محمدرضا
کمالی
استادیار علوم دفاعی راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی
mohammad.kamali30@gimil.com
مجید
اسدی
دانشجوی دکتری علوم دفاعی راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی
مهدی
هادیان
دانشجوی دکتری علوم دفاعی راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی
افشین
مرادی
دانشجوی دکتری علوم دفاعی راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی
حسین
مهرابی
دانشجوی دکتری علوم دفاعی راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی
moradi_a@yahoo.com
متعاقب حمله به برجهای سازمان تجارت جهانی در 11 سپتامبر 2001، سیاست خارجی آمریکا دچار چرخشی اساسی از راهبرد بازدارندگی (1990-1945) و ابهام راهبردی (1990-2001) به راهبرد حمله «پیشدستانه» و جنگ «پیشگیرانه» گردید. آمریکا برای حمله به عراق بر مسئله جنگافزارهای ویژه کشتارجمعی انگشت گذاشت و بر این نکته تأکید کرد که عراق نهتنها رژیم صهیونیستی و دیگر همپیمانان آمریکا را در منطقه تهدید میکند، بلکه منافع حیاتی آمریکا در غرب آسیا را به خطر میاندازد. بااینحال، اندیشه (پسا نظم نوین جهانی) دیدگاهی تکاملی در قیاس با (نظم نوین) است که سمتگیری سیاست خارجی ایالاتمتحده را تهاجمی و رادیکال و مبتنی بر راهبرد (حمله پیشدستانه) یا (جنگ پیشگیرانه) نموده است که خود به رهنامه خاصی در عرصه سیاست خارجی آمریکا تبدیل شد. در این تحقیق، دیدگاهها و نظریات آمریکا در جنگ با عراق 2003 با تطبیق در دو مقطع زمانی قبل و بعد از آن بررسی میگردد. نوع تحقیق کاربردی توسعهای با حجم نمونه 20 نفر بهصورت تمام شمار و هدفمند انجامشده است. برای دستیابی به دیدگاههای (پارادایم) آمریکا با استفاده از آمار و پارامترهای توصیفی (آزمون کای دو) به تأیید عوامل احصاء شده اقدام گردید. ساقط کردن رژیم بعث که از مدتها پیش، از نفوذ مستقیم آمریکا خارجشده بود، جلوگیری از ظهور و نیز کنترل قدرتهای رقیب درصحنه سیاست بینالملل با اتکا بر رویکرد "نظامی محور"، تلاش برای تحقق هژمونی آمریکا، کامل نمودن محاصره سیاسی و نظامی ایران و فشار جهت خودداری از حمایت محور مقاومت توسط جمهوری اسلامی ایران، از نتایج این پژوهش است. در حمله آمریکا به عراق علاوه بر کشتار بیرحمانه مردم عراق (نظامی و غیرنظامی) تعداد کثیری از نیروهای نظامی خودش کشته شد و ازلحاظ اقتصادی هم با صرف حدود یک تریلیون دلار، ضربه بزرگی به اقتصاد و بودجه آمریکا وارد شد. ازلحاظ مدیریت صحنه عملیات هم با خشونتها و بیرحمی نظامیان امریکا علیرغم شعار امریکا مبنی بر دموکراسی و حقوق بشر، چهره تنفرآمیز و خشونتآمیز آمریکا برای سازمانهای بینالمللی و جهان نمایان گردید. همچنین بهکارگیری سلاحهای اورانیوم ضعیف شده، فسفر سفید و بمب خوشهای عدم پایبندی امریکا به قوانین و مقررات بینالمللی را ثابت کرد. درنهایت امریکا به علت اشتباه محاسباتی در راهبردها با وضعیت نامساعد و ناخوشایندی عراق را ترک کرد.
اهداف,آمریکا,عراق,الگو,جنگ عراق,راهبرد و دکترین
https://sds.sndu.ac.ir/article_1581.html
https://sds.sndu.ac.ir/article_1581_0fd40653f2a3c2f153e9f69e7cc03b4e.pdf
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر:دانشگاه عالی دفاع ملی
مطالعات دفاعی استراتژیک
2008-4897
2980-8286
19
85
2021
09
23
شناسایی روندهای مؤثر بر سرمایه اجتماعی نیروهای مسلح
333
356
FA
اسماعیل
احمدی مقدم
دانشیار علوم دفاعی راهبردی دانشگاه علوم انتظامی امین
shahid.kavand@gmail.com
با توجه به تاثیر گسترده سرمایه اجتماعی بر جامعه، حکومت و سازمانها، از جمله سازمانهای نظامی و نیروهای مسلح، بررسی روندهای آینده این نوع سرمایه از اهمیت وافری برخوردار است و تحقیق درباره آن امری ضروری به نظر میرسد. مقاله حاضر،0 در پی پاسخ به این سوال است که سرمایه اجتماعی نیروهای مسلح در افق پیشِ رو چگونه باید باشد و انواع روندهای مؤثر بر سرمایه اجتماعی نیروهای مسلح در آینده چیست؟ با اتکاء به برخی منابع و اسناد، ویژگیهای سرمایه اجتماعی مطلوب به تفکیک ویژگیهای سازمانی، ویژگیهای انسانی، ویژگیهای کارکردی و ویژگیهای تعاملی ارائه شد. همچنین روندهای مؤثر بر سرمایه اجتماعی نیروهای مسلح در آینده به تفکیک روندهای سیاسی، فرهنگی- اجتماعی، جمعیتی، اقتصادی، زیستمحیطی و علم و فناوری مورد بررسی قرار گرفت و نتایج نشان داد که مجموعه نیروهای مسلح در آینده با وضعیتی توام با فرصتها و تهدیدها مواجه خواهند بود، ایجاد بسترهایی برای کنترل اجتماعی رسمی در نتیجه کمک به برقراری نظم و امنیت پایدار و در مقابل، گسترش قلمروها و رسانههای ارتباطی، سالخوردگی جمعیت و افزایش هزینههای کارکنان نظامی و مشکل جذب نیروی رسمی و وظیفه، کاهش دگرخواهی، کاهش ریسکپذیری، کاهش جمعیت و بحران در صندوقهای بازنشستگی و کاهش توان رسیدگی خدمات رفاهی به کارکنان در کنار بحرانهای زیست محیطی و افزایش شکاف اجتماعی، چالشهای جدیدی برای سرمایههای نیروهای مسلح ایجاد خواهد کرد.
سرمایه اجتماعی,کلان روند,نیروهای مسلح,قدرت دفاعی امنیتی
https://sds.sndu.ac.ir/article_1605.html
https://sds.sndu.ac.ir/article_1605_5b4e7380cfc19c7433378c328d167712.pdf