%0 Journal Article %T مقاله پژوهشی:بررسی نقش و ارائه الگوی تأثیرگذار مدیریت دانش بر انتقال فرهنگ دفاع مقدس %J مطالعات دفاعی استراتژیک %I دانشگاه عالی دفاع ملی ناشر:دانشگاه عالی دفاع ملی %Z 2008-4897 %A رشید, غلامعلی %A پاشایی هولاسو, امین %D 2019 %\ 03/21/2019 %V 17 %N 75 %P 52-82 %! مقاله پژوهشی:بررسی نقش و ارائه الگوی تأثیرگذار مدیریت دانش بر انتقال فرهنگ دفاع مقدس %K مدیریت دانش %K فرهنگ‌سازمانی %K فرهنگ دفاع مقدس %K مدل نیومن و کنارد %R %X سازمان‌های بالنده و طلایه‌دار همواره در تلاش‌اند تا با آگاهی از ارزش‌های بی‌بدیل فرهنگی خود در نیل به عملکردهای ممتاز، از سازوکارهای گوناگون علمی برای استفاده از فرصت‌ها و دفع تهدیدات پیشروی خود استفاده نمایند. امروز، وجود نوعی شکاف بین نسل اول انقلاب و جنگ، با نسل فعلی، به‌عنوان تهدیدی موجب شده است تا جوانان از ارزش‌های دفاع مقدس و فرهنگ آن دوران تقریباً بی‌اطلاع باشند. استفاده از "مدیریت دانش" یکی از روش‌های علمی برای مقابله با این گسست بین‌نسلی و ترویج فرهنگ دوران دفاع مقدس می‌باشد.  مقاله حاضر باهدف بررسی نقش و ارائه الگوی تأثیرگذار مدیریت دانش بر انتقال فرهنگ دفاع مقدس به رشته تحریر درآمده است و تلاش می‌کند به این پرسش پاسخ دهد که هرکدام از فرآیندهای مدل نیومن و کنارد به چه میزان می‌توانند فرهنگ دفاع مقدس را ترویج دهند؟‌ این پژوهش با روش توصیفی- پیمایشی صورت گرفته و نمونه آماری آن بر اساس جدول مورگان 140 نفر تعیین گشتند. برای جمع‌آوری اطلاعات از یک پرسشنامه محقق‌ساخته متشکل از 24 گویه استفاده شد که ضریب آلفای کرونباخ آن 86/0 محاسبه گردید و با استفاده از آزمون تحلیل عاملی تائیدی توسط نرم‌افزار LISREL روایی مدل تائید گردید. همچنین برای تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها از آزمون‌های بارتلت، کولموگروف - اسمیرنوف و ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردید که با توجه به تجزیه‌و‌تحلیل داده‌های حاصل از پرسشنامه، عمده‌ترین نتایج به این قرار است: به ترتیب مؤلفه‌های خلق دانش (98%)، استفاده از دانش (به‌کارگیری دانش) (95%)، ثبت دانش (89%) و انتقال دانش (84%) می‌توانند فرهنگ دفاع مقدس را ترویج نماید.. %U https://sds.sndu.ac.ir/article_416_56784cbb5aa2ccdf5cc36b7b3428e71f.pdf