@article { author = {Soleimani Soochalmaei, D and Farahi, A and Sanqi, M.E and Faghih Ali Abadi, H}, title = {Explaining and Prioritizing the Dimensions and Components of the Hajj and Pilgrimage System of the Islamic Republic of Iran.}, journal = {Strategic Defense Studies}, volume = {17}, number = {77}, pages = {225-250}, year = {2019}, publisher = {}, issn = {2008-4897}, eissn = {2980-8286}, doi = {}, abstract = {Hajj, as the religion of worship, and a religious and political practice, has a vast capacity for the Islamic world. Hajj pilgrimage and new pilgrimage have been faced with a lot of ups and downs with at least half a century of experience in servicing pilgrims. This issue continues to be a challenge due to the lack of appropriate patterns of scientific research after three decades of revolution. Therefore, the main objective of the research is to explain and prioritize the dimensions and components of the Hajj pilgrimage system of the Islamic Republic of Iran. This issue continues to be a challenge due to the lack of appropriate patterns of scientific research after three decades of revolution. Therefore, the main objective of the research is to explain and prioritize the dimensions and components of the Hajj pilgrimage system of the Islamic Republic of Iran. Accordingly, the present research is applied in terms of the purpose and in terms of the type of data collected, is a combination of qualitative section of the interview protocol of mind-caving with 30 experts. In the quantitative part of the data collection method, Using a questionnaire, a field experiment was conducted. The statistical population of this research consisted of experts, experts and experts in the area of ​​Hajj pilgrimage and pilgrimage, with 80 people and a targeted sampling method. The validity of the research pattern was obtained using SPSS and PLS software. The results of the study showed that among the five dimensions of the system of management system, the "management system", the first priority and other dimensions are "value system", "system of support", "key activities" and "system of environmental interactions" in the next priorities Are. Also, out of 29 components, the components of "monitoring and control", "spirituality", "piloting journey pilgrims", "professionalism and efficiency of the broker" and "responsibility and service of brokers" are respectively Most rated. The most important achievement of this research is the proposal to create a Hajj and pilgrimage brokerage agency..}, keywords = {brokerage system,pilgrimage and pilgrimage,Strategic Management,brokerage theories}, title_fa = {مقاله پژوهشی:تبیین و اولویت‌بندی ابعاد و مؤلفه‌های نظام کارگزاری حج و زیارت جمهوری اسلامی ایران}, abstract_fa = {حج به عنوان فروع دین و یک عمل عبادی و سیاسی دارای ظرفیت­های گسترده­ای برای جهان اسلام است. اجرای عملیات حج و زیارت به­صورت نوین حداقل با نیم‌قرن تجربه در امر خدمت‌رسانی به زائران با فراز و فرودهای زیادی مواجه بوده است. این مهم به علت نداشتن الگوی مناسب و برآمده از تحقیقات علمی پس از گذشت سه دهه از انقلاب، همچنان با چالش‌های زیادی روبه­رو است. ازاین‌رو هدف اصلی پژوهش تبیین و اولویت‌بندی ابعاد و مؤلفه‌هاینظام کارگزاری حج و زیارت ج.ا.ا است. بر این اساس، پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از لحاظ نوع داده­های گردآوری‌شده، ترکیبی است در بخش کیفی پروتکل مصاحبه­ ذهن کاوی با خبرگان به تعداد 30 نفر بوده است و در بخش کمی از روش جمع­آوری داده­ها، با استفاده از پرسشنامه به صورت میدانی انجام گردید. جامعه آماری این تحقیق متشکل از صاحب­نظران، متخصصان و خبرگان حوزه کارگزاری حج و زیارت به تعداد 80 نفر و روش نمونه‌گیری هدفمند بوده است. اعتبار الگوی تحقیق با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS و PLS حاصل گردید. نتایج پژوهش نشان داد که از بین 5 بعد الگوی نظام کارگزاری «نظام مدیریت»، دارای اولویت اول و سایر ابعاد به ترتیب «نظام ارزشی»، «نظام پشتیبانی»، «فعالیت­های کلیدی» و «نظام تعاملات محیطی» در اولویت‌های بعدی قرارگرفته‌اند. همچنین از بین 29 مؤلفه احصاء شده، مؤلفه‌های «نظارت و کنترل»، «معنویت»، «روان­سازی سفر زائر»، «حرفه­ای و کارآمد بودن کارگزار» و «مسئولیت­پذیری و خدمت­گزاری کارگزاران» به ترتیب حائز بیش‌ترین امتیاز شدند. از مهم‌ترین دستاورد این پژوهش پیشنهاد ایجاد نهاد کارگزاری حج و زیارت است.}, keywords_fa = {نظام کارگزاری,حج و زیارت ج.ا.ا,مدیریت راهبردی,نظریه‌های کارگزاری}, url = {https://sds.sndu.ac.ir/article_547.html}, eprint = {https://sds.sndu.ac.ir/article_547_94889000e9427c27f13d62b3cf3b1497.pdf} }